Gulvopbygning i badeværelse

Kære LDS'ere

Situation:
Vi skal til at konvertere et toilet/bryggers i vores sommerhus/sommergård. Det er en gammel gård fra 1862. toilettet er opført et eller andet sted i 2010'er (nok ca. 2017) men før vi ejede gården. 

Vi vil ikke bryde det gamle gulv helt op da der ligger et fornuftigt lag isolering under. Ovenpå isoleringen er der et støbt betongulv med flisebeklædning. - man træder ca. 5 cm ned ift. gangen som er foran toilettet når man kommer ind.  - vi vil gerne have gulvvarme som der ikke er i dag og da vi gerne vil binde toilettet (badeværelset) sammen med gangen tænker vi at det bliver micro-cement som bliver det afsluttende lag efter endt renovering, og vil bruge tilsvarende microcement i gangen foran badeværelset.

Jeg har vedhæftet et par billeder og en plantegning af hvordan vi ønsker at badeværelset skal indrettes. - der bliver udgang der hvor vinduet er i dag,  og så har vi lavet klar til en udendørs bruser

Mit spørgsmål er følgende: 

Vi har overvejet 2 måder at lave gulvet på: 

1: Fjerne fliserne og så lægge armeringsnet ud, fastgøre gulvvarmeslangerne til dette, også støbe med beton.  - at vi fjerne fliserne er at få plads til et tyk nok betonlag ift. at nå samme niveau som i gangen. vi vil så ovenpå betonlaget vådrumssikre og slutte af med microcement.

2: Brug varmefordelingsplader (vi har tidligere brugt Varmeford fra VVS eksperten med go succes under trægulv). vi vil lægge dem direkte ovenpå de eksisterende fliser og så bruge en LIP multi fliseklæb oven på gulvvarmepladerne og så vådrumssikre der ovenpå, for at slutte af med microcement 

De fordele jeg kan se ved version 2 er 1) mere isolering 2) lettere at lægge gulvvarmeslangerne ud 3) jeg skal ikke fjerne fliserne 4) jeg behøver ikke støbe hvilket jeg ikke selv ville kunne og derfor ville have behov for at få en murer til. Jeg bare nervøs for om det er en go' løsning. Gulvvarmepladerne er produceret i XPS 300 med høj trykstyrke på 30 t/m². altså har XPS har en betydelig bedre trykstyrke end EPS. men er det nok også hvis det skal holde mange år og uden en afsluttende klinke?

hvis jeg vælger løsning 2 vil der kun komme fald i bruchenichen som tænkes at laves uden opkant og med ca. 1,5 cm's fald fra forkant til bagkant hvor unidrain afløbet skal være. - som jeg kan læse mig til behøver der ikke være fald i hele badeværelset så længe der ikke er fast møblement eller badekar. Er i Enige i det?

Bonus: alle input vedr. microcement er velkomne - jeg har kun brugt det en gang tidligere, hvor jeg synes resultatet blev fint. 

Håber på gode input! :D 

Alt godt 
Christian





Alt godt 
Christian
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
hvis I brækker ekst. gulv op skal teoretisk opfylde de gældende regler i bygningsreglementet, så privat ville jeg 
bygge ovenpå, der findes flere produkter; men kun èn der er udformet til denne opgave.....fordel = hurtigere opvarmning samt hurtigere nedkøling, hurtigere/lettere arbejdsmæssigt.
I vil kunne hæve jeres gulv ca. 50 mm., incl. fliser og det kan gøres både med EL -gulvvarme som vandbåret 
gulvvarme.

dette vare et forslag, håber det kan bruges. 
Bh.....dan-49    42315739

PS: der må jo ikke reklameres på denne side, derfor ingen firma.
Hej Dan, 

Tak for dit svar, det er et vandbaseret gulvvarme system vi har i tankerne, koblet til vores luft til vand varmepumpe. 

Vi er som skrevet også ude i at bygge ovenpå. :)

Så hvilken opbygning er det så du vil foreslå? (hvilke lag) og vil du spartle ud i fugerne mellem fliserne og hvis ja med hvilket produkt? 

helt fint du ikke vil nævne et specifikt firma, men kunne du skrive hvilken type der er tale om?

Alt godt 
Christian

Alt godt 
Christian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hej Christian
ville starte med at nivellere ekst. gulv, herefter fibergips limet/skruet fast hvorpå der monteres plader for gulvvarme,
disse er primet p.g.a. de bruges i vådrum.
plader for gulvvarme har på bagsiden monteret en aluplade m/to flapper (langside og ende).
det er derfor jeg har vedlagt tlf.nr. (har tidligere vedlagt link; men blev lukket ned af udbyder)....defor tror jeg det er lettere pr. tlf.

Bh.....dan-49       42315739


Du skal huske at der skal være fald i badeværelse. Og at der er en 3 cm kar regel. Altså at du ved eventuel tilstoppet afløb skal kunne have 3 cm vand stående over gulvrist ( i f,eks, bruser) inden vandet løber ud i gangen. Det kan være med den ca.  sidste cm op ved dørtrin 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Den med at I kun skal overholde isoleringskravene, hvis I bryder gulvet op, er jeg ikke sikker på holder. Det er rigtigt at man kan skifte gulvbelægning uden at skulle overholde isoleringskravene, men ved større ændringer skal man. Men at konkludere at man lægge gulvvarme ovenpå uden at overholde kravene for isolering, virker ikke rigtigt.

Hvis det ikke står eksplicit i vejledningerne til BR18, vil det være en vurdering, der i sidste ende skal tags af en dommer, hvis der bliver en retssag ud af et lignede tilfælde.


Hvis det skal laves, så lav det dog ordentligt.  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar EV elmand, hvor står den regel du nævner der? som jeg kan læse mig til er det kun i vådrumszonen at der skal være fald og ikke i hele badeværelset så længe der ikke er hverken badekar eller fast inventar. alt godt Christian

Alt godt 
Christian
Jeg har ikke en konkret henvisning mht regler om 3 cm fald
Men jeg fik lavet badeværelse for 1 år siden
Der var nogle meget insisterende vvs og murer som snakkede meget med vores byggesagkyndig

Håndværkere måtte til sidst give sig overfor byggesagkyndiges krav om 3 cm fald fra top rist til dør ind til badeværelse
Så jeg er sikker på at 3 cm er et krav - da det håndværkerne måtte lave dele af deres arbejde om for egen regning
At lægge fibergips under slangerne giver ikke mening.

Rionet med slanger under, direkte på eksisterende gulv, og fyld op med beton som rettes af.

Eksisterende fliser fjernes og gulvet primes før beton.

Alternativt:
Selvnivellerende gulvspartel, hårde xps sporplader med varmefordeling, gulvgips el. Gulvspån.

Du kan ikke lægge microcement direkte på lip på varmefordelingsplader.
Det kommer til at knække.
Du skal have et trykudlignende lag ovenpå slangerne, som bærer færdig gulv.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren, 

Tak for gode input, jeg hælder til "alternativet" altså med XPS sporplader. Hvad ville du foreslå jeg lægger ovenpå XPS pladerne, glasfibernet eller andet? - eller er det der du skriver at du ville lægge gulvgibs? 

Og hvad hvilken metode vil du benytte hvis det var dig? :)

Producenten skriver selv at man kan lægge microcement direkte ovenpå men jeg er enig med dig at jeg ville også være bange for at det knækker/revner og de skriver også 10-15 mm microcement - hvilket jo ville koste en formue i microcement :) 
link til beskrivelse fra producent - se pkt. 8

Alt godt 
Christian 

Alt godt 
Christian
En update, jeg har nu talt med tre forskellige producenter af XPS gulvvarmeplader og de siger alle at man godt kan lægge et 10 mm lag af en fiberholdig flydespartel oven på deres gulvvarmeplader og evt med et glasfibernet lagt i og så lægge lave vådrumssikring ovenpå dette og til sidst lægge Micro cement. - Jeg tror jeg går denne vej - medmindre jeg høre noget meget klogt herinde ;)

Alt godt
Christian                                                    

Alt godt 
Christian
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også