Føre netværkskabel af ydermur

Dav Folkens

Jeg overvejer at føre et netværkskabel udendørs, fra stuen op til et værelse på 1. sal.
Jeg havde tænkt mig, at bore med en smule hældning, så der ikke kommer vand ned i hullet. Jeg tænker også, at der skal fuges ved hullet på ydersiden af væggen.

Jeg har en væg, der er mursten udvendigt og gasbeton indvendig. Vil dette projekt medføre nogle problemer, med henhold til fugt, træk eller andre problemer? Vil dette medføre et varmetab, og derved forøge min varmeregning?

Hvordan kan jeg sikre mig, at jeg ikke bore ind i ledninger? Jeg kender godt til vægscannere/detektorer, men de kan vist ikke se mere end ca. 5cm ind i en væg? Jeg ved med sikkerhed, at der ikke er brugsvandsrør i væggen, og er næsten sikker på, at der ikke en varmerør.

Jeg har vedlagt et billede, af hvor jeg vil placere netværksstikkene, og et billede af det materiale, som jeg vil anvende.

Mvh Frank
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke trække det i hulmuren? Hvad er der af isolering?

Elektronikteknikeren
Gregersen Jeg ved ikke, hvad der er i hulmuren. Tror du at man kan bore et hul på 1. sal, og et i stuen, og hive et kabel op, af denne vej?
Jeg tror at der er isolering, så det vil nok blive lidt svært, at få kablet fra stuen til 1. sal?
Afhængigt af hvilken isolering der er i muren, kan man tape en træksnor til en pind/elektrikerrør/tynd metalstang og skubbe denne ned til stueetagen.

Gasbeton er let at bore i, så du kan bore et hul med en hulsav stor nok til operationen, og lukke hullet til efterfølgende med borestumpen og lidt Lip.

Jeg ville samtidig lave det i indmuringsdåse, når nu du har muligheden i gasbeton.

Elektronikteknikeren
For at det kan fiskes i hulmur så skal der være adgang til skunk. Du hugger ud til indmurings dåse ved siden af den stikkontakt som allerede er der. I toppen af det hul du hr hugget så laver du et hul skråt opad.
Man kan så skubbe et elektriker rør op i muren, og den vil komme ovenud oppe i skunk. Når du har den type mur så er der åben hulmur.
Elektriker røret bukke lidt i enden og skæres skråt af så men ved at dreje det rundt kan får den til at undvige firhindringer i hulmur.
Netværks kabel skubbe ned / op i røret og ​så trækkes røret ud igen. Indmurings dåsen mures fast med mørtel eller hvis det skal gå stærk så køb en lille spand gips. Det størkner på få minutter. 
Et almindeligt netværkskabel egner sig ikke til at sidde udendørs, og vil du høre min mening så ser det også hæslig ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tusind tak for svarene.

Jeg har desværre ikke en skunk, i nogle af mine mure. Jeg har derfor ikke adgang, til hulmuren ovenfra.
Det virker som om, at den nemmeste løsning, er at bore ud til ydervæggen.
Man kan få udendørs netværkskabler, som jeg havde tænkt mig, at føre i et galvaniseret rør, så det ser pænest muligt ud.
Hvilken type fugemasse, vil i mene er bedst eget, til at lukke hullet?
Er det også relevant, at fuge hullet på indersiden af væggen til?

Ved i hvordan at jeg, kan undgå at bore i ledningerne, til den stkkontakt, som er på billedet?
Ved ikke om du har overvejet det, men du kunne til samme pris og en del lettere, bruge et powerline sæt, eks dette. Der findes mange varianter.
Powerline
Det kan sættes tæt på din wan indgang og laver sågar også et wifi på 1 salen.
Ulempe er at det er med schuko passthrough, men der findes jo adaptere.

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo Jeg havde overvejet Powerline adaptorer. Jeg ved dog ikke helt, hvad jeg skal synes om dem.
De forøger latensen, og hastigheden lidt, og de er vist ikke særlig stabile? 
Powerline er blevet ret gode, jeg tror ikke du vil opleve problemer med sådan et sæt, i et hus et ledningsnettet ikke så langt, så det giver næppe udfordringer.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 18-02-2024 10:45:21

Powerline er blevet ret gode, jeg tror ikke du vil opleve problemer med sådan et sæt, i et hus et ledningsnet ikke så langt, så det giver næppe udfordringer.

De fungerer udmærket og passer i en almindelig stikkontakt. Der er godt nok ingen jordforbindelse.

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også