Gulvopbygning i badeværelse

Kære LDS'ere

Situation:
Vi skal til at konvertere et toilet/bryggers i vores sommerhus/sommergård. Det er en gammel gård fra 1862. toilettet er opført et eller andet sted i 2010'er (nok ca. 2017) men før vi ejede gården. 

Vi vil ikke bryde det gamle gulv helt op da der ligger et fornuftigt lag isolering under. Ovenpå isoleringen er der et støbt betongulv med flisebeklædning. - man træder ca. 5 cm ned ift. gangen som er foran toilettet når man kommer ind.  - vi vil gerne have gulvvarme som der ikke er i dag og da vi gerne vil binde toilettet (badeværelset) sammen med gangen tænker vi at det bliver micro-cement som bliver det afsluttende lag efter endt renovering, og vil bruge tilsvarende microcement i gangen foran badeværelset.

Jeg har vedhæftet et par billeder og en plantegning af hvordan vi ønsker at badeværelset skal indrettes. - der bliver udgang der hvor vinduet er i dag,  og så har vi lavet klar til en udendørs bruser

Mit spørgsmål er følgende: 

Vi har overvejet 2 måder at lave gulvet på: 

1: Fjerne fliserne og så lægge armeringsnet ud, fastgøre gulvvarmeslangerne til dette, også støbe med beton.  - at vi fjerne fliserne er at få plads til et tyk nok betonlag ift. at nå samme niveau som i gangen. vi vil så ovenpå betonlaget vådrumssikre og slutte af med microcement.

2: Brug varmefordelingsplader (vi har tidligere brugt Varmeford fra VVS eksperten med go succes under trægulv). vi vil lægge dem direkte ovenpå de eksisterende fliser og så bruge en LIP multi fliseklæb oven på gulvvarmepladerne og så vådrumssikre der ovenpå, for at slutte af med microcement 

De fordele jeg kan se ved version 2 er 1) mere isolering 2) lettere at lægge gulvvarmeslangerne ud 3) jeg skal ikke fjerne fliserne 4) jeg behøver ikke støbe hvilket jeg ikke selv ville kunne og derfor ville have behov for at få en murer til. Jeg bare nervøs for om det er en go' løsning. Gulvvarmepladerne er produceret i XPS 300 med høj trykstyrke på 30 t/m². altså har XPS har en betydelig bedre trykstyrke end EPS. men er det nok også hvis det skal holde mange år og uden en afsluttende klinke?

hvis jeg vælger løsning 2 vil der kun komme fald i bruchenichen som tænkes at laves uden opkant og med ca. 1,5 cm's fald fra forkant til bagkant hvor unidrain afløbet skal være. - som jeg kan læse mig til behøver der ikke være fald i hele badeværelset så længe der ikke er fast møblement eller badekar. Er i Enige i det?

Bonus: alle input vedr. microcement er velkomne - jeg har kun brugt det en gang tidligere, hvor jeg synes resultatet blev fint. 

Håber på gode input! :D 

Alt godt 
Christian





Alt godt 
Christian
Kære LDS'ere Situation: Vi skal til at... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en udemærket løsning, som også reagerer hurtigt i temperaturen.

Armeringsnet er et must i den tykkelse, Husk overlap mellem banerne.

Vælg de xps plader der har den højeste trykstyrke du kan finde/har råd til.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også