Hvor meget på en fase - hvilken sikring går?

Hej guttter og gutinder. Måkse i kan kaste lys på et spørgsmål min veninde har stillet mig.

Hun bor i en etagejendom med flg. i gruppetavlen og 1 fase ifølge el-måleren:
RCD 
16A 1P+N (smeltesikring) (ovn)
16A 1P+N (smeltesikring) (kogeplade - glaskeramisk 4 zoner)
10A 1P+N (automatsikring) (lys og stikkontakter)
10A 1P+N (automatsikring) (køleskab, lys og stikkontakter) 

Jordsystemet er nulling med jord i alle stikkontakter i køkken. Installation og nullingen er udbedret for nyeligt (med korrekt ledertykkelse og forbindelse for nullingen af aut. installatør)

Men når man nu kun må trække 16A per fase i DK. Og hendes sikringer ikke sprænger når ovn og kogeplade kører fuld drøn og hun ser tv skulle der så ikke være noget andet der sprang?

Love er minimumsiveauet
Hej guttter og gutinder. Måkse i kan kaste lys på... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 13-01-2024 15:16:51

Hvis kogepladen har virket indtil nu, hvorfor så overhovedet skifte den. Det et utroligt sjældent, at hele effekten bliver brugt på en gang.
At skifte bare for at kunne begrænse effekten er da overkill.

God pointe. Men hun skulle alligevel have sat nogle stikkontakter op så en elektriker var forbi i dag (på en højhellig lørdag). Og jeg var der også. Tilslutningen af ovnen ser fin ud i JAUS minidåse med aflastning 3G1,5mm2 sat til et 5G2,5mm2 kabel.

Det så straks værre ud med kogepladen:

5G1,5mm2 tilledning monteret efter tilslutning nr. 2
Forbundet til eget 5G2,5mm2 instalaltionskabel i JAUS minidåse men hvor L1 og L2 er forbundet sammen i dåsen, se tegning (istedet for at være forbundet i tilslutningen i pladen)
JAUS minidåse ser ud til at være for lille til denne forbindelse og alt er mast så meget sammen at isoleringen på N på tilledningen er revet i stykker og smeltet lidt (se dårlige billede). Der er brugt samlemuffer.

Elektrikeren foreslår:

  1. Anvende 5G2,5mm2 som tilledning og sætte tilslutningen efter nr 2
  2. Anvende større JAUS dåse med medfølgende klemrække( kan dog kun kalre 16A ifl spec) eller WAGO muffer hvor L1 og L2 samles (bedre varmeafledning for samlingen end hvis den var i samling på kogepladen
  3. Alternativt anden kogeplade der kan nedreguleres eller max bruger 16A

Hvad synes i? Vil strømmen ikke følges vejen med mindst modstand og får derfor ikke noget ud af at forbinder tilledningn efter metode nr. 2 men så samle L1 og L2 i dåsen alligevel. Og siden klemrækken i JAUS dåserne kun er speccet til 16A per hul ville Wago så være bedre? Evt genbruge JAUS minidåse blot med klemrække eller istedet efor de der samlemuffer der går at det hele fylder inde i dåsen

Og til S.Fabrin - Er det ikke ldit spøjst med den måde RCDen er forbundet på?


Love er minimumsiveauet
Forbind kogepladen som vist til 230V og forbind til Jaus dåsen med tre samlemuffer eller indlæg. Det giver færrest ledninger. Og nej der er ikke noget med varmeproblemer i kogepladens koblingsplint eller dåsen.
Det undrer mig at man har brugt et 4 polet RCD relæ i en 230V installation, når der findes en topolet udgave. Den er godt nok dyrere. Måske er test kredsløbet forbundet til netop de to klemmer.
Du er sikker på at elektrikeren er ansat hos en installatør?

fase
S. Fabrin skrev den 13-01-2024 22:22:45

Forbind kogepladen som vist til 230V og forbind til Jaus dåsen med tre samlemuffer eller indlæg. Det giver færrest ledninger. Og nej der er ikke noget med varmeproblemer i kogepladens koblingsplint eller dåsen.
Det undrer mig at man har brugt et 4 polet RCD relæ i en 230V installation, når der findes en topolet udgave. Den er godt nok dyrere. Måske er test kredsløbet forbundet til netop de to klemmer.
Du er sikker på at elektrikeren er ansat hos en installatør?

Altså tilslutning nr. 1 i diagrammet ? For så skal jeg jo også bruge et 2,5mm2 kabel istedet for det 1,5mm (hvor der nu reelt bruges 2x 1,5mm til den ene fase i tilledningen) der er brugt nu ikke? Eller 4mm2 hvis man skal følge vejledningen. Og så er kablet i væggen kun 2,5mm2 frem til tavlen med den 16A 1P+N sikringen

Den elektriker der kom forbi og kiggede på det ifm. nye stikkontakter og gav nogle bud på hvordan pladen kunne monteres bedre ved jeg faktisk ikke hvor kom fra. Det var en min veninde havde snakket med - tror det var en af hendes venner der er lærling. Men altså han kan også abre have bundet hende noget på ærmet

Ham der satte RCDen op ertstattede det med et 4 polet der var før. Han var autoriseret - "ALMs El & Service" - almsel.dk

Hvis der ikke er varmeproblemer ifm. at bruge 1,5mm2 forbundet til 2,5mm2 med et træk på 27A enkeltfaset så er de tmåske en dårlig forbindelse der har svidet JAUS dåsen og smeltet isoleringen på N.


Og tak fordi du tager dig tid til at svare på mine spørgsmål S.Fabrin :-)

Love er minimumsiveauet
Hpfi skal monteres som vist fordi kredsen til test knap sidder på de 2 klemmer. Strømmen går lige igennem så på den led er det helt uden betydning hvor nulleder sidder. 
Kabel er godkendt til 16a sikringer Jaus er godkendt til 16 A sikringer så det hele er i orden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-01-2024 23:21:20

Hpfi skal monteres som vist fordi kredsen til test knap sidder på de 2 klemmer. Strømmen går lige igennem så på den led er det helt uden betydning hvor nulleder sidder. 
Kabel er godkendt til 16a sikringer Jaus er godkendt til 16 A sikringer så det hele er i orden. 

 Tak for svaret ELmand. Min veninde punker mig om svar en lørdag aften ;-)

Og tilledningen fra kogpleaden til JAUS dåsen. Hvordan synes du det skal gøres? For synes det virker som lidt voldsomt at trække 27A på en 1,5mm2 leder i et 5g1,5mm2 kabel der ligger klemt sammen oppe bad ved et køkkenelementmd indbygningsovn under.
Der er velen mening i at installatøren oprindeligt har brugt 2 af lederne i 5G1,5mm2 kbalæet og sat dem sammen som én?


Love er minimumsiveauet
Annonce
Der bruges ikke 27A konstant på den 1,5 mm2 tilledning som det fremgår tydelig af de fleste foregående indlæg, men en del mindre på grund af samtidigheds faktor. 
Kogeplade er på 6500 W ifølge specifikationer og ved 400 V giver det 16,5 A  Ovnen har sikkert sin egen tilledning. 
Noget der ikke har været fremme er at der er 3 værdier for kabel belastning man skal vide noget om.
1.
Den ene er sikrings værdi som for 1,5 mm tilledning er de 16 A Det vil sige t der må sidde 16 A sikring foran, og kablet må benyttes til det som sikringer kan klare. ( det med sikringers smeltekurve som tidliger forklaret )
2
Så er der kablers strømværdi. Det er den værdi et eventuelt motorværn på stå på, hvis det f.eks. er til en motor. Det mener jeg er på 22,5 A for 1,5 mm2 tilledning. Det er væsentlig højere end sikrings værdien, da det ikke har den ekstra mulighed for overbelastning. Så en 1,5 mm2 må belastes med 22,5 A konstant hvis det er beskytte på den måde.
3. Så er der kortslutnings værdi. Her skal der bruges nogle indviklede udregninger, som jeg ikke vil komme ind på i detaljer men det indbefatter modstand på alle ledninger i systemet helt frem til transformatoren, som står et eller andet sted i lokalområdet. 
Men det vil typisk være på 50 eller 63 A 
Så du kan se at der er taget hensyn til nogen sikkerhedsmargin hvad angår installationen. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-01-2024 00:43:40

Der bruges ikke 27A konstant på den 1,5 mm2 tilledning som det fremgår tydelig af de fleste foregående indlæg, men en del mindre på grund af samtidigheds faktor. 
Kogeplade er på 6500 W ifølge specifikationer og ved 400 V giver det 16,5 A  Ovnen har sikkert sin egen tilledning. 
Noget der ikke har været fremme er at der er 3 værdier for kabel belastning man skal vide noget om.
1.
Den ene er sikrings værdi som for 1,5 mm tilledning er de 16 A Det vil sige t der må sidde 16 A sikring foran, og kablet må benyttes til det som sikringer kan klare. ( det med sikringers smeltekurve som tidliger forklaret )
2
Så er der kablers strømværdi. Det er den værdi et eventuelt motorværn på stå på, hvis det f.eks. er til en motor. Det mener jeg er på 22,5 A for 1,5 mm2 tilledning. Det er væsentlig højere end sikrings værdien, da det ikke har den ekstra mulighed for overbelastning. Så en 1,5 mm2 må belastes med 22,5 A konstant hvis det er beskytte på den måde.
3. Så er der kortslutnings værdi. Her skal der bruges nogle indviklede udregninger, som jeg ikke vil komme ind på i detaljer men det indbefatter modstand på alle ledninger i systemet helt frem til transformatoren, som står et eller andet sted i lokalområdet. 
Men det vil typisk være på 50 eller 63 A 
Så du kan se at der er taget hensyn til nogen sikkerhedsmargin hvad angår installationen. 
 

Tak for dit grundige svar  :-) Ovnen har sin egen tilledningn ja. Men Kogepladen er jo forbundet til 1 fase m. 230v. Og bad hende teste i dag og de 27A når alle zoner står på 9 trækker palden i 10 minutter før den g¨år lidt ned i nogle minutter og så op igen. Og det er på et 1,5mm2 tilledning (2stk).

Men det vil vel også fordele balstningen i tilledningen at der benyttes 2 af de 3 tilgængelige 1,5mm2 ledninger i tilledningen sammen som det er forbundet nu? Ift blot at bruge 1? For modsatnen i de to paraleltforbunde lednigner vil jo være mindre end hvis der blot blev brugt en enkelt



Love er minimumsiveauet
Men det vil vel også fordele balstningen i tilledningen at der benyttes 2 af de 3 tilgængelige 1,5mm2 ledninger i tilledningen sammen som det er forbundet nu? Ift blot at bruge 1? For modsatnen i de to paraleltforbunde lednigner vil jo være mindre end hvis der blot blev brugt en enkelt
I en 230V belastning altså fase og nul, er strømmen lige stor i fase og nul. Du tænker kun på belastningen i fase og vil absolut have to ledere lagt sammen til en for ikke at belaste faselederen, men du udelader helt belastningen på nullen. ev-elmand har helt tydeligt gjort rede for sikrings- og strømværdier i den brugte leder. Det kan du godt stole på passer. 
Dit forsøg med at tænde alt på fuld effekt hører til i teorien. Det forekommer yderst sjældent for ikke at sige aldrig i praksis. Den påstemplede effekt bruges bl.a. til dimensionering af installationen. 


fase
S. Fabrin skrev den 14-01-2024 12:09:23

Men det vil vel også fordele balstningen i tilledningen at der benyttes 2 af de 3 tilgængelige 1,5mm2 ledninger i tilledningen sammen som det er forbundet nu? Ift blot at bruge 1? For modsatnen i de to paraleltforbunde lednigner vil jo være mindre end hvis der blot blev brugt en enkelt
I en 230V belastning altså fase og nul, er strømmen lige stor i fase og nul. Du tænker kun på belastningen i fase og vil absolut have to ledere lagt sammen til en for ikke at belaste faselederen, men du udelader helt belastningen på nullen. ev-elmand har helt tydeligt gjort rede for sikrings- og strømværdier i den brugte leder. Det kan du godt stole på passer. 
Dit forsøg med at tænde alt på fuld effekt hører til i teorien. Det forekommer yderst sjældent for ikke at sige aldrig i praksis. Den påstemplede effekt bruges bl.a. til dimensionering af installationen. 

Det er ikke mig der vil have det gjort således. Det er min veninde der ikke vil have ændret noget. Men jeg må argumentere for hende at det er som det skal være efter din anvisning blot med klemrække i dåsen så der er plads til det hele. Jeg har bedt hende om at få fat i en aut installatør og ikke hendes "elektrikerven" :-)
Men hvorfor en aut. installatør så oprindlig i 2014 har brugt  to 1,5mm2 ledere til en fase i tilledningen må guderne så vide.

Hun bruger dog ofte alle zoner med tæt på fuld drøn (steger bøfer, koger pasta, koger grøntsager og den sidste til sovs) + frysepomfritter i ovnen når hun laver mad til veninderne. Vel et par gagne om ugen. Men det er også kun i en halv time ad gangen alt kører på maks samtidigt og JAUS dåsen var også branket indvendigt med smeltet isolering på N lederen.

Tak for svarene og jeres tålmodighed gutter :-)


Love er minimumsiveauet
buller ovnen er på en anden gruppe, så den ser vi bort fra.
Din veninde koger formentlig ikke alle de nævnte ting på fuldt blus. Bøfferne skal ikke have fuldt blus, og det skal resten heller ikke.
Hvornår var det vi skulle komme og spise, eller har jeg læst forkert?     

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis