Led lysdæmper ødelagt

Havde netop monteret en lysdæmper af type LK LED 180 IR og skruet en smule op for lyset.
Derefter stak jeg stikproppen fra en Nilfisk GM 400 (fra 1998) i en stikkonkontakt nedenunder dæmperen og så sagde plop og lyset slukkedes.
I en anden opstilling viste det sig at lysdæmperen var brændt af, men at de to dæmpbare led-pærer var ubeskadigede.


Senere har jeg erfaret, at led-lysdæmpere fungerer ved forsinke starten eller afbryde strømmen tidligere inden for et enkelt sinuskurve til ledpærer.
Samtidigt har jeg læst et sted, at nogle elmotoren med kul kan resultere i "firkantede" sinuskurver (starter senere og slutter tidligere). Hvis der korrekt, kan jeg måske forstå at dæmperens "forkant" eller "bagkant" dæmpning kan komme i problemer.

Derfor tænkte jeg på om elektrisk støjdæmpning kunne være vejen frem.
Støvsugeren (1200W) er forsynet med en kondensator på 0,22 mikro Farad og en modstand på (rød, brun, orange, sort, orange og orange med en guldring).

Jeg har anskaffet en støjdæmper (CW4L2-20A-S) som jeg håber at kunne montere i støvsugerkabinettet.
Det har ikke været muligt at finde en beskrivelse af dæmperens virkemåde - for de kyndige er dæmperen forsynet med diagram over komponenterne og hvordan de er forbundne.

Spm 1. : Skal kondensatoren og modstanden blive siddende og i givet fald hvor: På netsiden eller på motorsiden af støjdæmperen ?

Spm 2: Støjdæmperen har tilslutning for jord på netsiden, og i diagrammet er jord anvendt mellem to kondensatorer mellem L og N.
Ledningen i støjsugeren har ikke jordledning. Kan støjdæmperen anvendes uden jordledning alligevel ?

På forhånd tak for alle input.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det vel ikke sådan, at stikkontakten er forbundet til dæmperens afgang? Kan du ikke vise et billede af forbindelserne til dæmper og stikkontakt set bagfra. 
Du behøver sikkert ikkeændre noget i støvsugeren. Har du prøvet at slutte den til en anden stikkontakt?

fase
Tak for spørgsmålene, som er meget forståelige.

Det er lidt vanskelligt at fotografere pga. de korte tilslutningsledninger, da jeg har valgt at bibeholde de flotte, gamle træunderlag, hvor der ikke er meget plads.

Jeg har imidlertid udskiftet de gamle stofledninger med brun (L) og blå (N), samt bibeholdt de to ledere (grå og sort) til kronetændingen, som begge er tilsluttet dæmperens afgang (pt. er de i stedet tilsluttet hver sin afbryder i en kroneafbryder).
Stikkontakten er selvfølgelig forbundet med blå og brun.

Støvsugeren fungerer problemfrit i andre stikkontakter.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Jeg tænker det sammen som s.fabrin, det kunne godt være forbundet forkert.
Så nogle billeder vil hjælpe..
Som nævnt er der ikke plads til lange ledninger i træunderlag, så der skal zoomes ind for at se farverne.

I den øverste er der p.t. monteret en kroneafbryder, med den sorte leder tilsluttet én LED, den grå leder en anden LED, og den brune L i bunden af afbryderen. Den "bare" blå ledning er reserveret den blå indgang i en dæmper,
Med en dæmper monteret, ville den blå være tilsluttet den blå blå knap, den brune den røde knap, og både den sorte og grå tilsluttet den sorte knap.
Hverken den sorte eller grå leder kan nå ned til stikkontakten nederst på billedet, og i øvrigt fungerer begge LED hver for sig.
Den mellemste afbryder er til fire separate pærer i hvert sit hjørne af stukken i spisestuen og er kun tilsluttet fase og rød afbryderledning.
Nederst kan anes stikkontakt med tilslutning af brun og blå leder.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Du må lige prøve at montere en lampe med en lille pære i den stikkontakt. Så må du afprøve dæmper. Det er næste helt sikkert at fase til stikkontakt kommer fra dæmperens "pil ud" Altså er monteret forkert. 
Du skal ikke tænke på forkant. bagkant kul i motor eller andre specielle ting. Lysdæmper kan klare  180 w og støvsuger sluger langt mere. Så det tyder på simpel overbelastning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Og du er helt sikker på at den blå ledning til stikkontakten rent faktisk er en nul, og at den er aktiv ?
Du får nogle "sjove" fejl hvis nullen mangler, da strømmen så løber "baglæns" rundt via lampeudtag.
Det er vigtigt at måle og ikke bare stole på farverne på ledninger.... strømmen er farveblind  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for indlæggene og beklager det sene svar.

Først afmonterede jeg begge afbrydere og stikkontakten.
Dernæst tog jeg det vedlagte foto, hvor flg. bemærkes:
1. Nederst ses en mørkeblå, original ledning N
2. Nederst ses en lidt mørkebrun original ledning L
3. Øverst ses en sort og en grå originale ledninger.
4. I midten ses en rød original ledning.:

Øvrige ledninger er blot forbindelser mellem de tre underlag.

Efter at have tændt for gruppen målte jeg flg.:
brun - sort: 221V
brun - grå: 221V
brun - blå: 228V
brun - rød: 228V:

blå - sort: 0V
blå - grå: 0V
blå - rød: 0V

De 221V skyldes formentlig, at der er monteret LED pærer i begge kredsløb.


Monterede dernæst stikkontakten nederst og konstaterede at en tilsluttet lampe fungerede korrekt.
Monterede derefter en ny LK 180 dæmper øverst til den grå og sorte ledning og konstaterede at dæmpbare pærer fungerede korrekt. Lysstyrken blev ikke påvirket af tænding af lamperne tilsluttet stikkontakten.

Jeg forstår godt, at I begge hælder til den lette løsning med en fejltilslutning, men dels tillader den fysiske ledningslængde det ikke og dels har jeg så stor respekt for strøm og bekymring for dyre elementer, at jeg ikke laver simple, dumme fejl.

Med mindre der er andre relevante indvendinger, vil jeg gerne henlede opmærksomheden på mine oprindelige spørgsmål.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Jeg vil stadig mene at der er tale om en monterings fejl, eller at ledningerne ikke er hvad du tror.
Jeg har svært ved at forstå hvorfor støvsugeren skulle brænde lysdæmperen af hvis de rigtige ledninger er monteret korrekt.
Men hvis du er sikker på at alt er som det skal være så er det jo bare at prøve at montere en lysdæmper igen.
Det er spørgsmålet om støjdæmpnings enhed i støvsuger jeg ikke kan få til at passe med resten af historikken.
Støvsuger virker ok i andre stikkontakter men ved denne kræver det støjdæmpning med kondensator og modstand.! ! 
Det kan jeg ikke få til at passe. 
Så mit svar må være at du udmærket kan montere støjdæmpning i støvsuger ​selv om den ikek er jordforbundet. Det gør alligevel ingen forskel. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg ser dine målinger så er brun nul og den blå er fase !!!! Du skriver længere oppe at brun er sat i indgang til L og blå i blå indgang på dæmper, så har du i min optik monteret den dæmper forkert som der flere der sige..... 
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis