400 V ved stjerne kobling

Hej der ude..

Er der en der kan fortælle mig hvorfor der er 400V over viklingen når en motor står i stjerne og 230 når den er trekantet? I stjerne er der jo en falsk nul punkt? 
Hej der ude.. Er der en der kan fortælle mig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et eksempel jeg lige kender er Norge. De har 3 F 230 V de fleste steder. I større industri byer er det bygget op med 400 V med Nul som i DK. Der er altså kun 3 ledninger rundt, og en enkelt pære skal så tilsluttes imellem 2 faser. Jeg har en fætter som er pensioneret elektriker i Norge. Jeg har fået oplyst at der skal en overbygning på eden almindelige elektriker uddannelse for at man må arbejde med den såkaldte "stærkstrøm"  
Årsagen er at det ikke er nemt at få jordspyd ned ved transformatorer i Fjeld områder. Så det er isoleret net de har. Der er så ingen mulighed for at få stød nogen steder, INDTIL DER ER JORDFEJL VED EN NABO på en anden fase f.eks. 
Der er flere strømsystemer verden rundt. I USA er det f.eks. 110 volt. Og det er på grund af den gode mand Edison som lavede jævnstrøms kraftværker rundt i mange byer. Selv om man så efter mange år gik over til vekselstrøm som hans konkurrenter, så beholdt man de 110 V 
I Brasilien 60 HZ og det gør så at den gammeldags el vækkeur går det hurtigere. Så man kommer for tidlig op den første nat man overnatter der. Egen erfaring   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Cirka halvdelen af Norge har 3x230V. Det er det eneste sted i Europa, resten har 3x400V.

I USA er er 3x220V 60Hz almindeligt i industrien.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis