400 V ved stjerne kobling

Hej der ude..

Er der en der kan fortælle mig hvorfor der er 400V over viklingen når en motor står i stjerne og 230 når den er trekantet? I stjerne er der jo en falsk nul punkt? 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med 230v på faserne er det omvendt af hvad du skriver.
Elmotorer bygges til forskellige spændinger. Her i landet er det mest normale 3 x 230 / 400 Volt og 3 x 400 / 700 volt.
Din motor er 3 x 230 / 400 volt. Hvis du ikke vil bruge kondensator skal motoren forsynes med 3 x 400 Volt (stjerneforbindelse). Så vil spændingen over 2 spoler være 400 Volt, men måler du mellem fase og det kunstige nul punkt, vil du kunne måle 230 volt.

Søren O
De mindre motorer d.v.s op til ca. 3 kw. er oftest mærket 230/400 Det første tal siger hvad hver vikling skal have af spænding medens sidste tal angiver maks. drift spænding. 
Ved stjerne forbindelse og 3 faser ( 400 v )  på motor opnår man netop 230 v på hver vikling. 
I andre lande har man andre spændinger så der skal samme motor monteres anderledes. I Norge er det almindeligt at man kun har 3 faser men med 230 v imellem hver. Så en almindelig lampe monteres imellem 2 faser, og den omtalte motor monteres i trekant. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I stjerne er der et nulpunkt. Det et overhovedet ikke falsk. Sådan er afgangen på transformation også, men her er nullen/stjernepunktet forbundet til jord for at have en reference.

fase
Ok så har jeg forstået det rigtig, jeg snakkede bare med en elektriker hvilken gjorde mig forvirret.. Jeg skiftet tit køle kompressor og der kan de nogle gange skulle kobles som stjerne og nogle gange i trekant alt efter hvad producenten af anlægget har designet. Kompressoren køre jo lige hurtigt rund uanfægtet kobling men ændrer det så ikke på virkningsgraden? Eksl. Hvis den sidder i trekant trækker den vel flere Amp da der er 380 over viklinger? Men køleydelsen er jo den samme da det afgøres at stempelslag/m3.
Annonce
Vi skal lige have et par ting på plads. Motorens hastighed er afhængig af to ting: Nettets frekvens (50 eller 60Hz) og motorens antal af polpar. Et polpar giver 2880 RPM, to polpar giver 1440 RPM. Egentlig skulle omdrejningstallet være 3000 og 1500 RPM, men da det drejer sig om en asynkron motor, er der et slip i omdrejningstallet for at få den til at dreje rundt. En synkron motor ville dreje med 3000 eller 1500 RPM ved 50 Hz.
Noget andet er motorens konstruktion. Den kan være konstrueret til brug i to spændingsområder. Et hvor netspændingen er 230V. Der kobles den i trekant (delta) mem kan også bruges, hvor netspændingen er 400V. Så kobles motoren  i stjerne (star). I nogle industrier bruges andre spændinger f.eks. 660 V netspænding. Der kan motoren være mærket 400/660 V. Den motor kan bruges på 3x400 V koblet i trekant og 660 V i stjerne.
Virkningsgraden er ikke afhængig af måden motoren forbindes på. Antal Ampere er afhængig af spændingen, fordi der skal ydes et bestemt antal kW.

fase
I den simple form er W = V x A. Når vi taler om vekselstrøm er der også en Cos. phi med i beregningen. Men den ser vi lige bort fra her, da den er det samme om det er 230 v eller 400 v. Forskel på de 2 spændinger er kvadratrod 3 
Så hvis en motor kører på 230 v over viklinger bruger den større strøm end hvis den kører med 400 V Så virkning graden er det samme da V x A giver effekten. 
Det ser du også på mærkepladen på motoren. Der står så et felt 230 /400 og i et andet felt I = 1,3 / 0,75 A

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kære Erik. Prøv at se mærkepladen på denne kompressor. Hvis jeg ser på rækken med 50 Hz - 220-240 - omdrejninger 1450. Så skal den kobles i trekant ved 230 V og der skulle den bruge omkring 8,1 A men hvis jeg rent faktisk kobler den som stjerne bruger den mindre A.. Grunden til jeg ved dette er at Bitzer aldrig leverer deres kompressor koblet i stjerne og grundregler er at de kun må kobles i trekant hvis der er frekvens omformer foran...
Det billede du har leveret viser da at motoren skal kobles i stjerne, hvis den skal kobles til vores 3 x 400 Volt forsyningsnet.
Som elmand skriver, er effekten lig med Volt x Ampere. Derfor den mindre strøm (Ampere) når du tilsluttet i “stjerne” med 400 Volt, sammenlignet med tilslutning i “trekant” med 230 Volt.

Søren O
Mærkepladen viser helt klart, at motoren kan bruges ved 3x220-240V koblet i trekant. Yderligere vises, at motoren kan bruges ved 380-420V koblet stjerne. Det kan da godt være, at motoren skal kobles trekant ved brug med frekvensomformer, med det er afhængig af frekvensomformeren.

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis