Ny radiator og tilslutning fra koblingsdåse

Hej, Jeg skal have installeret almindelige radiatorer og til det trækkes 15mm pexrør i tomrør (rir) - som mures ind i væggen. Hvilken koblingsdåse egner sig bedst til formålet? (Muren skal efterfølgende pudses op med grovmørtel og finpuds).

Desuden, er bedste fremgangsmåde at købe radiatoren hjem først og montere den, for herefter at finde ud af hvor koblingsdåserne nøjagtigt skal placeres i væggen?

Pft. 

Venlig hilsen

Mads
Hej, Jeg skal have installeret almindelige... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svar. Har du nogle ideer til hvilket form for plastrør der kan bruge rundt om nippelrøret, for at afskærme ved opmuringen?

Pft.

Venlig hilsen

Mads
​Jeg kan prøve med et elektrikerrør.

Venlig hilsen

Mads
Røret skal være større i indvendig diameter end nippelrøret mellem radiator og koplingsdåse

fase
Kan du ikke lige finde et stykker plastrør, pakker du nippelrøret ind i passende avispapir, og så f.eks. malertape uden om. Dagen efter fjerner du radiator igen men lader nippelrør og termostat sidde. De kan så beskyttes med en plastpose og malertape så der ikke kommer maling, spartelmasse eller andet skidt på dem.
 Husk at der skal bruges pakgarn og salve på gevind stykker 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg fandt et nogenlunde passende nippelrør for t forbinde radiator med koblingsdåsen.
Men hvordan får jeg skruet nippelrørets gevind på koblingsdåsen, uden at skulle rotere hele koblingsdåsen som forbindes til pex? Der er tilsyneladende ingen omløber jeg kan bruge.

Venlig hilsen

Mads
Annonce
Skal termostat først være skruet af radiatoren før nippelrøret skrues fast til koblingdåse som vist på billedet?

Venlig hilsen

Mads
Du skruer nippelrøret fast på koblingsdåsen og derefter skruer du termostaten på nippelrøret. Termostaten skrues fast på radiatoren med en union, som ikke skal pakkes med noget som helst.

fase
På billedet du viser sidst ( kl. 13.54 ) Er du rigtig godt på vej. 
Prøv at føre termostat hen til radiator og skrue det sammen. 1-2 dage efter indmuring, skruer du af igen ved radiator, og denne kan tages ned. 
Når væggen er færdig behandlet sætter du det op igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg vil gerne sikre mig at det hele er samlet uden utætheder, før det hele mures op. Er der smarte metoder til dette?

Venlig hilsen

Mads
Universal skrev den 15-07-2024 14:42:18

Jeg vil gerne sikre mig at det hele er samlet uden utætheder, før det hele mures op. Er der smarte metoder til dette?

Der er ingen smarte metoder til at sikre dig mod utætheder udover, at du stoler på at samlingerne er tætte, når du pakker med garn og salve. En utæt samling vil vise sig ved fugt ved nippelrøret, når du sætter vand på anlægget.

Du har selvfølgelig muret koblingsdåsen fast med en blanding af sand og cement. 

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også