Gulvvarme i bad opfører sig underligt.

Min datter har købt et rækkehus. I dette synes jeg gulvvarmen i badeværelset opfører sig lidt underligt.

Det er styret af trådløs enhed, on/off enhed, ventil, modtager mv. fra Watts. Dvs. der sidder en føler, som sender signal til en modtager. Denne styrer så en aktuator, der åbner og lukker for fjernevarmevandet.

Ind i mellem (flere gange om dagen) lukker styringen helt op for ventilen, så fjernvarmen fiser lige gennem. Dvs. varmen udnyttes ikke effektivt, idet indgang og udgangstemperatur er stort set ens.

Tænkte først, at der må være en fejl et sted. Men når jeg læser om aktuatoren, der åbner og lukker for varmen så tror jeg, at den kun kan være enten helt åben eller helt lukket - og så giver det jo mening, at vandet "fiser" lige gennem. Jeg forestillede mig da, at den var styret til kun at være så meget åben at vandet ligesom langsomt "fes" igenenm - som en radiator ventil/termostat.

Aktuatoren er denne : https://www.lavprisvvs.dk/watts-telestat-230v-med-m30-gevind-1000532193?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIw8zZwuOKhQMV54poCR17pA2JEAQYAiABEgIzyvD_BwE dog NC2 modellen og ikke NC4, som de viser på billedet. Det gør dog ikke nogen forskel.

Aktuatoren styres af denne: https://www.billigvvs.dk/watts-vision-enkelt-kreds-master-230v-traadloes-2725341?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIy5GOs-SKhQMVi6doCR2VuQ_9EAQYEiABEgJOCvD_BwE

Der modtager signal fra denne rumtermostat : https://www.vvs-shoppen.dk/watts/watts-vision-rumtermostat-med-lcd-display/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2Nf13uWKhQMVL2VBAh26pwG2EAQYFSABEgKE9fD_BwE






Min datter har købt et rækkehus. I dette synes jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan blive resultatet, men i langt det meste af tiden så indstiller retur termostaten sig på en punkt "midt imellem" Altså i en form for balance imellem tilført varme og afgivet varme fra gulvet, hvor det flyder konstant langsom/ meget langsom igennem for at opretholde konstant temperatur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, så længe den kan finde balance går det, men hvis en solen har magt en dag eller nogen tager et langt varmt bad, kommer gulvvarmen ikke i gang igen. Så går man ud og skruer op og så bliver det for varmt. Så skruer man ned, så lukker den og kommer ikke i gang igen.

En fjernstyret termostat som der valgt her er meget bedre. Men der bør være en begrænsning af flowet. Nogle styringer åbner mindst en gang i døgnet, for at sikre at ​ventilen ikke gror fast.

En returtermostat kan bruges til direkte gulvvarme, men den skal være placeret i samme rum som gulvvarmen.
Det koster formentlig omkring 10.000kr. for en mini shunt inkl. VVS mand til at sætte den op.

Så må i vurdere hvad der er dyrt. Men find en lokal håndværksmester, som ikke tager 500kr. I kørsel og alt det andet der bliver lagt på. 
Det er nogle gange 1/3 af regningen ved de mindre opgaver.

Elektronikteknikeren
Jeg synes, at det er lidt frås at sætte shunt på en enkelt kreds til gulvvarme i bad. Men det er en god løsning. Jeg vil tro, at det kan gøres billigerer end 10.000 kr. Spørg en VVS.

Jeg ville få monteret en justerbar flow begrænsning. Det koster langt mindre. Den skal stilles så lavt som muligt, dog højt nok til at der er varme om vinteren. Returen må aldrig føles varm. Med begrænsning kan termostaten åbne uden at det varme vand løber lige igennem, det bliver en mere "rolig" regulering.

Der er i tusindvis af danske hjem, der har direkte gulvarme i deres bad uden blandesløjfe. Det var den normale måde at gøre det på i over 30 år. Så selvfølgelig kan det komme til at virke.

Gode ven har ret, men " i gamle dage " blev rørene lagt på den specielle måde så der ikke blev varm ved fremløb alene. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu ved vi jo af gode grunde ikke hvilket mønster rørene er lagt i, men man kunne jo godt prøve med en simpel flow begrænser. Det kunne jo godt vise sig at fungere.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis