Føre netværkskabel af ydermur

Dav Folkens

Jeg overvejer at føre et netværkskabel udendørs, fra stuen op til et værelse på 1. sal.
Jeg havde tænkt mig, at bore med en smule hældning, så der ikke kommer vand ned i hullet. Jeg tænker også, at der skal fuges ved hullet på ydersiden af væggen.

Jeg har en væg, der er mursten udvendigt og gasbeton indvendig. Vil dette projekt medføre nogle problemer, med henhold til fugt, træk eller andre problemer? Vil dette medføre et varmetab, og derved forøge min varmeregning?

Hvordan kan jeg sikre mig, at jeg ikke bore ind i ledninger? Jeg kender godt til vægscannere/detektorer, men de kan vist ikke se mere end ca. 5cm ind i en væg? Jeg ved med sikkerhed, at der ikke er brugsvandsrør i væggen, og er næsten sikker på, at der ikke en varmerør.

Jeg har vedlagt et billede, af hvor jeg vil placere netværksstikkene, og et billede af det materiale, som jeg vil anvende.

Mvh Frank
Dav Folkens Jeg overvejer at føre et... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen grund til at bruge udendørs netværkskabel hvis du alligevel pakker kablet ind i rør.
Powerline adaptorer kunne være en løsning. Der vist en begrænsning for deres hastighen?
Da jeg læste om dem, for omkring et år siden, sagde folk, at de fik en del langsommere hastigheder, end der blev reklameret med.

Ids: Jeg tror ikke, at røret kommer til at dække hele kablet, så det bør nok stadig være af den udendørs type.
Stålrør til kabler kan bøjes med en bøjeklods og således komme til at beskytte kablet i hele længden. Der fås også bøjninger til stålrøret.
Stålrør​​​

fase
S Fabian: Ok så burde det kunne se ordentligt ud.
Hvilket materiale vil du mene, at jeg bør bruge, til at fuge hullet i væggen?
Du kunne du bruge silikone.

fase
Annonce
Du kan overveje, at gå med en trådløs løsning, så slipper du for at bore i din væg. Vi bruger Nokia WiFi Beacons. De var meget nemme at sætte op, og de virker rigtig godt. Der findes mange mærker, men jeg har kun prøvet Nokia, og jeg tænker, at de andre kan være lige så gode.

De steder hvor jeg gerne vil have en kablet forbindelse, har jeg et beacon stående, som jeg har kablet til f.eks tv og stationær computer. Derudover giver løsningen kraftigt wifi overalt.
Trådløs er nu om dage rigeligt, til det meste, bortset fra gaming, som er det jeg er efter.

Ved i hvordan jeg kan undgå, at bore ind i i ledningerne i væggen, hvis jeg vil bore ved siden af stikkontakten?

Jeg overvejer at bore 8mm, for at føre et enkelt kabel, men havde overvejet, at bore 16mm for at føre to kabler. Ved i om der vil være et problem, ved at bore et 16mm hul?
Du kunne løsne stikkontakten og se, hvilken vej ledningerne går. Det er ikke noget problem at bore et 16 mm hul.

fase
S Fabian Tak for svaret
At åbne stikkontakterne, lyder som en fin ide.
Tror du at en vægscanner, vil kunne finde kablerne?
Om en vægscanner kan finde kablerne præcist, ved jeg ikke, men prøv at løsne stikkontakterne i første omgang.
Hvis du borer igennem både gasbeton og mursten, så gør du det ay du borer med f.eks. et 6 mm bor først. Dernæst borer du fra begge sider med dit 16 mm bor. Derved undgår du at der springer et stort stykke af murstenen udvendig.

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også