Hvor meget på en fase - hvilken sikring går?

Hej guttter og gutinder. Måkse i kan kaste lys på et spørgsmål min veninde har stillet mig.

Hun bor i en etagejendom med flg. i gruppetavlen og 1 fase ifølge el-måleren:
RCD 
16A 1P+N (smeltesikring) (ovn)
16A 1P+N (smeltesikring) (kogeplade - glaskeramisk 4 zoner)
10A 1P+N (automatsikring) (lys og stikkontakter)
10A 1P+N (automatsikring) (køleskab, lys og stikkontakter) 

Jordsystemet er nulling med jord i alle stikkontakter i køkken. Installation og nullingen er udbedret for nyeligt (med korrekt ledertykkelse og forbindelse for nullingen af aut. installatør)

Men når man nu kun må trække 16A per fase i DK. Og hendes sikringer ikke sprænger når ovn og kogeplade kører fuld drøn og hun ser tv skulle der så ikke være noget andet der sprang?

Love er minimumsiveauet
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er 4 grupper - ovn og kogeplade er uafhængige - dvs 16A til hver.

16A ¨svarer til 3680 Watt  - 4 kogeplader kan være op til ca 7000W
men hvis 6 er max falder effekten kraftigt allerede på 5. og sikringen er sikkert træg så er kravet ved 50% overbelastning skal den udløse indenfor 30 min.  Ved almindelig komfurbrug sker det sjældent.

jeg vil ikke være bekymret over den fordeling.

 

Kurt54 skrev den 12-01-2024 22:00:47

der er 4 grupper - ovn og kogeplade er uafhængige - dvs 16A til hver.

16A ¨svarer til 3680 Watt  - 4 kogeplader kan være op til ca 7000W
men hvis 6 er max falder effekten kraftigt allerede på 5. og sikringen er sikkert træg så er kravet ved 50% overbelastning skal den udløse indenfor 30 min.  Ved almindelig komfurbrug sker det sjældent.

jeg vil ikke være bekymret over den fordeling.

 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstå havd du skriver med 5. og 6. ?

Jeg tænkte mere på at man max på trække 16A på en fase i alt. Og da der kun går en fase ind i lejligheden må der vel være en hovedsikrik/stikledningssikring elelr lignende et sted


Love er minimumsiveauet
I DK må du ikke have sikringer over 16 A - mit gæt er dit modul er yil 2 faser 16A eller 1 fase 32A. Men di fase deler du nok med andre - og der sidder en stor sikring foran jer - mastesikring kaldte man det i gamle dage - men nu er strømforsyningen sjældent luftbåren men i nedgravede kabler.

5 og 6 hvis skalaen på kogepladen går til 6 bruger den maske 1600W skruer du ned på 5 så måske kun 1000W. Det er sjældent vi har alle 4 kogeplader på max i længere tid samtidigt. Har du har det så ryger sikringen nok hvis pladerne kan komme af med varmen - gør du det uden gryder på komfuret lukker komfuret nok selv ned. .

 

Kurt54 skrev den 12-01-2024 22:29:15

I DK må du ikke have sikringer over 16 A - mit gæt er dit modul er yil 2 faser 16A eller 1 fase 32A. Men di fase deler du nok med andre - og der sidder en stor sikring foran jer - mastesikring kaldte man det i gamle dage - men nu er strømforsyningen sjældent luftbåren men i nedgravede kabler.

5 og 6 hvis skalaen på kogepladen går til 6 bruger den maske 1600W skruer du ned på 5 så måske kun 1000W. Det er sjældent vi har alle 4 kogeplader på max i længere tid samtidigt. Har du har det så ryger sikringen nok hvis pladerne kan komme af med varmen - gør du det uden gryder på komfuret lukker komfuret nok selv ned. .

Men hvis hun bruger alle 4 zoner + ovnen + ser tv samtidig så vil hun da sammanlagt trække mere end 16A i alt på en enkelt fase og kan man så ikke forvente at denne hovedsikring springer?
Specielt hvis andre i ejendondeommen deler samme fase og også har ovn og kogeplader tændt samtidig. 

Det er bare aldrig sket siger hun


Love er minimumsiveauet
hun må trække 16+16+10+10 - 52A ialt hvis hun kan fordele det rigtigt - jeg tror ikke hun har haft alle 4 kogeplader på max varme i timevis. Hos mig ville kartoflerne være kogt tørre  - bøfferne branket  og sovsen brændt på.

 

Annonce
Du må ikke have en enkeltfaset gruppe på mere end 16A.
Det har hun heller ikke, da ingen gruppe er mere end 16A.

At alle hendes grupper så sidder på samme fase, er en anden sag, og naturligvis ikke optimalt, og nok heller ikke sådan en autoriseret ville lave det.

Man ville nok vælge at fiske endnu en fase eller to frem fra kælderen, naboen, loftet, eller hvor der løber en klemkasse med flere faser fremført.

Det giver en skæv belastning af nettet hvis der kun trækkes på en enkelt fase.

Dog er det oftest sådan med de gamle lejligheder at der faktisk er ført 3 faser ind, men at de er fordelt mellem opgangene, så der alligevel er nogenlunde ens belastning, da man så antager at naboerne bruger tilsvarende strøm på de øvrige faser.

Elektronikteknikeren
I den pågældende lejlighed er der kun lagt 1 fase ind som jeg forstår det. Det giver så en skæv belastning i hele ejendommen, men hvis naboen så er på en anden fase og genboen på den tredje o.s.v. så er det helt i orden alligevel. 
Det der gør at man kan køre med komfur f.eks. på 1 16 A fase er det man kalder samtidigheds faktor, sammen med sikringers træghed. 
Man kan som andre beskriver ikke have fuld blus på komfuret i flere kvarter, da det nok ikke er restaurant i lejligheden. 
Det er helt ok at have flere grupper på16 A men den enkelte gruppe må højst være på 16 A  Der sidder sikkert 25 A forsikring på gangen eller i kælder. 
I øvrigt er de træge sikringer ikke bedre til at tage langvarig overbelastning end de almindelige ( flink ) De er kun bedre til kortvarige over belastninger, såsom en motors startstrøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men for at svare på dit spørgsmål, så kan hun godt være med til at springe mastesikringen hvis hun bruger mange af grupperne samtidigt med at et par af naboerne også er igang, hvis de sidder på samme fase som hende, og også har fået kogeplader osv.

De gamle enfasede installationer er jo typisk fra en tid med gaskomfur, hvorfor man blot havde behov for en enkelt lysgruppe, og ikke andet.

Derfor er sikringen på stikledning sandsynligvis ikke større end 50A, 63A hvis hun er heldig.

Så det er en uhensigtsmæssig installation.

Men nu kender vi jo ikke de faktiske forhold omkring ejendommens alder og hvad den oprindeligt er bestykket med, så det er kun gætterier.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 12-01-2024 23:14:12

Du må ikke have en enkeltfaset gruppe på mere end 16A.
Det har hun heller ikke, da ingen gruppe er mere end 16A.

At alle hendes grupper så sidder på samme fase, er en anden sag, og naturligvis ikke optimalt, og nok heller ikke sådan en autoriseret ville lave det.

Man ville nok vælge at fiske endnu en fase eller to frem fra kælderen, naboen, loftet, eller hvor der løber en klemkasse med flere faser fremført.

Det giver en skæv belastning af nettet hvis der kun trækkes på en enkelt fase.

Dog er det oftest sådan med de gamle lejligheder at der faktisk er ført 3 faser ind, men at de er fordelt mellem opgangene, så der alligevel er nogenlunde ens belastning, da man så antager at naboerne bruger tilsvarende strøm på de øvrige faser.

Det er alt sammen udført autoriseret af hhv. en aut. el-installatør og med målerramme og måler af forsyningsselskabet (Radius). Alle andele i foreningen har fået det sat op af Radius og aut. elektriker samtidig og har alle samme tavle med samme fordeling (nogle dog komfur i stedet for seperat ovn og plade og nogle af andelene har valgt af bibeholde deres gaskomfur)


ev elmand skrev den 12-01-2024 23:25:08

I den pågældende lejlighed er der kun lagt 1 fase ind som jeg forstår det. Det giver så en skæv belastning i hele ejendommen, men hvis naboen så er på en anden fase og genboen på den tredje o.s.v. så er det helt i orden alligevel. 
Det der gør at man kan køre med komfur f.eks. på 1 16 A fase er det man kalder samtidigheds faktor, sammen med sikringers træghed. 
Man kan som andre beskriver ikke have fuld blus på komfuret i flere kvarter, da det nok ikke er restaurant i lejligheden. 
Det er helt ok at have flere grupper på16 A men den enkelte gruppe må højst være på 16 A  Der sidder sikkert 25 A forsikring på gangen eller i kælder. 
I øvrigt er de træge sikringer ikke bedre til at tage langvarig overbelastning end de almindelige ( flink ) De er kun bedre til kortvarige over belastninger, såsom en motors startstrøm. 

Ja ejendommen (og alle ejendomme i umiddelbart nærhed er fra start 1900-tallet.) Og foreningen består af ret mange andele alle kun med 1 fase. De to grupper til ovn/kogepalde blev sat i omkring 2014. Og undrede mig egentlig selv over hvorfor automatsikringer ikke er valgt til de to 16 grupper som til de to lysgrupper

Flink og træg sikring?


Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 12-01-2024 21:04:28

Hun bor i en etagejendom med flg. i gruppetavlen og 1 fase ifølge el-måleren:
RCD 
16A 1P+N (smeltesikring) (ovn)
16A 1P+N (smeltesikring) (kogeplade - glaskeramisk 4 zoner)
10A 1P+N (automatsikring) (lys og stikkontakter)
10A 1P+N (automatsikring) (køleskab, lys og stikkontakter) 
Men når man nu kun må trække 16A per fase i DK. Og hendes sikringer ikke sprænger når ovn og kogeplade kører fuld drøn og hun ser tv skulle der så ikke være noget andet der sprang?
Vi ser lige på gruppetavlen, som har fire grupper. Hver gruppe må højest være forsikret med 16A pr. fase. Det opfylder dermed kravene i Fællesregulativet.
Lysgrupperne er på 10A hver, så ingen problemer med dem. Så er der en 16A sikring til ovnen, heller ingen problemer i det.
Kogepladen, som tilsyneladende bliver forsynet via en fase sikret med 16A, er så en anden sag. Jeg vil gerne se tilkoblingen af komfuret for at blive overbevist om, at det kan køre med fuld effekt i længere tid, uden at sikringen sprænger.
Hvis kogepladen har en effekt på 7,5 kW er strømmen ca. 32A. Det holder sikringen ikke til i lang tid. Prøv bare at søge på sikringers smeltekurver. Det skal lige tilføjes at kogepladen sikkert ikke trækker fuld kraft hele tiden. Men som sagt jeg vil gerne se tilslutningen.
Grupperne opfylder således kravene om en max. belastning på en fase med 16A. Noget andet er så sikringen foran gruppetavlen. Den er det svært at sige noget om uden kendskab til forsyningen. De andre lejligheder kan være forsynede fra andre faser og belastningen bliver så i sidste ende fordelt over alle tre faser.

 


fase
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis