Smeltet elinstallation

Vi har netop opdaget at samlemuffen til ledningen til vores opvaskemaskine er smeltet helt væk.
Vi har koblet komfur på samme 16 amp ledning. Der er ikke noget sikringer gået.
Heldigvis var der ikke dæksel på samledåsen, for så var hele huset nok væk.
Hvad kan det skyldtes ? 

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Vi har netop opdaget at samlemuffen til ledningen... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 27-05-2024 14:02:59

Enhver vil beskrive et problem ud fra hvad de har oplevet og hvor godt de kan beskrive problemet.

Da fejlfinding ud fra problembeskrivelse er en logisk proces, er det vigtigt at der ikke er fejloplysninger, eller vigtige informationer er udeladt.  Mangel på fagtermer kan normalt løses ved dialog frem og tilbage.

Denne tråd blev genoplivet med et indlæg hvor der stod ” Så er den gal igen. Samme installation, samme problem.” Man kan ikke bebrejde nogen for at tro at problemet er smeltet el-installation. Det har ikke noget med fagtermer at gøre.

@GodeVen Du citerer trådstarters nye indlæg korrekt, men udelod desværre den del der hed “Da første tegn kom igår da komfuret pludselig gik ud men blot kunne startes igen. Det virker stadigvæk, selvom samlemufferne er væk

Jeg tror desværre trådstarter er gået lidt i stressmode mht beskrivelsen, det var bl.a. derfor jeg anbefalede at få en prof til at se på problemet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Så er den ged barberet.
En blanding af flertrådet ledning og fast ledning, og en endnu dårligere kombination af for kraftigt spændte samlemuffer.
Jeg er ikke 100 meter mester i el, men kan til husbehov+
Hvis ikke vedhæftede er et billede af hfi relæ og smeltede samlemuffe, er man velkommen til at rette mig.
I øvrigt var der en 1 sekund strømafbrydelse i området igår også

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der skal ikke rettes. Det er et billede af HPFI relæ og et billede af samme samledåse. De blå ledere som du reparerede for et par måneder siden, sidder jo nu fint i Wago klemmer medens der viser sig en fejl / smeltning på de brune. 
Jeg vil da foreslå samme fremgangs måde og så gør så dig selv den tjeneste at udskifte de resterende 3 også. Og så sætte låg på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis