Led lysdæmper ødelagt

Havde netop monteret en lysdæmper af type LK LED 180 IR og skruet en smule op for lyset.
Derefter stak jeg stikproppen fra en Nilfisk GM 400 (fra 1998) i en stikkonkontakt nedenunder dæmperen og så sagde plop og lyset slukkedes.
I en anden opstilling viste det sig at lysdæmperen var brændt af, men at de to dæmpbare led-pærer var ubeskadigede.


Senere har jeg erfaret, at led-lysdæmpere fungerer ved forsinke starten eller afbryde strømmen tidligere inden for et enkelt sinuskurve til ledpærer.
Samtidigt har jeg læst et sted, at nogle elmotoren med kul kan resultere i "firkantede" sinuskurver (starter senere og slutter tidligere). Hvis der korrekt, kan jeg måske forstå at dæmperens "forkant" eller "bagkant" dæmpning kan komme i problemer.

Derfor tænkte jeg på om elektrisk støjdæmpning kunne være vejen frem.
Støvsugeren (1200W) er forsynet med en kondensator på 0,22 mikro Farad og en modstand på (rød, brun, orange, sort, orange og orange med en guldring).

Jeg har anskaffet en støjdæmper (CW4L2-20A-S) som jeg håber at kunne montere i støvsugerkabinettet.
Det har ikke været muligt at finde en beskrivelse af dæmperens virkemåde - for de kyndige er dæmperen forsynet med diagram over komponenterne og hvordan de er forbundne.

Spm 1. : Skal kondensatoren og modstanden blive siddende og i givet fald hvor: På netsiden eller på motorsiden af støjdæmperen ?

Spm 2: Støjdæmperen har tilslutning for jord på netsiden, og i diagrammet er jord anvendt mellem to kondensatorer mellem L og N.
Ledningen i støjsugeren har ikke jordledning. Kan støjdæmperen anvendes uden jordledning alligevel ?

På forhånd tak for alle input.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Havde netop monteret en lysdæmper af type LK LED... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mfrost: 
Brun kan være fase. Hvis der er en lampe monteret på en sort eller grå ledning i den anden ende så kan der måles 220 - 230V på det sted. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vist noget uforståelig sludder jeg fik skrevet... undrer mig blot over at der kan måles spænding mellem brun og alle andre farver.. mens der på blå kun kan måles spænding mellem blå/brun... 
Det er helt naturligt da  sort og grå er forbundet til nul via den pære der sidder i lamper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Til lmaster:
Som jeg har dokumenteret, er der ikke tale om monteringsfejl !
Støvsugeren er produceret i 1998, hvor LED og lysdæmpere hertil ikke fandtes, hvorfor der
ikke var samme behov for at beskytte andre enheder mod forstyrrelser sinuskurven.
Som nævnt har jeg monteret en ny lysdæmper, og konstateret at den fungerer korrekt somtidigt med at der strøm til to tilsluttede pærer fra stikkontakten.
 
Til ev elmand:
Se ovenfor, plus det forhold, at de øvrige stikkontakter hvor støvsugeren også fungerer er tilsluttet andre sikringsgrupper. Din skråsikkerhed forekommer imponerende.

Til mfrost:
Jeg tror, at du må have misforstået noget helt basalt om det gældende farveparadigme.
Når ​fx brun-sort viser 221V mens blå-sort viser 0V ​burde det være klart, at brun er fase.

Venlig hilsen
Jørgen

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Annonce
Jeg har lige læst indlæggene igennem igen og kan ikke finde nogen dokumentation for, at der ikke har været en fejltilslutning  af lysdæmperen. Du har vist billeder af ledningerne uden tilslutning på afbryderne. De billeder kan ikke bruges til rådgive om tilslutningerne. Dine ord om støjdæmpning af støvsugeren kan ikke bruges til noget positivt. 
Det er godt, at du tilsyneladende har fået lysdæmperen til at virke. Jeg tror stadig ligesom elmand, at fejlen skyldes en fejltilslutning.

fase
Min "skråsikkerhed" bunder i 6 års uddannelse forløb inden for faget  efterfulgt af over 50 års erfaring. 
Det er ikke raketvidenskab men almindelige naturlove. 
Rigtig godt at du har fået det til at virke. Jeg glæder mig til at høre hvordan du har monteret støjdæmpning i støvsuger  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jhalland skrev den 03-02-2024 13:56:24
.
Til mfrost:
Jeg tror, at du må have misforstået noget helt basalt om det gældende farveparadigme.
Når fx brun-sort viser 221V mens blå-sort viser 0V burde det være klart, at brun er fase.

Venlig hilsen
Jørgen

Når man arbejder med fejlsøgning, specielt når man ikke selv er tilstede, skal man sommetider være åben for ‘umulige fejl’. Hvis jeg blot sagde ja til din logik, kunne jeg blive til grin hvis det f.eks. viste sig at nogen havde forbundet sort og blå til fase, og brun til nul. Og jeg har det dårligt med at være til grin.

Husk, at går du i fodspor kommer du aldrig forrest😇


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Til S. Fabrin:
Uden adgang til et fiberoptisk kamera til fotografere tilslutningerne bagfra, har jeg måtte nøjes med vride afbrydere og stikkontakt til siden. Billederne er langt fra optimale.
Så billedet af underlag med ledere er det bedst som fås.

Lederne kommer fra en murgennemføring, som munder ud midt imellem underlag 1 og 2.
Både en blå og den brune leder (meget mørk isolering) er ført direkte til underlag 3, hvor stikkontakten er monteret.
Den røde leder er ført til underlag to, mens den sorte og den grå leder er ført til underlag 1.
De tre sidstnævnte ledere er så korte, at de ikke kan føres andre steder hen, og der er ikke plads til samlemuffer i disse træunderlag - og hvorfor skulle jeg dog det ?

Oprindeligt - og på billedet - sidder der i underlag 1 en kroneafbryder til den centale pendel, som via den grå og sorte leder, kan tænde to grupper af pærer.

Oprindeligt - og på billedet - sidder der en afbryder til de fire stukpærer i underlag 2.

Oprindeligt - og på billedet - sidder der en stikkontakt i underlag 3.

Da jeg så køber en LK LED 180 studerer jeg selvfølgelig monteringsvejledningen grundigt og forstår, at den også skal have tilslutning af en nul-leder. Derfor fører jeg den viste blå leder fra stikkontakten nederst til underlag 1, og tilslutter til den blå knap.

På samme vis føres den brune leder fra stikkontakten til underlag 2 og derfra videre til underlag 1, hvor den tilsluttes den røde knap.

Tilbage står at tilslutte både den grå og sorte leder til den sorte knap i dæmperen.

Voila - det hele fungerer: Lysdæmpningen til de centrale pendler, stukpærerne og den mobile standerlampe i stikkontakten.

Lige indtil at der tilsluttes en 1200W støvsuger fra 1998 i stikkontakten - lyset går i de centale pendler - og ingen andre steder.

I sagens natur kan jeg ikke dokumentere, at lederne ikke har været forbundet anderledes på hændelsestidspunktet, men de fysiske omstændigheder taler entydigt for at sagsfremstillingen er korrekt. Selvfølgelig målte jeg spændinger før tilslutningerne.
Nu har jeg monteret en ny dæmper, som forhandleren venligst tilsendte, og har igen konstateret at alting fungerer korrekt - men jeg tilslutter ikke støvsuger til stikkontakten, før jeg har monteret en støjdæmper.
Støvsugeren fungerer fortsat fint, men indtil videre monteres den i stikkontakter fra andre sikringsgrupper.

Der er IKKE tale om monteringsfejl, da jeg hverken er farveblind, svagt begavet eller sjusket. I 45 år er der aldrig gået en sikring, selv om der er foretaget visse tilpasninger i det 100 år unge hus.

Måske har jeg størst tillid til en elektriker, som trods sin farveblindhed formåede at bestå eksamen.
Han havde måske fanget, et kabel med fem hvide ledere var tilsluttet forkert :)

Til ev elmand:
Flot med din meget lange karriere og at du fortsat interesserer dig for området.
Du har formentlig vætret tilbudt efteruddannelse, men du har garanteret ikke under din oprindelige uddannelse været udsat for LED belysningskilder og -dæmpere.
Måske vil de erindre, at jeg netop åbnede denne tråd for at få input i hvordan den monteres.
Det er for mange et helt nyt land og få har dybtgående viden i området.
 
Til JohnLarsen:
Den første del af dit indlæg er jeg helt enig i: Det er uhørt vanskelligt at stille fjerndiagnoser.
I mine mange år i IT-branchen skulle man virkeligt veje sine ord på en guldvægt for at finde frem til problemets symptomer og mulige årsager.
Den sidste del af dit indlæg er jeg til gengæld dybt uenig i:
Hvis man har sagligheden bag sig, lykkes det ofte at kæmpe en sag igennem.

Dit mantra lyder sjovt, men er tvetydigt og derfor inderligt ligegyldigt.
​Hvis alle fulgte i andres fodspor, ville enhver udvikling stoppe.
Følg bare lemmingerne  (jeg ​ved godt at det er et mangesidet fænomen).






 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Tak ​til alle bidragsydere, men det er mit indtryk, at der ikke er den fornødne viden ​til rådighed i dette forum.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis