Tilføje brændefyr til solvarmeanlæg

Måske spøjs problemstilling...

Har et Batec solvarme anlæg med beholder. Dog udstyret med elektrisk varmelegme hvis solen ikke skinner. Anlæget laver kun varme til varmt brugsvand. 

1) Jeg vil gerne koble gulvarme med slanger til bryggers og to badeværelse til varmebeholderen, hvordan gør jeg det?

2) Hvordan kan jeg supplere varmen med et brændefyr, så jeg altid har gulvvarme og varmt vand hvis solen ikke skinner?

Jeg har brændeovn til rumvarme og gratis brænde. Men i badeværelse/bryggers vil jeg gerne have gulvvarme. Har desværre hverken adgang til gas eller lignende. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke have brugsvand og gulvvarme i samme kredsløb. Dit solvarme kredsløb er sikkert frostsikkert med noget du ikke ønsker i dit brugsvand for at undgå en kold nat frostsprænger solvarmeren.

 

Du er nødt til at give mere info vedr. dit Batec anlæg.
Hvilken slags beholder og størrelse, er varmtvandsopvarmningen gennem spiral i beholderen, eller er vandet i beholderen også dit varme vand?
Hvad for brændeovn har du, med eller uden vandtank?

I princippet kan du montere en veksler og lidt styring/ventiler, hvor radiatorvandet opvarmes gennem - den varme kreds fra brændefyret skal naturligvis være med åben ekspansion, da din varmekilde ikke har en præcis styring. ( Anlægget skal fungere, så trævarmen ikke ender i solfangeren før disse er opvarmet )
En veksler er lig med tab, men hvis du har gratis træ...

 

Beklager sene svar.

Så mit solvarmeanlæg er et Batec 280L varmtvandsbeholder Metro Therm 2243C. Varmtvandsbeholderens 280L er varmt brugsvand, og solvarmevæsken går fra taget og ind i beholderen i en spiral hvor der er en varmeveksler. Kan se at Batec manuellen lægger op til muligheden for rumvarme, men det kræver at der bliver tilføjet rumvarme veksler som ikke finde p.t.

Der er så en lille beholder separat inde i kabinetten som kun styres af et elektrisk varmelegeme, som ofte bliver brugt (Vi er en familie på 6).

Ellers har jeg kun brændeovn i huset til rumvarme (uden vandtank), og så er der el-varmet gulvarme i badeværelserne/bryggers som jeg ønsker at lave til varme med vandslanger i gulvet. 

Derfor tænkte jeg at kunne kombinere varmen med et brændefyr, som både ville fungerer til gulvvarme og brugsvand. Men jeg har intet brændefyr endnu. Så jeg ønsker egentlig råd til hvordan jeg kan få et brændefyr (og hvilken model) til at spille sammen med solvarmekredsen, og så fordele varme til gulv og brugsvand. Jeg kunne forestille mig jeg skal bruge en større varmtvandsbeholder, men jeg har god plads. 

For at præcisere, jeg ønsker stadig at bruge min brændeovn til rumvarme til det meste af huset, så brændefyret/solvarme skulle kun være til 2 badeværelser og et bryggers, samt brugsvand til en familie på 6. Min plan for den næste tid er at sætte en måler til solvarmeanlægget for at se hvor meget jeg egentlig bruger i strøm på varmelegmet. 
Du skriver: Så mit solvarmeanlæg er et Batec 280L varmtvandsbeholder Metro Therm 2243C.
Desværre er ovennævnte meget intetsigende, er du sikker på at du har skrevet rigtigt vedr. Metro Therm, evt er beholderen udgået?
Du er nødt til at fremlægge komplette data for begge ovenævnte beholder.

Hvor mange m2 solpaneler har du på taget?

Din brændeovn kan ikke kobles sammen med nogen beholder eller styringer!

Den lille separate beholder i kabinettet hvad er det for en type, og vil du stadig beholde den?
I hvilket kabinet er den lille beholder?

Hvor stor en beholder kan du få ind i huset og hvor stor har du plads til?
Annonce
Det er heller ikke meningen jeg skal bruge brændeovnen, men et separat brændefyr med egen skorsten osv.

Jeg har selv svært ved at finde ud af model på mit solvarme anlæg. Der er 3 solvarme paneler og her er et par billeder 
Du skriver: Så mit solvarmeanlæg er et Batec 280L varmtvandsbeholder Metro Therm 2243C. Varmtvandsbeholderens 280L
Taler du om 1 eller 2 beholder?

Fandt manual hos Metro Therrm som ligner den du har.
Den har spiral i både bund og top.

Du er nødt til at have en ny buffer beholder som buffer for din nye brændeovnen.
Spiralen i toppen af Metro Therm beholderen, kan tilsluttes fra din nye brændeovn, via din nye buffer beholder.
Den nye buffer beholder skal i så fald have tilsluttet åben ekspansionsbeholder, pga. den nye brændeovn.

Gulvvarmen skal i så fald tages fra bufferbeholderen via en shunt med styring.

Vedr. type af brændeovn melder jeg pas.

Gætter på at det elektriske varmelegeme sidder i Metro Therm beholderen, eller hvad?
Hej GSH

Jeg har selv været lidt forvirret om hvad jeg egentlig har. På manuellen er nævnt BATEC 200/280L, men på typeskiltet er der nævnt Metro Therm 2243C, og jeg tror det er fordi Batech har brugt Metro Therm beholder til den. 

Mit system ligner mere denne: https://web-side.dk/Website/Websites/Batec-solvarme.dk/image/Multisun_vejledning.pdf
Hvor mit system er så det med 3 solceller: (se billede). Dog er det til højre ikke relevant da jeg ikke har supplerende gasfyr men et elektrisk varmelegme.

Så en skitse vil måske ligne det på billede #2


Pas på med betegnelserne: Solceller er med strøm og Solpaneler er med væske.

Ud fra bogstaverne "AJFB" på typeskiltet er beholderen fra 2009, uge 51.
Årstallet med bokstaver fandt jeg på hjemmesiden hos Metro Therm.
Det er derfor at Metro Therm ikke har manual for Type 2243C.

Din beholder ligner højst sandsynlig den, i den pdf fil som jeg har vedhæftet.

El- patronen er ikke som du har vist, men er tilsluttet i midten af beholderen, som vist med varmelegeme.

Prøv at se i bunden af beholderen om ikke der er 2 proppet rørstudse.
Det fremgår af min vedhæftet pdf fil, vedr. tilslutning af topspiralen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis