Alt for meget tryk på mit fyr - hjælp!

Hej med jer

Jeg er ny ejer af et hus med et Biomax 16 pillefyr. I fredags stod manometeret på 3.5 bar da jeg bar ved at rense fyret. Den plejer at stå på 2.
I går gik den ud over displayet og står nu på +6 bar. Jeg fik i sommers skiftet min sikkerhedsventil, så tror manometeret er gået i stykker - eller hvad?
Fyret kører normalt.
Jeg har forsøgt at tappe vand fra systemet (ca 10L) men ingen ændring på manometeret.
Jeg har forsøgt at lukket vand på igen, men kan dog ikke mærke eller høre vandet som jeg plejer. Ingen ændring i manometeret.
Jeg har varmt vand i radiatoren og brugsvand.
Banker jeg på manometeret virker den til at have modstand på. Den hænger altså ikke bare og dingler, som hvis nålen var hoppet af.

Nogle ideer?

Mvh. Emil
Hej med jer Jeg er ny ejer af et hus med et... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
djaydjay skrev den 26-11-2023 12:02:17

Sikkerhedsventil under vvb sidder på brugsvand og har ikke noget at gøre med fyret og kedelkreds.
Det er normalt at den er 6 bar, da den skal være højere end trykket fra vandværket.
Den sidder der fordi når vandet i vvb opvarmes, så udvider det sig lidt, og den skal så aflaste overtrykket.

 Det giver god mening, men det var den ventil (6 bar) jeg tappede vandet fra, hvorefter trykket faldt på manometeret. Vandet herfra var varmt.

djaydjay skrev den 26-11-2023 12:06:51

Men det ser mærkeligt ud på billedet med den røde.
Normalt sidder sikkerhedsventil på koldt vand's tilgang til vvb, din ser ud til at sidde på varmt vand fra fyret's tilgang til vvb (og er så uden effekt) eller også så er der brugt sort fittings i brugsvands delen.

 Der sidder en blå/kold på den anden side af vvb. Det var fra denne jeg først tappede vandet uden effekt

Hold øje med om trykket stiger igen.

Hvis det gør og du har spiral I din varmtvandsbeholder kan det være den der er hul på, hvorved der trykkes vandværkvand ind i din vamekreds, det har vi netop fået konstateret og venter derfor på en ny vvb vi har bestilt. 

Det kan også være hvis der er en slange eller lignende til påfyldning af vand på anlæggetanlægget som er fastmonteret og en ventil er utæt. 

I midlertid har vi måtte lukke for begge strenge til vores spiral, hvilket stoppede trykket i at stige, og vi kan heldigvis køre på el patron i varmtvandsbeholderen. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
EGE skrev den 26-11-2023 12:10:50

djaydjay skrev den 26-11-2023 12:06:51

Men det ser mærkeligt ud på billedet med den røde.
Normalt sidder sikkerhedsventil på koldt vand's tilgang til vvb, din ser ud til at sidde på varmt vand fra fyret's tilgang til vvb (og er så uden effekt) eller også så er der brugt sort fittings i brugsvands delen.

 Der sidder en blå/kold på den anden side af vvb. Det var fra denne jeg først tappede vandet uden effekt

 Fint, så er det i orden. Og grunden til at det var uden effekt på manometer på fyr, skyldes jo at den sidder på brugsvandet og ikke på kedelkreds.

Mon ikke konklusionen i første omgang er klar. Du har taget fejl af brugsvand kreds og varmekredsen. 
Dine nærbilleder er fine men det er lidt svært at holde styr på hvad der er hvad. 
Den sikkerheds ventil som er mærket 6 bar skal sidde på koldvands tilgang på vandvarmer, sammen med med tømmehane osv. 
Sikkerhedsventil på 3 bar og manometer skal sidde i varmekreds. Det kan være hvor fyrets fremløb går over i vandvarmer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Det giver god mening, at det er svært at bevare overblikket. Har tegnet of fortalt lig

ev elmand skrev den 26-11-2023 13:15:48

Dine nærbilleder er fine men det er lidt svært at holde styr på hvad der er hvad. 

 Det giver god mening, at det er svært at holde overblikket. Har tegnet og fortalt på billedet. 

Ildstaal skrev den 26-11-2023 12:36:40

Hold øje med om trykket stiger igen.

Hvis det gør og du har spiral I din varmtvandsbeholder kan det være den der er hul på, hvorved der trykkes vandværkvand ind i din vamekreds, det har vi netop fået konstateret og venter derfor på en ny vvb vi har bestilt. 

Det kan også være hvis der er en slange eller lignende til påfyldning af vand på anlæggetanlægget som er fastmonteret og en ventil er utæt. 

 Der kunne give god mening, at det kunne skyldes en utæthed i eks. spiralen. Jeg holder øje, og må jo ellers få taget trykket af igen hvis det stiger 👍

Hvis du ved et uheld åbner hanen ved den hvide slange, så fylder du vand på kedelkredsen og trykket stiger på manometer ved fyret.
Og iøvrigt må en sådan forbindelse ikke være permanent tilsluttet.
Den du kalder varm ventil er udluftning til vvb, det er lidt en anderledes model hvor der går et tyndt kobberrør indeni røret.
Så er det til at se. Og det hele er monteret korrekt men dog med en unødvendig sikkerheds ventil. 
nr. 1 I venstre side er der en " varm ventil 6 bar ) Den her ingen funktion, og er der normalt ikke. ( Se senere under punkt 6 )
nr. 2 Så kommer afgang på varm vand som går ud til venstre og op. Det er helt ok.
Nr. 3 er så koldvand tilgang. " kold ventil " Her sidder den almindelige kombineret ventil med 4 funktioner. Det sorte håndtag som sidder lidt skråt er lukke hane og lukker af for kold vand op til vandvarmer. Ved at lukke der får man så ingen varm vand ud af haner. Den blå er dæksel på en sikkerhedsventil. Den kan trækkes af og man kommer ind til en lille vippearm, hvormed man kan teste sikkerhedsventilen. Denne er sikkert på 6 bar. Så er der aftapningshane som vender  herudad med den lille slange monteret på. Den kan du bruge til at fylde efter på fyrets varmedel. Desuden indeholder dette armatur en kontra ventil
nr. 4 Helt til højre er en termostat som styrer retur temperatur på kedelvand fra din varmvands temperatur. Derved bestemmer den temperaturen på det varme vand i vandhaner
pkt .5 Så viser du med pile ind til den anden kombinere armatur. "Fyr ventil 3 bar og manometer" 
Det er så sikkerhedsventil og manometer som gælder for kedelvandet. Altså det meget beskidte vand som cirkulere rundt i varmeanlægget. 
pkt 6  Nr. 1 og og Nr 4 i ovenstående liste er bl.a. forbundet inde i varmvandsbeholder igennem en rør spiral. Det er det som varmer brugsvandet op. Så den sikkerhedsventil du har siddende sammen med manometer vil lukke vand ud, hvis trykket stiger over 3 bar i det kredsløb. Det er så længe før n1. vil gå i funktion. Derfor er denne unødvendig men ikke skadelig. 
Jeg vil da bestemt råde dig til at få skiftet både 3 bars sikkerhedsventil og manometer så du både er sikker på at måle korrekt tryk og få eventuel trykstigning over 3 bar skudt ud.
Jeg kan komme i tanker om 4 - 5  mulige årsager til at trykket er steget voldsomt. 
a. Du har kløjst i det og fået alt for høj tryk lukket på anlægget ved at du ikke kender princippet i det. ( har du sikkert lært nu ) 
b begge haner i hvert ende af den lille slang forbindelse er ikke helt tætte (test det ved at skrueslangen af i den ene ende
c. Du har en defekt ekspansions beholder samtidig med en defekt 3 bar sikkerheds ventil ( Hvis det kun tager få sekunder at lukke vand på anlægget fra 0 bar til tryk på 2 bar så er det ekspansions beholder )
d. Med så meget tryk på at vandværks tryk ikke kan lukke mere vand på så har 3 bar sikkerheds ventil sikkert sat sig fast. ( Prøv den af )
e. Lille utæthed / tæring  i varmespiral inde i vandvarmer så vandværkstryk kommer over i kedel vand. ( Kommer der stadig trykstigning og de andre punkter er udelukket ) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis