Cykel med indvendige gear: Kæde løs og falder af

Jeg har en cykel med 3 indvendige gear. Kæden er ret løs og den falder ofte af.
F.eks. forleden væltede cyklen. Og bare det at cyklen væltede gjorde at kæden hoppede af.

Jeg kan ikke forstå det, fordi jeg har prøvet at stramme kæden så meget jeg kan. Jeg har gjort det ved at løsne bagakslen samt armen der holder bagbremsen. Herefter trækker jeg baghjulet så meget bagud jeg kan, hvorefter jeg strammer møtrikkerne der holder bagakslen på plads.

Når jeg trækker hjulet bagud strammes kæden lidt, men ikke helt så meget som jeg ville ønske mig. Kæden buer stadig synligt nedad og føles løs.
Det underlige er, at der tilsyneladende er masser af plads at give af til at hive hjulet tilbage. Men af en ​eller anden grund kan jeg ikke hive hjulet mere tilbage og dermed stramme kæden tilstrækkeligt.

​Hvordan løser jeg det?

Er der en bedre teknik til at ​stramme kæden på en cykel med indvendige gear?
Jeg har en cykel med 3 indvendige gear. Kæden er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
LennartBertelsen skrev den 13-02-2024 15:05:51

HrT skrev den 13-02-2024 14:13:44

En kæde bliver som en anden nævner slap med tiden og brug. Derfor skifter man dem. Hvis der ikke er en decideret kædestrammer, kan du ikke stramme den ret meget ved at flytte hjulet bagud eller vride det lidt skråt. Der skal en del kræfter til for det og typisk har man jo kun to hænder: en til at holde hjul og en til at spænde med. Og så er det svært at holde det stramt samtidigt 

 Det er tricky med kun to hænder. Derfor har jeg gjort det, at jeg har allieret mig med en ven som så strammer møtrikken, mens jeg holder hjulet tilbage. Men selv når jeg hiver hjulet helt tilbage, så buer kæden nedad. Dét undrer mig.


Når du skriver, at kæden bliver slap med tiden, skyldes det så at selve ledene bliver hevet lænegere? Altså at kæden strækkes?

Jeg ved ikke, hvad en kædestrammer er. Men jeg husker at have set nogle led, hvor der er en slags split der kan tages af, hvormed kæden kan åbnes op. Kan sådan en ikke bruges til også at fjerne et led?

 Kæden bliver længere, ja. 


Bedste sted er cykelgear dk. Der søger du blot på indvendige gear af dit mærke med det antal gear den nu engang har (gear = speed). Typisk 3/5/7 og shimano Nexus.

Kædeadskiller er den man skiller led ad med. Du kan også købe en kædemåler som måler slid. I det hele taget kan man virkelig købe sig fattig i cykeludstyr 😅
KÆden bliver slidt med tiden. Specielt hvis den smøres for meget og samler skidt - eller smøres for lidt. Når kædes slides øges afstanden mellem ruller så de ikke længere passer til tænderne på klinge og tandhjul. Man kan stramme kæden ved at trækkes hjulet tilbage men ramemr man enden af gaffelenderne så er der kun to ting at gøre. FJerne et led eller få en ny kæde.

Man kan sagtnes tramme en kæde selv. Se evt på SHeldons hjemmeside om cykler for tips til dette.



Love er minimumsiveauet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis