Regler vedrørende hanstik

Hej

Vi er tre drenge på HTX Horsens, som er i gang med et projekt hvor vi skal løse at hanstik fylder meget når de sættes i stikkontakter. Vi vil lave et hanstik som er er meget fladere end de eksisterende stik, men vi er i tvivl om der er lovgivning, som forhindre sådanne stik i at eksistere. Er der nogen, der kan hjælpe os?

Nedenstående billeder er et koncept vi har fremstillet.

Mange tak på forhånd!

Mvh Mathias Hauge

Mathias Hauge
Hej Vi er tre drenge på HTX Horsens, som er i... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. Som jeg forstår reglerne nævnt ovenfor. Så er følgende stik ulovligt efter dagens regler. Det er ellers fedt, for der kan sidde to ved siden af hinanden i et dobbelt vægstik. Undskyld den gamle genoplivning af tråd, men synes det var bedre her end i en ny tråd.

Hvis det stik, du viser, skulle være ulovligt, er det stik jenshøj henviser til også ulovligt og med samme begrundelse. Det stik du har vist har ikke en neddrejning på stikbenene, som er udlignet med isolermateriale. Hvis du kikker på nogle stik er de forsynet med isolering, så man ikke kan berøre stikbenene, hvis stikket ikke er sat helt ind i stikkontakten. Fortsæt du bare med at bruge dine vinkelstik. Du kan for øvrigt få vinkelstik, der er drejet 90° i forhold til det viste. De ser pænere ud i en dobbelt stikkontakt.  

fase

tænker nu ikke at den er blevet ulovlig der findes masser af vinkelstikpropper på markedet f.eks https://www.wattoo.dk/stikprop-vinkel-flad-u-jord-16a-9909000200-9909000202-9909000201

@mfrost: Enig, men den jeg viser er temmelig meget fladere end den nu linker til. Den du linker til, svarer til alm. stikprop, hvor blot ledningen er flyttet. Jeg tror den jeg viser kun fylder ca. halvdelen ud fra væggen. Hvis man kunne få sådan en, eller sådan en som @S. Fabrin beskriver, ville det være super. Jeg har dog ikke været i stand til at finde dem, og jeg tror at forklaringen er den @jenshøj giver højere oppe.

Jeg ville være glad hvis man kunne få de her, men hvor der kunne være 2 styk i en dobbelt stikkontakt: https://www.wattoo.dk/form-ekstra-f...-varianter

Jeg mener noget i stil med denne, som kan bruges i en dobbelt stikkontakt uden jord.

lodret vinkelstikprop

Er det ikke sådan en, du eftersøger?

fase
Annonce

@S. Fabrin. Det er nok det tætteste på man kommer, men stikproppen du linker til er stadig langt dybere end de fleste fodlister og min gamle vinkel- stikprop. Jeg har faktisk købt to alligevel og har nu et billede der viser forskellen :-) 

Mon man kan købe en som den gamle jeg har i udlandet?

Det findes også denne, som er den fladeste jeg endnu har set:

https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/stikpropper-m-m/p/form-stikprop

Dog kan der ikke sidde to i en dobbelt stikkontakt.

Elektronikteknikeren

Mon man kan købe en som den gamle jeg har i udlandet?

Du kan ikke købe et stik som det gamle vinkelstik i udlandet, det er en dansk udgave. Pris dig lykkelig over at du kan få den udgave, jeg har henvist til, for udgaverne i det meste af Europa er nogen klodsede udgaver, schukostik. Schweitz har nogen udgaver som ligner de amerikanske stik. Det eneste man er enige om i Europa er afstanden mellem og diameteren på benene.

fase

Ok. Så vil jeg ikke lede mere (udover på loppemarkeder) :-)

Tusind tak for hjælpen og diskussionen til alle. Håber den vil blive fundet og nyttig  :-) af andre også.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis