Smalt stik?

Hej!
I plejer at være så gode herinde :).
Jeg har denne her stikkontakt der ikke er til at komme ordentligt til for mit køleskabsdør. Jeg vil gerne bruge dette stik til tilslutning af et par apparater der ideelt set altid bør stå tændt.
Et standard strømkabel i den nuværende kontakt gør at man kun kan åbne køleskabet delvist, så det dur ikke.

Hvad ville i gøre?
Kan man omforme stikket til et form for lampeudtag, sådan at man kunne tilslutte en ledning direkte (som så leder til en stikdåse). Alternativt, kan man så få nogle stikpropper der er virkelig flade (og ikke alt for grimme)? Noget helt 3.?

Hjælp!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søg på flad stikprop, link her til google, der er en del forskellige  LINK

Måske der er noget du kan bruge ?

Vi prøver igen, i morgen --
Man kan tage det udvendige underlag væk og hugge i væggen så der kan sættes indmurings dåser ind. Så bliver stikkontakt og afbryder planforsænket. På den måde får du plads til stikprop på en ordentlig måde. 
Selve indmurings dåsen kan fastgøres med modelgips og derefter er det klar til at montere afbryder og stikkontakt efter 10 - 15 minutter. Du kan bruge den samme afbr. og stikk. men jeg vil anbefale at der så bruges en ny fælles ramme 2,5 modul i 63 mm bredde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Indfræsning lyder som et større projekt - det lyder klart nemmere med de flade stikpropper. Forstår dog ikke hvorfor de skal være så store og grimme (det har jo nok noget med sikkerhed at gøre). Fandt et stik fra Form der ville være perfekt, men kan forstå at de er taget af markedet igen fordi der er chance for at folk sætter dem i Shuko stik hvilket deres ben er for korte til, og der derfor er risiko for stød.

Jeg fandt dog denne her 3D-print-fil: https://www.thingiverse.com/thing:5328627, og har faktisk adgang til en 3D printer, så overvejer lidt om jeg skal give det et skud. Jeg tænker der er de samme farer som ved Form-stikket - men jeg ved jo godt hvordan jeg skal (eller ikke skal) bruge det. 
Det er mange gange nemmere at få den hugget ind i væggen end at lave 3D print til stikprop. Det sidste er i øvrigt kun lovlig hvis du får den godkendt, og så ruller pengene under alle omstændigheder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du laver den 3D-printede version, vil jeg anbefale at du bruger PETG, da det er brandhæmmende. Det er vigtigt at de dele du bruger, er fra den rigtige originale stikprop.

El-udstyr, der sælges, skal overholde reglerne fra CE og Sikkerhedsstyrelsens krav til danske regler. De vil næppe bryde sig om designet, da den ikke passer i en schuko stikkontakt. Dengang vi havde D-mærke skulle alt el-udstyr godkendes. Nu er det den enkelte producents ansvar at reglerne overholdes.


Den gamle type der vises her, er fra tiden med D-mærke, men må ikke sælges mere.
https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/209385/s/regler-vedroerende-hanstik/pg/2





Annonce
Aah - det er super relevant info, GodeVen. Jeg har kun PLA tilgængelig pt., så det er måske ikke så god en idé igen :/

Jeg tænker umiddelbart stadig at indmuring er noget jeg ikke tør(/må?) gøre selv. Det er en 100 år gammel lejlighed, og jeg kan ikke rigtig se hvad der ligger bagtil (ledningerne kommer ind fra et af hjørnerne), så chancen for at jeg i processen får hakket en ledning jeg ikke skulle er nok ret høj. Dertil er det egentlig meget rart at den kontakt der sidder ovenover (til lyset) stikker ud, så den er nem at gå til når man går ind i rummet.

Noget jeg dog tænkte man måske kunne gøre var at udskifte min nuværende stikkontakt med et Schuko. Eftersom alle de "flade" stik som er på markedet i dag er lavet til netop Schuko-stik, så ville det måske hjælpe hvis kontakten gik mere indad fremfor at være helt flad, som min nuværende. Dertil, hvis jeg sætter et af de lovlige "flade" stik i min nuværende flade stikkontakt vil de fremstå ligeså udstikkende som et normalt type stik, fordi de netop er lavet til at blive nedsænket i de dybe Schuko-stikkontakter, og så er vi jo lige vidt...

Eneste problem er at der ikke er en jordledning i det her stik. Vi er enige om at jeg ikke må udskifte til et stik hvor det ligner at der er jord i, ikke? Jeg kan dog ikke se man kan få Schuko-stikkontakter uden jord - kan det virkelig passe? Det er et 1.5 modul-stik jeg ville skulle bruge.
Du opnår ikke noget nævneværdig besparelse i at skifte til en stikkontakt med sidebensjord, da den har en krave, som rager længere ud end fronten af den nuværende.

Du skriver, at du har brug for at tilslutte noget, som skal stå tændt hele tiden. Men hvor skal det stå? Der er vel ikke plads til det mellem lågen og dørkarmen, og du nævner en stikdåse, så det skal vel stå et andet sted? Eller sagt på en anden måde: Er det du har brug for ikke en stikkontakt, som sidder et andet sted? Højere eller lavere måske? Der vil relativt let kunne trækkes et kabel fra den eksisterende til en ny stikkontakt, som er placeret mere optimalt.
Alternativt kunne der måske trækkes strøm fra den stikkontakt, som køleskabet et tilsluttet til.
Ah, øv...
Det er i mit køkken, og det er tiltænkt en kaffemaskine på en nyligt lavet "kaffestation". Jeg har prøvet at tegne setuppet nedenfor, for det kan sagtens være at jeg griber det helt forkert an :)
 
Jeg har teknisk set 2 stikkontakter (køleskab / ovn / opvaskemaskine er tilsluttet som "faste installationer" i en boks). Jeg har tegnet stikkontakterne ind på tegningen i rødt og grønt kryds. Kaffemaskinen (grå cirkel) står naturligvis super bøvlet i forhold til alt mit el :)

Det røde stik sidder under mine køkkenskabe - det er faktisk et dobbeltstik som det er nu, men bruger aldrig mere end det ene stik. Det er super at have til f.eks. stavblenderen og lign, men hvis jeg skal bruge det til kaffemaskinen hvor det sidder nu, så skal jeg køre en grim ledning meget synligt over hele mit køkken.

Det grønne stik er det jeg har refereret til i denne tråd hidtil. Grunden til at jeg umiddelbart foretrækker at bruge dette stik er fordi at jeg så tænker at jeg kan køre ledningen under køkkenskabene, og nøjes med at have et meget lille stykke ledning synligt ovenpå et fodpanel i enden af rummet for at connecte til "kaffebaren". Dertil kan jeg måske godt lide idéen om at bruge det stik eftersom det alligevel ikke rigtig kan bruges til noget andet brugbart.

Det er meget muligt i måske kan se en meget smartere løsning? (det er ikke muligt at ​flytte kaffemaskinen, da der ikke er nok bordplads ​på den anden side ;))
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor Kaffebaren er ? samt døre osv. 
Et billede med meget mere afstand / overblik kunne være nyttig. 
Og om der evt. er en stikkontakt på den anden side af væggen i nærheden
Hvis kaffebar er ved siden af køleskab så trækker din elektriker en installations kabel fra køleskabs tilslutning og til et nyt dobbelt stikkontakt under diner overskabe. 
Du skal da ikke trække ledning ned til fodlister,  rundt i køkkenet og så op over bordet.  
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har prøvet at tegne det lidt bedre op her :)
Hvad jeg lige kan se, så sidder el således fra elmåler:
  • Elmåler
    • Køleskab? (kan ikke se præcis hvordan det er tilsluttet - om det er stik eller boks. Tror det er boks)
      • Samleboks hvor ovn og opvaskemaskine er tilsluttet
      • Samleboks hvor emhætte er tilsluttet
        • Stikkontakt 2, der sidder under køkkenskabe
  • Elmåler
    • Samleboks i gang
      • Lys/el til køkken og gang "stikkontakt 1" (der er også en matchende stikkontakt på modsatte side af væggen)
      • Lys/el til andre steder i lejligheden
Det er alt det el jeg har, relateret til køkkenet. Der er intet el på højresiden af køkkenet, og døren ved siden af kaffebaren er til bagtrappen, så kan ikke hente derfra. Der kører en samleboks langs loftet ude i gangen (hvor dør ind til køkkenet er), inkl. en boks hvor el til badeværelse er samlet, så man kunne måske teknisk set nok godt trække en ledning derfra, som så kører langs loft i stedet. Det må jeg jo nok desværre bare ikke selv gøre :).
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis