Smeltet elinstallation

Vi har netop opdaget at samlemuffen til ledningen til vores opvaskemaskine er smeltet helt væk.
Vi har koblet komfur på samme 16 amp ledning. Der er ikke noget sikringer gået.
Heldigvis var der ikke dæksel på samledåsen, for så var hele huset nok væk.
Hvad kan det skyldtes ? 

"mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Vi har netop opdaget at samlemuffen til ledningen... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For nogen måneder siden havde du en løs forbindelse i en samlemuffe. Det er udbedret, og nu har du HPFI der slår fra. Det har ingenting med hinanden at gøre. 
Det her er en ny fejl som kan være samme sted men en anden årsag.
Her kan man kun gætte. Jeg har set kondensvand drive ned bag et komfur hvis man koger og ikek tænder emhætte. Det kan forårsage HPFI relæ slår fra. Men det kan også være overgang i opvasker eller komfur hvis du er sikker på at det er den gruppe der laver balladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
JohnLarsen skrev den 19-02-2024 13:19:35

@ Søren O
Jo, en med erfaring er givetvis bedre til fejlsøgning. Men her er der ikke tale om fejlsøgning, her er der tale om et kvalificeret gæt ud fra erfaring(personlig statistik) og et par billeder.
Her finder og beviser man ikke fejlen, og udbedrer den.
Her gætter man, og udskifter komponenten der er beskadiget.
Der er jo intet bevist før man over tid ser om fejlen lå i denne komponent(hvis alt kører ok fremover), eller et andet sted(hvis samme symptom opstår igen).
Jeg har arbejdet med elektrisk/elektronisk fejlsøgning i over halvtreds år, bl.a. på fly og behandlingsudstyr i sundhedsvæsenet. Der skifter man ikke bare en komponent og håber problemet er løst, man finder og beviser problemet, skifter den eller de defekte komponenter. Tester og godkender.

Nu er der jo stor forskel på at fejlfinde på et apparat og en installation. Så svaret på at fejlen er en løs forbindelse i en samlemuffe kan kun være rigtig. At samlingen så i tidernes morgen ikke er lavet korrekt, er en anden sag.

fase
Fabrin: Her skal du lige se på dato  Den samlemuffe har været diskuteret igennem.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ Fabrin
Om man har en fejl i en installation, et apparat, eller næsten al anden teknik, så er proceduren vist principielt den samme hvis man vil minimere risici og omkostninger.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ev elmand skrev den 26-05-2024 22:48:33

Fabrin: Her skal du lige se på dato  Den samlemuffe har været diskuteret igennem.  

Det er da rigrigt. Det var i februar, men du og jeg svarer ikke ud fra samme præmisser som John Larsen. Vi svarer ud fra kendskab til installationer og John Larsen svarer ud fra fejlfinding på automatik. Hvis jeg skal finde fejl på automatik, ville jeg også gøre som John Larsen, han er trods alt ikke den eneste, der har skullet finde fejl på automatik. Men en fejl som beskrevet er det ikke svært at stille en diagnose på.

fase
Annonce
Denne tråd hedder "Smeltet elinstallation". Det var det problem, som der blev givet forslag til at løse.

Nu er er tråden genstartet, men handler nu om et HFI-relæ der falder ud. Det har intet med det oprindelige problem at gøre. Det kan godt være, at HFI-relæ også faldt ud tidligere, men det nævnte trådstarter intet om, og der blev naturligvis ikke givet forslag til at løse et sådan problem. Man skal tænke på, at der kun bliver givet forslag ud fra beskrivelsen af problemet.

Det havde været bedre hvis, der blev startet en ny tråd.

Som andre skriver, er fugtighed ofte årsag til at et HFI-relæ falder ud. Da et HFI-relæ typisk dækker over hele eller halvdelen af husets installation, kan det være svært at finde fejlen. Det er ikke sikkert at det har noget med komfuret at gøre. Det kan være udelys, stikkontakt ude eller noget helt andet. Hvis det er komfuret, er det nok fordi I tilbereder mad med mere vand end komfuret kan klare. Vanddamp kondenserer i elektronikken og laver overgang, når komfuret bliver koldt.
Trådstarter genopliver tråden med ‘Så er den gal igen. Samme installation, samme problem’ - hvilket jeg utvetydigt tolker som endnu en smeltet muffe.
Efterfølgende, i et et særskilt opslag, beskriver han at HFI kobler ud.
Meget muligt trådstarter udelukkende beskriver et ny og særskilt problem - vi mangler klarhed.
Piskeris skrev den 27-05-2024 12:45:43

Trådstarter genopliver tråden med ‘Så er den gal igen. Samme installation, samme problem’ - hvilket jeg utvetydigt tolker som endnu en smeltet muffe.
Efterfølgende, i et et særskilt opslag, beskriver han at HFI kobler ud.
Meget muligt trådstarter udelukkende beskriver et ny og særskilt problem - vi mangler klarhed.

Det er jo i sådanne tilfælde professionelle skal være åbne for mindre korrekte beskrivelse af fejl/problemer på en diy side. Den ikke professionelle trådstarter, eller andre, beskriver problemet efter bedste evne, men bruger sommetider de forkerte fagtermer. Sådan er det også i arbejdslivet når Hansen(fru, frk. eller hr) ringer til et firma efter hjælp. Man er nødt til at være åben mht hvad der vitterlig er galt, indtil man måske har været til stede og set problemet.

Mener jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Enhver vil beskrive et problem ud fra hvad de har oplevet og hvor godt de kan beskrive problemet.

Da fejlfinding ud fra problembeskrivelse er en logisk proces, er det vigtigt at der ikke er fejloplysninger, eller vigtige informationer er udeladt.  Mangel på fagtermer kan normalt løses ved dialog frem og tilbage.

Denne tråd blev genoplivet med et indlæg hvor der stod ” Så er den gal igen. Samme installation, samme problem.” Man kan ikke bebrejde nogen for at tro at problemet er smeltet el-installation. Det har ikke noget med fagtermer at gøre.
JohnLarsen skrev den 27-05-2024 00:23:03

@ Fabrin
Om man har en fejl i en installation, et apparat, eller næsten al anden teknik, så er proceduren vist principielt den samme hvis man vil minimere risici og omkostninger.

Du har fuldstændig ret i din antagelse, men en ledning med brændt isolation kræver ikke megen undersøgelse. Isolationen er blevet varmet op af en for høj temperatur. Hvad kommer den høje temperatur så fra? Kunne man tro, at det var en høj modstand i overgangen mellem de to ledere, hvilket afsætter en forhøjet effekt og deraf følgende temperatur. Jeg giver dig ret i at der er forskel på fejlsøgning på installationer og elektronik, men kendskab til begge dele gør, at der kan gives var på et simpelt problem som en dårlig forbindelse i en samling af to ledere.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis