Havde netop monteret en lysdæmper af type LK LED 180 IR og skruet en smule op for lyset.
Derefter stak jeg stikproppen fra en Nilfisk GM 400 (fra 1998) i en stikkonkontakt nedenunder dæmperen og så sagde plop og lyset slukkedes.
I en anden opstilling viste det sig at lysdæmperen var brændt af, men at de to dæmpbare led-pærer var ubeskadigede.
Senere har jeg erfaret, at led-lysdæmpere fungerer ved forsinke starten eller afbryde strømmen tidligere inden for et enkelt sinuskurve til ledpærer.
Samtidigt har jeg læst et sted, at nogle elmotoren med kul kan resultere i "firkantede" sinuskurver (starter senere og slutter tidligere). Hvis der korrekt, kan jeg måske forstå at dæmperens "forkant" eller "bagkant" dæmpning kan komme i problemer.
Derfor tænkte jeg på om elektrisk støjdæmpning kunne være vejen frem.
Støvsugeren (1200W) er forsynet med en kondensator på 0,22 mikro Farad og en modstand på (rød, brun, orange, sort, orange og orange med en guldring).
Jeg har anskaffet en støjdæmper (CW4L2-20A-S) som jeg håber at kunne montere i støvsugerkabinettet.
Det har ikke været muligt at finde en beskrivelse af dæmperens virkemåde - for de kyndige er dæmperen forsynet med diagram over komponenterne og hvordan de er forbundne.
Spm 1. : Skal kondensatoren og modstanden blive siddende og i givet fald hvor: På netsiden eller på motorsiden af støjdæmperen ?
Spm 2: Støjdæmperen har tilslutning for jord på netsiden, og i diagrammet er jord anvendt mellem to kondensatorer mellem L og N.
Ledningen i støjsugeren har ikke jordledning. Kan støjdæmperen anvendes uden jordledning alligevel ?
På forhånd tak for alle input.
Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder