Gulvvarme i bad opfører sig underligt.

Min datter har købt et rækkehus. I dette synes jeg gulvvarmen i badeværelset opfører sig lidt underligt.

Det er styret af trådløs enhed, on/off enhed, ventil, modtager mv. fra Watts. Dvs. der sidder en føler, som sender signal til en modtager. Denne styrer så en aktuator, der åbner og lukker for fjernevarmevandet.

Ind i mellem (flere gange om dagen) lukker styringen helt op for ventilen, så fjernvarmen fiser lige gennem. Dvs. varmen udnyttes ikke effektivt, idet indgang og udgangstemperatur er stort set ens.

Tænkte først, at der må være en fejl et sted. Men når jeg læser om aktuatoren, der åbner og lukker for varmen så tror jeg, at den kun kan være enten helt åben eller helt lukket - og så giver det jo mening, at vandet "fiser" lige gennem. Jeg forestillede mig da, at den var styret til kun at være så meget åben at vandet ligesom langsomt "fes" igenenm - som en radiator ventil/termostat.

Aktuatoren er denne : https://www.lavprisvvs.dk/watts-telestat-230v-med-m30-gevind-1000532193?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIw8zZwuOKhQMV54poCR17pA2JEAQYAiABEgIzyvD_BwE dog NC2 modellen og ikke NC4, som de viser på billedet. Det gør dog ikke nogen forskel.

Aktuatoren styres af denne: https://www.billigvvs.dk/watts-vision-enkelt-kreds-master-230v-traadloes-2725341?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIy5GOs-SKhQMVi6doCR2VuQ_9EAQYEiABEgJOCvD_BwE

Der modtager signal fra denne rumtermostat : https://www.vvs-shoppen.dk/watts/watts-vision-rumtermostat-med-lcd-display/?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI2Nf13uWKhQMVL2VBAh26pwG2EAQYFSABEgKE9fD_BwE






Min datter har købt et rækkehus. I dette synes jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så skal i da bare gøre krav mod sælger. Hvis det er direkte fjernvarme, er det meget fyfy at lave det selv.
I kan downloade fjernvarmeselskabets installationskrav på deres hjemmeside, og se om i kan se nogle åbenlyse brud på denne.

Så har i noget håndfast at slå dem i hovedet med.
f.eks. hvis magnetventilen kun er specificeret til et tryk der hedder DN10 og værket måske kræver DN16.

Elektronikteknikeren
Hvis der er direkte fjernvarme er kravet til materialer normalt 10 bar. Prøv at tjekke gulvvarmeslangerne. De er præget med firmanavn og hvilket tryk de er godkendt til. De allerfleste gulvvarmeslanger er “kun” 6 bar, som er rigeligt hvor der er varmeveksler (og cirkulationspumpe) på radiatorvandet.

Søren O
Der er nogen som anbefaler retur termostat. Det kan fungere men kræver at slanger er udlagt på en bestemt måde. Med den installation er der ikke noget der tyder på et det er tilfældet. hvis slanger er udlagt som normalt ved blandeshunt vi gulvet blive ret varmt i den ene side og ingen varme i resten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 24-03-2024 18:49:11

Så skal i da bare gøre krav mod sælger. Hvis det er direkte fjernvarme, er det meget fyfy at lave det selv.
I kan downloade fjernvarmeselskabets installationskrav på deres hjemmeside, og se om i kan se nogle åbenlyse brud på denne.

Så har i noget håndfast at slå dem i hovedet med.
f.eks. hvis magnetventilen kun er specificeret til et tryk der hedder DN10 og værket måske kræver DN16.

 Bliver nok op af bakke/umuligt, da vi ikke kan bevise, at de har lavet det selv. 


Og kan det løses for “små” penge står det heller ikke mål med omkostninger ved en retssag, man måske taber.
Den eneste rigtige løsning er så at montere en blandeshunt med blandetermostat, pumpe og kontraventil. Det købes samlet til små penge når det er til en enkelt sløjfe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 25-03-2024 11:01:01

Den eneste rigtige løsning er så at montere en blandeshunt med blandetermostat, pumpe og kontraventil. Det købes samlet til små penge når det er til en enkelt sløjfe.

 Hvad er små penge inkl montering af VVS er. tænker du?

Blandeshunt er den bedste løsning. Det billigste er at sætte begrænsning i form af en hane, så man kan begrænse det maksimale flow.

Returtermostat er problematisk, medmindre den kan placeres i badeværelset. Hvis den er i teknikskabet, hvor der sikkert er 30 grader varmt, er det ikke rigtigt noget, der kan få den til at åbne igen efter at den har lukket helt, uden at den står alt for højt.
Retur termostat måler på vandets temperatur i returen, og er måler derfor på et billede af gulvets temperatur, så på den måde er det har det ikke nogen betydning hvor den sidder. Men så skal rørene ligge med hver anden frem og hver anden retur. 
Jeg ser på en helt tilfældig  hos Hedestoker her en Salus komplet shunt til kr. 2800 - Men jeg har ikke undersøgt om den passer til den telestat du har. Men det kan helt sikkert sættes sammen, ved at ombytte ventil delen.
Så er der vel 2 - 4 timer vvs arbejde i det. Men det er ret let at montere det sammen, med forbehold om autorisation m.m. 
Men da jeg har allergi over for håndværker regninger, så ved jeg ikke meget om priser osv. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kunne der sidde en flow regulering under telestat.
Hvis man indstiller returen på det, der svarer til nogle og tyve grader, vil den lukke helt for returen, hvis returen kommer op på 30 grader. Den vil så åbne, når temperaturen kommer ned omkrig 20 grader igen. Da der ikke er flow i returen, skal det stående vand afkøles i teknikrummet. Hvis teknikrummet er over den indstillede temperatur, vil returen aldrig blive afkølet nok. Der vil derfor ikke blive varmt i badeværelset medmindre man indstiller temperaturen over temperaturen i teknikrummet. Man vil få et gulv, hvor man kan vælge imellem for varmt og for koldt.

Jeg har selv haft et tilsvarende problem med et radiator element til et ventilationsanlæg, hvor der sad en returtermostat i teknikrummet. Det duede ikke.






Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis