Cykel med indvendige gear: Kæde løs og falder af

Jeg har en cykel med 3 indvendige gear. Kæden er ret løs og den falder ofte af.
F.eks. forleden væltede cyklen. Og bare det at cyklen væltede gjorde at kæden hoppede af.

Jeg kan ikke forstå det, fordi jeg har prøvet at stramme kæden så meget jeg kan. Jeg har gjort det ved at løsne bagakslen samt armen der holder bagbremsen. Herefter trækker jeg baghjulet så meget bagud jeg kan, hvorefter jeg strammer møtrikkerne der holder bagakslen på plads.

Når jeg trækker hjulet bagud strammes kæden lidt, men ikke helt så meget som jeg ville ønske mig. Kæden buer stadig synligt nedad og føles løs.
Det underlige er, at der tilsyneladende er masser af plads at give af til at hive hjulet tilbage. Men af en ​eller anden grund kan jeg ikke hive hjulet mere tilbage og dermed stramme kæden tilstrækkeligt.

​Hvordan løser jeg det?

Er der en bedre teknik til at ​stramme kæden på en cykel med indvendige gear?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det en gammel kæde? Er den original og med rette antal kædelink?
S. Fabrin skrev den 13-02-2024 08:57:47

Løsner du også holderen til gearskifteren?

 Ja, det gør jeg. 

HrT skrev den 13-02-2024 08:57:25

Er det en gammel kæde? Er den original og med rette antal kædelink?

 Det er den originale kæde cyklen er født med. Cyklen er vel et par år gammel, måske 3.

Jeg går ud fra, at den har det rette antal kædelink.
Har cyklen en skærm på baghjulet? Det kan være, at enden af baghjulet støder imod bagskærmens bagerste punkt, når du forsøger at trække baghjulet bagud for at stramme kæden. På flere skærme - især af mærket SKS m.fl. - kan du justere skærmen på et par småskruer. Forsøg altså at "gøre skærmen længere" bagtil.

Kaspersonderby
Annonce
kaspersonderby skrev den 13-02-2024 12:04:11

Har cyklen en skærm på baghjulet? Det kan være, at enden af baghjulet støder imod bagskærmens bagerste punkt, når du forsøger at trække baghjulet bagud for at stramme kæden. På flere skærme - især af mærket SKS m.fl. - kan du justere skærmen på et par småskruer. Forsøg altså at "gøre skærmen længere" bagtil.

Det er et godt bud, men nej, hjulet går ikke imod skærmen...

LennartBertelsen skrev den 13-02-2024 11:50:58

HrT skrev den 13-02-2024 08:57:25

Er det en gammel kæde? Er den original og med rette antal kædelink?

 Det er den originale kæde cyklen er født med. Cyklen er vel et par år gammel, måske 3.

Jeg går ud fra, at den har det rette antal kædelink.

 En kæde kan blive løsere med tiden. 3 år med normalt brug er ret lang tid for en kæde. Så måske det blot er tid til at købe en ny kæde?

Er der kædestrammer på cyklen?
En cykelkæde bliver længere når den slides, du kan fjerne et led på den og se om den så passer, ellers køb en ny kæde. Du skal bruge en kædespringer til at afkorte kæden med, den skal du også bruge til den nye kæde hvis du ikke kan få en kæde der har den rette længde, den kan købes ganske billigt hos bl.a. Harald Nyborg.
HrT skrev den 13-02-2024 12:32:08

LennartBertelsen skrev den 13-02-2024 11:50:58

HrT skrev den 13-02-2024 08:57:25

Er det en gammel kæde? Er den original og med rette antal kædelink?

 Det er den originale kæde cyklen er født med. Cyklen er vel et par år gammel, måske 3.

Jeg går ud fra, at den har det rette antal kædelink.

 En kæde kan blive løsere med tiden. 3 år med normalt brug er ret lang tid for en kæde. Så måske det blot er tid til at købe en ny kæde?

 

Jamen det kan godt være, at kæden skal skiftes. Jeg kan dog ikke helt se, hvordan det skulle kunne gøre, at kæden hænger slapt ned og ikke kan strammes op?

Se billedet her under.

Kæden på nr. 1 (øverst) er stram. Kæden på nr 2 (nederst) er løs.

Hvis jeg sætter en ny kæde på, så vil det vel stadig være et problem, hvis den hænger ned som vist på tegningen nederst?

Jeg kan ikke forstå, at kæden ikke kan strammes op ved at flytte baghjulet længere bagud. Burde det ikke stramme den op?


Du skriver, at 3 år er lang tid for en kæde. Det overrasker mig, da jeg har andre cykler der er ældre, hvor kæden ikke er skiftet.

Hvordan kommer det til udtryk at kæden skal skiftes? Er det det, at kæden bliver slap? Men er det ikke noget med, at man kan fjerne et kædeled for at stramme den op også?

Eller er der noget andet inde i selve kæden der bliver slap som gør, at den ikke fungerer godt?



Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis