Alt for meget tryk på mit fyr - hjælp!

Hej med jer

Jeg er ny ejer af et hus med et Biomax 16 pillefyr. I fredags stod manometeret på 3.5 bar da jeg bar ved at rense fyret. Den plejer at stå på 2.
I går gik den ud over displayet og står nu på +6 bar. Jeg fik i sommers skiftet min sikkerhedsventil, så tror manometeret er gået i stykker - eller hvad?
Fyret kører normalt.
Jeg har forsøgt at tappe vand fra systemet (ca 10L) men ingen ændring på manometeret.
Jeg har forsøgt at lukket vand på igen, men kan dog ikke mærke eller høre vandet som jeg plejer. Ingen ændring i manometeret.
Jeg har varmt vand i radiatoren og brugsvand.
Banker jeg på manometeret virker den til at have modstand på. Den hænger altså ikke bare og dingler, som hvis nålen var hoppet af.

Nogle ideer?

Mvh. Emil
Hej med jer Jeg er ny ejer af et hus med et... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Johnm: Jeg kan kun se 4 rør så det ser ud som almindelig varmvands beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Johnm. Ja det kunne det være. har aldrig set sådan en i virkeligheden. Så er den sag også opklaret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har selv en på en tilsvarende vvb.🙂
ev elmand skrev den 26-11-2023 16:25:28

Så er det til at se. Og det hele er monteret korrekt men dog med en unødvendig sikkerheds ventil. 
nr. 1 I venstre side er der en " varm ventil 6 bar ) Den her ingen funktion, og er der normalt ikke. ( Se senere under punkt 6 )
.......

 Super fornemt med denne gennemgang! Mange tak for det! 

Jeg vil de kommende dage prøve det af, men kan i skrivende stund fortælle, at trykket fortsat stiger.

Jeg fik skiftet ekspansionsbeholder i sommers, så tænker det enten er slangen til påfyldning af vand der er utæt eller spiralen. Jeg vender retur.
Jeg har vist også en ekspansionsbeholder på loftet. Er dog i tvivl om den er sluttet til systemet eller et levn fra tidligere system.
Annonce
Ekspanions beholder på loftet er ikke tilsluttet. Det er helt sikker. Det er en åben ekspansion fra gamle dage, og det ikke lade sig gøre at få det tryk du har haft på anlægget. Det vil længe før sprøjte ud på loftet eller et overløbsrør. 
Så er det med at få slangen skruet af i den ene ende, og få den del ud af ligningen.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En status herfra.

Slangen til påfyldning af vvb er afmonteret, og den har ikke lækket vand. Derimod er der dryppet ca. 100ml vand fra vvb en af dagene, men det er stoppet igen.

Trykket stiger fortsat. På 4-5 dage er det steget med 0,5 bar, og jeg har tappet vandet fra. Ca. 500 ml. Så står den igen på 1.5 bar. Lækagen virker stabil og har været det samme over 1,5 uge.
Det tyder så nok på en utæt vvb, ekspansionsbeholderen blev skiftet i sommers. Har dog hørt lidt mislyde fra den en enkelt gang (rislende og boblende lyd) men formoder det blot er luft i systemet.

3 bar sikkerhedsventil virker ikke. Har prøver at dreje og gøre ved, men den sidder fast. Så det er nok klogt at købe en ny sikkerhedsventil og manometer. Dog er planen snart at skifte kedel og vvb, men det ser jeg på.

Så langt så godt, men jeg ved stadig ikke hvorfor der var så voldsomt et udsving første gang. Synes jeg med jævne mellemrum har for vane at kigge på manometeret, og kan derfor ikke forstå, hvis jeg skulle have overset denne langsomme stigning som der er nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis