Led lysdæmper ødelagt

Havde netop monteret en lysdæmper af type LK LED 180 IR og skruet en smule op for lyset.
Derefter stak jeg stikproppen fra en Nilfisk GM 400 (fra 1998) i en stikkonkontakt nedenunder dæmperen og så sagde plop og lyset slukkedes.
I en anden opstilling viste det sig at lysdæmperen var brændt af, men at de to dæmpbare led-pærer var ubeskadigede.


Senere har jeg erfaret, at led-lysdæmpere fungerer ved forsinke starten eller afbryde strømmen tidligere inden for et enkelt sinuskurve til ledpærer.
Samtidigt har jeg læst et sted, at nogle elmotoren med kul kan resultere i "firkantede" sinuskurver (starter senere og slutter tidligere). Hvis der korrekt, kan jeg måske forstå at dæmperens "forkant" eller "bagkant" dæmpning kan komme i problemer.

Derfor tænkte jeg på om elektrisk støjdæmpning kunne være vejen frem.
Støvsugeren (1200W) er forsynet med en kondensator på 0,22 mikro Farad og en modstand på (rød, brun, orange, sort, orange og orange med en guldring).

Jeg har anskaffet en støjdæmper (CW4L2-20A-S) som jeg håber at kunne montere i støvsugerkabinettet.
Det har ikke været muligt at finde en beskrivelse af dæmperens virkemåde - for de kyndige er dæmperen forsynet med diagram over komponenterne og hvordan de er forbundne.

Spm 1. : Skal kondensatoren og modstanden blive siddende og i givet fald hvor: På netsiden eller på motorsiden af støjdæmperen ?

Spm 2: Støjdæmperen har tilslutning for jord på netsiden, og i diagrammet er jord anvendt mellem to kondensatorer mellem L og N.
Ledningen i støjsugeren har ikke jordledning. Kan støjdæmperen anvendes uden jordledning alligevel ?

På forhånd tak for alle input.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Havde netop monteret en lysdæmper af type LK LED... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jhalland skrev den 03-02-2024 20:48:17

Tak til alle bidragsydere, men det er mit indtryk, at der ikke er den fornødne viden til rådighed i dette forum.

Må jeg stilfærdigt gøre opmærksom på at også du er i dette forum, og at mange af de tilstedeværende sikkert kunne løse problemet hvis de var on-site.

PS Jeg har ca halvdelen af mit arbejdsliv leveret international service, hvor kunderne i sagens natur hurtigere kom igang hvis jeg kunne klare det fra kontorstolen i DK. Så problematikken føles ikke fjern. Ofte viste det sig at de i rapporteringen til mig i DK havde overset noget.





Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja ja der kan komme meget ud hvis man har fantasi. 
Og ja jeg har både fået efteruddannelse, haft elektriker firma med ansatte OG læst meget om led, lysdæmpere og støjdæmpning. 
Men lad det nu ligge du har fået det til at virke og det er det vigtigste. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
jhalland skrev den 03-02-2024 20:48:17

Tak til alle bidragsydere, men det er mit indtryk, at der ikke er den fornødne viden til rådighed i dette forum.

 Det er så dit indtryk, som du naturligvis har lov til at have. Jeg har som elmand en ligeså lang uddannelse indenfor elfaget og ligeså lang erfaring, så det giver en viden, som bruges til at rådgive ud fra de givne oplysninger.

Jeg har et spørgsmål, som du med din viden om installationer nemt kan besvare. Hvorfor er der en sort ledning fra stikkontakten til lysdæmperen, når den brune fase også er forbundet til fase?

fase
Fabrin: Jeg har tidligt i tråden foreslået en lampe sat til omtalte stikkontakt, for at konstatere om det kunne virke. Her var der ingen tilbagemelding. Men det skal jo heller ikke altid være simpel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-02-2024 23:30:25

Fabrin: Jeg har tidligt i tråden foreslået en lampe sat til omtalte stikkontakt, for at konstatere om det kunne virke. Her var der ingen tilbagemelding. Men det skal jo heller ikke altid være simpel. 

 Nej og den med støjdæmpning at støvsugeren, tror jeg heller ikke på. Jeg betegner det mellem os som vrøvl. At støvsugeren virker på en anden gruppe er ikke relevant.


fase
Annonce
Til ev elmand:
I den forstand at dæmper, afbryder og stikkontakt igen fungerer som før dæmperen blev brændt er alt jo ok, men jeg tør ikke tilslutte støvsugeren til den stikkontakt - inteto er jo ændret.
Jeg overvejer at montere en trebenet stikprop på støvsugeren, så den ikke kan anvendes i den stikkontakt.

Til S. Fabrin:
Mit indlæg dateret 01-02-2024 00:09 besvarer dit spørgsmål vedr. lampe tilsluttet stikkontakten samtidigt med at dæmperen er aktiv.
Jeg er med på at fjerndiagnose er en vanskellig branche (har selv erfaret det med it, hvor der dog heldigvis på et tidspunkt blev muligt at "overtage" arbejdsstationer, og hvor min backup i NY først kunne kontaktes fra kl. 22).
Dit spørgsmål kan skyldes, at billedet kan snyde lidt:
Den sorte leder kommer fra murgennemføringen, som udmundier under træet mellem 1. og 2. underlag.
Det samme gør den meget mørkeblå leder, som går til bunden af 3. underlag. Det er et højopløst billede, så hvis du kan zomme ind, vil du opdage den minimale farveforskel.
Den sorte og grå leder går direkte til kronen.
Det er den almindeligt farvede blå leder, der fører NUL op til LED dæmperen og det er det eneste som er ændret i forhold til situationen hvor der sad en kroneafbryder i underlag 1.

At støvsugeren fungerer problemfrit i en anden gruppe - og ikke interferer med lysdæmperen er relevant, da dæmperen netop blev brændt af ved at støvsugeren var tilsluttet samme gruppe.

Det hele drejer sig i grunden om hvorvidt en elmotor kan generere problemer i den sinuskurve, som dæmperen skal regulere. Der ingen tvivl om, at elmoterer generer "støj" på nettet bl.a. af de kortvarigt kortslutter nul og fase. Før LED  og tilhørende dæmpere var det ikke et problem, der skulle adresseres, da virkningerne ikke var synlige (lys, komfur, ovn, støvsuger, hårtørrer mv.) var ikke følsomme over for abnomaliteter i strømforsyningen. Tv og radioer til gengæld forsynet med en kraftig beskyttelse mod abnomateter.

Det har været en interessant oplevelse, at være i selskab med meget erfarne elektrikere.
På den anden side har det imidlertid været lidt skuffende, at blive betragtet som en elendig klamhugger, som ikke kender forskel på nul og fase, ikke kan finde ud af at betjene et multimeter, ikke kan forstå en tilslutningsvejledning og endvidere er farveblind.
I løbet af 45 år i samme hus fra 1918 har jeg foretaget visse udskiftninger og udvidelser af installationerne, og aldrig er sikringer brændt af - senere automatsikring faldet ud. Gruppetavlen er udskiftet af en aut. elektriker, ligesom en aut. elektiker fandt en fejl i en tidligere elektrikers arbejde med en femleder med fem hvide ledere.

Jeg savner indlæg fra personer med kendskab til påvirkning af sinuskurver efter en kraftig (1200W) elmotor i en maskine fra 1998 og om evt. påvirkning af en lysdæmper af typen LK 180, som både kan dæmpe forkant og bagkant.
Fx er min nyere fliseskærer forsynet med en langt kraftige bestykket stømforsyning end den meget ældre støvsuger.

Nu er dette vist ikke et religiøst forum, så kun argumenter tæller.

 Brug forstanden, spar ikke de forkerte steder

Der er så vidt jeg kan se ingen der har brugt disse nedsættende ord. Jeg har på ingen måde tænkt dem heller.
Men enhver incl. jeg selv kan komme ud for stirre sig blind på noget som man selv mener er helt efter bogen. 
 Jeg forstod ikke årsagen til at du ikke lavede den simple test som jeg tidligt i tråden foreslog, Men det er alt sammen lige gyldig nu, hvor det fungerer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man har brugt forkant/bagkant dæmpere længe. Også længe før der kom led-lys på markedet. Hovedsageligt fordi det er en uhyre simpel og dermed billig måde at lave en dæmper på. De har vel været på markedet i 20-30 år.

I min optik er der tre ting, der kan tage livet af dæmperen: Overbelastning af udgangen, transienter (overspænding) på indgangen eller produktionsfejl på dæmperen. En uren sinus på indgangen gør det ikke. Jovist, hvis der er virkelig meget støj, vil dæmpningen virke ustabilt, men det får den ikke den til at gå i stykker.
Støvsugeren kunne principielt have lavet høje transienter, men var det tilfældet, ville anden elektronik i nærheden også være gået i stykker, når støvsugeren var tilsluttet i nærheden af dette.

Der findes millioner af apparater fra før 1998 i de danske hjem. At landets største producent at forbrugerrettet materiel skulle lave en dæmper, som går i stykker hvis et af disse apparater skulle blive tilsluttet i en stikkontakt i nærheden synes ikke at være sandsynligt.

Så mon ikke bare, der har været en produktionsfejl på dæmperen fra start af?

Hvad har LK sagt til det? De plejer at være ret gode til at svare er min erfaring. Dog kun til erhverv og ikke private.

Love er minimumsiveauet
Jeg har læst alle indlæggene igennem. Jeg kan forstå på trådstarter, at han mener, at dem der svarer, ikke har den nødvendige viden. Jeg vil prøve at give nogle facts om lysdæmpere

I traditionelle lysdæmpere bruges en triac. I LED-dæmper kan det være en triac eller en anden type halvleder. I alle tilfælde er der to ting, der kan ødelægge dæmperen. Enten for stor strøm igennem dæmperen eller for stor spænding over dæmperen. Hvis en lysdæmper er e-mærket, skal den kunne klare kortvarige pulser på 1000 til 2000 volt og kontinuert 253 volt.  Ingen apparater, man må tilslutte en stikkontakt, må få spændingen over de værdier. Strømmen vil altid være afhængig af hvad der er monteret efter dæmperen.

En gammel motor med utilstrækkelig dæmpning, der er monteret før dæmperen, kan altså ikke få den til at brænde af. Hvis den ”ødelægger” sinusformen, vil den kunne genere dæmperens regulering. Den kan få pærerne til at blinke, eller skrue helt op eller ned. Men hverken strøm eller spænding kan stige, så dæmperen brænder af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis