400 V ved stjerne kobling

Hej der ude..

Er der en der kan fortælle mig hvorfor der er 400V over viklingen når en motor står i stjerne og 230 når den er trekantet? I stjerne er der jo en falsk nul punkt? 
Hej der ude.. Er der en der kan fortælle mig... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad så når elnettet er 3x230 og den er koblet i stjerne?  Det er forvirre mig er hvorfor er det 400 når den kører i stjerne der er jo kun 230 over vikling 1 og så må der være 170 over vikling 2 og 0 over vikling 3 som så hele tiden skifter rundt.. i trekant må der være 400 over vikling 1, 230 over vikling 2 og 0 over vikling 3 som så hele tiden skifter rundt.. 
Når elnettet

SwAndersen skrev den 07-12-2023 20:51:48

Hvad så når elnettet er 3x230 og den er koblet i stjerne?  Det er forvirre mig er hvorfor er det 400 når den kører i stjerne der er jo kun 230 over vikling 1 og så må der være 170 over vikling 2 og 0 over vikling 3 som så hele tiden skifter rundt.. i trekant må der være 400 over vikling 1, 230 over vikling 2 og 0 over vikling 3 som så hele tiden skifter rundt.. 

 Når elnettet er 3x230V er netspændingen 230V. Fasespændignen er så 230/ sqr3. 

Du ser lidt forkert på tingene. Hvis netspændingen er 230 V altså spændingen mellem to faser er 230 V, så får hver vinding 230V, når motoren er forbundet i trekant. Den skal ikke kobles i stjerne ved 3x230V, den skal kobles i trekant, fordi hver vikling er beregnet til 230V.
Nu tager du motoren under armen og flytter den til et sted, hvor spændingen er 3x400V, Hvis du stadig har din motor forbundet i trekant får hver vinding 400V. Det dur selvfølgelig ikke, for vindingerne er beregnede til 230V. Hvad gør vi nu, jo vi forbinder motoren i stjerne, så får hver vinding 230V nemlig 400/sqr3 (1,73). Du skal se bort fra øjebliksværdierne. De betyder ikke noget i dine beregninger. 

fase
Hvad så når elnettet er 3x230  Det er den så ikke 
Vi har ikke 3 x 230 v her i DK.  ( undtagen via frekvens omformer) Vi har kun 3 x 400 v til denne motor. 
Så den skal monteres i stjerne, og stjernepunktet er så nul. Så der kommer altså 230 v over alle 3 viklinger. 
Den er i øvrigt ikke mærket med Kw men det er så en anden ting. 
Man kan få frekvens omformer som kører på 1 x 230 v. Altså det vi kalder lysnet. De kan så afgive 3 x 230 v og i det tilfælde kobles motoren i trekant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok nu kommer vi tættere på. Jeg var af den opfattelse at net spændingen var 3 X 230 fordi jeg kan måle 230 imellem 0 og faserne  når jeg måler i en tavle og selvfølgelig 400 V når jeg måler på to faser., hvilken i min verden gav mening... Så er det der min forvirring ligger...
Din forvirring ligger i definitionen. Netspænding er spændingen mellem to faser, og fasespænding er spændingen mellem fase og nul.


fase
Annonce
Så giver mærkepladen også mening igen 😃 nåmen det ændre ikke på at man åbentbart godt kan tage en kompressor der er foreskrevet til at køre trekant og koble den i stjerne... 
Det med " foreskrevet" forstår jeg så ikke. Det er rent el teori, og det kan ingen sælgere "foreskrive"  sig ud af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej, hvis man skulle koble den efter mærkepladen skulle den sidde i trekant, den kompressor hvor mærkepladen stammer fra sidder i dag i Coop 365 i Hvalsø og bruger 2,8 A. Og den er faktisk også grunden til hele denne tråd. En kollega havde haft problemer et andet sted fordi han havde fået en kompressor med part winding hvilken skabte opmærksomheden omkring det med mærkeplader. Normalt er det ikke noget problem for vi kobler dem altid som den tideligere sad og det er da heller ikke fordi jeg ikke var det i gennem da jeg tog min uddannelse for 20 år siden. Men da jeg fik denne i Hvalsø læste jeg at den skulle kobles i trekant, hvilken fik den til at slå termorelæet med det samme, ( Det gik fra 1,2 - 4,6 som jeg husker), og det starte hele debatten i firmaet, og som har skabt mere forvirring end klarhed. Men jeg er glad for at I har været hen over, for nu fik jeg også genopfriske min viden... Hvis i har spørgsmål angående køleteknik er i altid velkommen til at skrive..
SwAndersen skrev.
Nej, hvis man skulle koble den efter mærkepladen skulle den sidde i trekant, 
Det er nok lige der kæden hopper af. På mærkepladen vises tydelig at den skal kobles i Stjerne ved de 3 x 400 V vi har i i DK. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er sku da rigtig, for vi har jo ikke 220-240V 3 Ph I Danmark. Er der nogle steder hvor man har 230V 3 Ph. Nu fes den ind, mærkepladen forklare om 4 forskellige spænningsnet, to for hver om man køre med 50 eller 60 Hertz, så det har intet med forbruget ved forskellige koblinger.. Ketjing...
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis