Gulvvarme i bad opfører sig underligt.

Min datter har købt et rækkehus. I dette synes jeg gulvvarmen i badeværelset opfører sig lidt underligt.

Det er styret af trådløs enhed, on/off enhed, ventil, modtager mv. fra Watts. Dvs. der sidder en føler, som sender signal til en modtager. Denne styrer så en aktuator, der åbner og lukker for fjernevarmevandet.

Ind i mellem (flere gange om dagen) lukker styringen helt op for ventilen, så fjernvarmen fiser lige gennem. Dvs. varmen udnyttes ikke effektivt, idet indgang og udgangstemperatur er stort set ens.

Tænkte først, at der må være en fejl et sted. Men når jeg læser om aktuatoren, der åbner og lukker for varmen så tror jeg, at den kun kan være enten helt åben eller helt lukket - og så giver det jo mening, at vandet "fiser" lige gennem. Jeg forestillede mig da, at den var styret til kun at være så meget åben at vandet ligesom langsomt "fes" igenenm - som en radiator ventil/termostat.

Aktuatoren er denne : https://www.lavprisvvs.dk/watts-telestat-230v-med-m30-gevind-1000532193?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIw8zZwuOKhQMV54poCR17pA2JEAQYAiABEgIzyvD_BwE dog NC2 modellen og ikke NC4, som de viser på billedet. Det gør dog ikke nogen forskel.

Aktuatoren styres af denne: https://www.billigvvs.dk/watts-vision-enkelt-kreds-master-230v-traadloes-2725341?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIy5GOs-SKhQMVi6doCR2VuQ_9EAQYEiABEgJOCvD_BwE

Der modtager signal fra denne rumtermostat : https://www.vvs-shoppen.dk/watts/watts-vision-rumtermostat-med-lcd-display/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2Nf13uWKhQMVL2VBAh26pwG2EAQYFSABEgKE9fD_BwE






26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På selve shunten, hvis sådan en findes, skruer du ned for flowet, så det passer nogenlunde med at vandet kan køre konstant, uden at gulvet bliver for varmt. Ventilen skal så stå for resten af reguleringen.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 23-03-2024 17:23:19

På selve shunten, hvis sådan en findes, skruer du ned for flowet, så det passer nogenlunde med at vandet kan køre konstant, uden at gulvet bliver for varmt. Ventilen skal så stå for resten af reguleringen.

 Tak. 

Får hende lige til at tage et billede af installation. Mener nemlig der sidder noget bag On/off styringen. Kunne måske være en shunt.


Kunne du ikke tage et billede af selve shunten (blandekredsen hvor også cirkulationspumpe er monteret).

Søren O
Søren O skrev den 23-03-2024 17:29:31

Kunne du ikke tage et billede af selve shunten (blandekredsen hvor også cirkulationspumpe er monteret).

 Der er ikke nogen cirkulationspumpe. Og tror faktisk heller ikke der er nogen shunt. Ikke andet end det beskrevne, og så slangerne, der går ind under gulvet.

Jeg uploader billede af det senere, hun skal lige tage det :-)
På reklamen for telestat står der at den er beregnet til manifold. Altså til et blandesystem hvor fremløbs temperatur er omkring 26 - 32 grader. Det er sådan langt de fleste moderne anlæg er bygget op. 
Så jeg mistænker at det virker som det skal men at det er installeret forkert. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Har lige checket på på det hos hende.  Der er kun de 3 omtalte enheder, Termostat/sender (sidder trådløst i selve badeværelser), modtager, som er forbundet med ledning til aktuatoren, der åbner og lukker for vandet.

Det er nogle ret tykke plastslanger, der går fra "teknik-rum" til badeværelsesgulvet (der er lige ved siden af).

Se billede. Det i ser bag den hvide Watts aktuator hører til varmeveksler og er ikke forbundet til ​gulv i badeværelse.

Ja konklusionen er så at det er bygget forkert.

Der mangler en blandeshunt hvor flow og temperatur kan styres for gulvkredsen.

Man vil ret let, og billigt, kunne indsætte en returtermostat i serie med pexrøret der kommer retur fra gulvet.
Det vil løse problemet.

For en sikkerheds skyld ville det være rart med et billede af den anden ende af gulvkredsen, så vi er sikre på at der ikke sidder reguleringsmulighed på returen.
Jeg synes at kunne ane noget der minder om en manifold til venstre i billedet, men man kan ikke se nok til at bestemme det.

Elektronikteknikeren
Det ville ikke undre mig, hvis det var lavet forkert. Sælgerne har lavet det selv med hjælp fra familie. Det er desværre ikke det eneste "klamp" vi har opdaget.

Her er billede af returen (det hvide rør nederst i billedet). Retur fra gulvet går bare direkte på returrør til fjernvarmen.
Der kunne også monteres en begrænserventil, f.eks. Danfoss returkobling RLV. Ventilen skal så justeres så langt ned at afkølingen bliver tilpas stor. Kunne evt. også bruges sammen med en returtermostat.

Søren O
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis