Alt for meget tryk på mit fyr - hjælp!

Hej med jer

Jeg er ny ejer af et hus med et Biomax 16 pillefyr. I fredags stod manometeret på 3.5 bar da jeg bar ved at rense fyret. Den plejer at stå på 2.
I går gik den ud over displayet og står nu på +6 bar. Jeg fik i sommers skiftet min sikkerhedsventil, så tror manometeret er gået i stykker - eller hvad?
Fyret kører normalt.
Jeg har forsøgt at tappe vand fra systemet (ca 10L) men ingen ændring på manometeret.
Jeg har forsøgt at lukket vand på igen, men kan dog ikke mærke eller høre vandet som jeg plejer. Ingen ændring i manometeret.
Jeg har varmt vand i radiatoren og brugsvand.
Banker jeg på manometeret virker den til at have modstand på. Den hænger altså ikke bare og dingler, som hvis nålen var hoppet af.

Nogle ideer?

Mvh. Emil
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu det er manometer der er stået af. Sikkerheds ventil burde vær på højst 3 bar. så vil vandet strømme ud af denne. Og hvis du tapper vand af anlægget og manometer ikke rører sig så er det galt med den. 
Ny manimeter koster ikke mange "basører" men du skal have alt vandet tappet af for at kunne skifte den. 
Der skal også bruges en smule pak garn og salve når den monteres. 
Det er sikkert 1/4 " gevind 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-11-2023 09:18:56

Jeg tror nu det er manometer der er stået af. Sikkerheds ventil burde vær på højst 3 bar. så vil vandet strømme ud af denne. Og hvis du tapper vand af anlægget og manometer ikke rører sig så er det galt med den. 
Ny manimeter koster ikke mange "basører" men du skal have alt vandet tappet af for at kunne skifte den. 
Der skal også bruges en smule pak garn og salve når den monteres. 
Det er sikkert 1/4 " gevind 

 Tak for dit svar - det giver lidt ro i sindet!

Pillede glasset af manometeret og skubbede nålen, og den virkede som den skulle - hoppede på plads igen og der er modstand .
Dog ikke sagt at den ikke er gået i stykker, så jeg må få fat på en ny i morgen 👍

Hvis dit manometer ikke sidder i et “vandfølsomt” område, ville jeg nøjes med at tage trykket af anlægget, og “hurtigt” skifte manometret. Det giver ikke ret meget vand, og du undgår at fylde en masse iltet vand på anlægget.

Søren O
Søren O skrev den 26-11-2023 09:56:35

Hvis dit manometer ikke sidder i et “vandfølsomt” område, ville jeg nøjes med at tage trykket af anlægget, og “hurtigt” skifte manometret. Det giver ikke ret meget vand, og du undgår at fylde en masse iltet vand på anlægget.

 Tak for svar.

Ja, det er selvfølgelig også en mulighed. Det står i et udhus og området er ikke vandfølsomt.

Er der noget i, at den sikkerhedsventil der er skiftet sidder under varmtvandsbeholderen, og der kommer koldt vand ud, når jeg tapper vandet.
Hvis jeg skal tappe vand af systemet for at tjekke trykket, så skal det vel gøres på den varme side under fyret. Eller hvad?
Min fejl, jeg tappede på den kolde del. Nu har jeg tappet 5L fra den varme del og trykket er normalt igen.

Spørgsmålet er så, hvorfor det pludselig er steget så voldsomt?
Og så skal jeg nok lige have skiftet en sikkerhedsventil til.
Annonce
Hvilken sikkerhedsventil sidder der på fyret, er den på 2 1/2 bar ?
djaydjay skrev den 26-11-2023 11:19:23

Hvilken sikkerhedsventil sidder der på fyret, er den på 2 1/2 bar ?

 Den ventil hvorfra jeg tappede vandet (under varmtvandsbeholderen) står 0,5 MPa og som jeg kan Google mig til er det 6 bar. Måske den så skal skiftes? Den ventil der sidder på fyret, står der 3 bar på.

Da jeg tappede vandet, så løb det lige så stille ud. Undre mig lidt, hvis der skulle være så meget tryg på? Måske manometeret fortsat er i udu, selvom det så ud til at regulere sig fint i takt med vandet blev tappet?
Tillægsinfo så kunne jeg ikke lukke nyt vand ind i systemet da trykket var højt, men det kan jeg nu, når den er på 2 bar igen. Det giver jo god mening, og det må tale for, at manometeret virker.

Stadig mærkeligt hvorfor det store trykudsving er kommet.
Sikkerhedsventil under vvb sidder på brugsvand og har ikke noget at gøre med fyret og kedelkreds.
Det er normalt at den er 6 bar, da den skal være højere end trykket fra vandværket.
Den sidder der fordi når vandet i vvb opvarmes, så udvider det sig lidt, og den skal så aflaste overtrykket.
Men det ser mærkeligt ud på billedet med den røde.
Normalt sidder sikkerhedsventil på koldt vand's tilgang til vvb, din ser ud til at sidde på varmt vand fra fyret's tilgang til vvb (og er så uden effekt) eller også så er der brugt sort fittings i brugsvands delen.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis