Ny radiator og tilslutning fra koblingsdåse

Hej, Jeg skal have installeret almindelige radiatorer og til det trækkes 15mm pexrør i tomrør (rir) - som mures ind i væggen. Hvilken koblingsdåse egner sig bedst til formålet? (Muren skal efterfølgende pudses op med grovmørtel og finpuds).

Desuden, er bedste fremgangsmåde at købe radiatoren hjem først og montere den, for herefter at finde ud af hvor koblingsdåserne nøjagtigt skal placeres i væggen?

Pft. 

Venlig hilsen

Mads
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en koblingsdåse som vist ved linket. Hvis du køber radiatoren og hænger den op, er det lettere at placere koblingsdåserne rigtigt.
Koblingsdåse

fase
Den eneste måde du kan lave det på er at sætte radiator op samtidig, forbinde med nippelrør ind til koblings dåse så når denne er muret fast, pille radiator ned så der kan finpudses og males. Så måske skal muren grovpudses op først, og derefter hugge ud til rør og koblings dåser. Reparation over rørene og finpuds, osv. med maling inden radiator monteres til allersidst

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ok tak. Hvordan kan jeg sikre mig at få den helt korrekte længde af nippelrøret som går mellem koblingsdåsen og hen til radiator forskruningen? Et nippelrør med så præcis længde er da næsten umulig at få fat i?

Venlig hilsen

Mads
Det laver du ved at skære gevind i et stykke 1/2" rør af den rette længde med en 
Gevindskærer + håndtag, eller du får en VVS'er til at lave dem for dig. 

fase
Det er nu ikke nemt at skære korte nippelrør med almindeligt rørværktøj. Jeg plejer at købe en pose assorteret nippelrør, så kan man komme videre med det samme LINK for eksempel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 18-03-2024 20:29:26

Det er nu ikke nemt at skære korte nippelrør med almindeligt rørværktøj. Jeg plejer at købe en pose assorteret nippelrør, så kan man komme videre med det samme LINK for eksempel. 

Du har ret i, at det ikke er nemt at skære gevind i korte nippelrør, med mindre man har en bænk (Ridgid) til det, og i stedet for at købe sig fattig i værktøj, ville jeg få VVS'er til at skære gevindet i de to nippelrør. Nippelrør med synligt gevind synes jeg ikke er pænt, men det er nemt at korte af til en passende længde.

fase
Hvis man køber et nippelrør der skal være i en bestemt længde, hvor meget gevind måler man så med til røret i begge ender? 

Venlig hilsen

Mads
Universal skrev den 19-03-2024 07:52:11

Hvis man køber et nippelrør der skal være i en bestemt længde, hvor meget gevind måler man så med til røret i begge ender? 

10 mm

fase
Vil det ikke være en fordel at bruge et nippelrør til at koble radiatororventilen sammen med koblingsdåsen, før væggen mures til igen? (Radiatorbeslagene er i forvejen monteret på væggen, så radiatoren er placeret hvor den skal)

Er det korrekt at Koblingsdåsens messingflade, skal flugte med murens flade? - eller må koblingsdåsen godt placeres lidt længere inde i væggen? Dette er Wavin tigris type 2 til indmuring. 

Er det nødvendigt med de her cylinderformede plastik-beskyttere,  der kan skrues omkring koblingsdåsen, som gør det nemmere at mure? De medfulgte ikke.

Hilsen

Mads 

Venlig hilsen

Mads
Når radiatoren er placeret, hvor den skal være, kan du mure koblingsdåsen fast. For at være sikker på at de to gevind er ud for hinanden, skruer du nippelrøret i. Du kan lave et stykke plastrør, der passer om røret, så du kan mure koblingsdåen fast og pudse væggen. Er plastrøret for langt, skærer det overskyende af glat md muren, inden du maler/tapetserer væggen.

fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også