Fugtige lægter i tag med asbest

Kære alle,
Jeg befinder mig i en situation, hvor jeg overvejer køb af et hus på 103 m2. Det drejer sig om et typisk 1960'ernes hus med et eternittag, der desværre indeholder asbest. Begge gavle har tre vinduer, og der er masser af træk, selvom der er blevet efterisoleret. Jeg har desværre ikke information om, hvor meget der er blevet efterisoleret.
Efter at have inspiceret loftet i dag, bemærkede jeg mørke pletter ved hver samling, og flere steder kunne jeg presse vand ud af træet. Ifølge tilstandsrapporten skulle taget have været udskiftet for 13 år siden, men jeg overvejer, om et eternittag overhovedet kan holde så længe. Min bekymring er, at jeg måske ikke har økonomisk mulighed for at udskifte taget inden for de første 5-7 år efter købet, og jeg frygter, at træet kan forværres inden da.
Mit spørgsmål til jer er, hvordan kan jeg håndtere denne situation? Er der måske en måde at forsegle taget på ved at male det? Jeg kan tilføje, at der ikke er mos eller blade på taget.
På forhånd tak for jeres råd.


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det skiffereternittag er 13 år gammelt er der ingen asbest, og levetiden vil normalt være meget længere end 13 år.

Det kunne godt udfra mængden af våde lægter se ud som om taget er monteret med for lidt overlæg. Det bør være knas tørt på undersiden.

Find et andet hus, eller få nedslag svarende til et nyt tag.

Tilbygningen er i øvrigt også udført med manglende eller forkert fald.

Selvbygger med stort S. 
Ja sådan kunne din sætning naturligvis også læses😀
Så er det asbestplader, og kan ikke repareres.
Pladerne er sømmet fast og næsten umulige at afmontere uden de knækker så forvent en asbestsanering, nye lægter, isolering til ny standard + naturligvis en ny tagdækning.

Selvbygger med stort S. 
Jeg kan se, at min sætningsstruktur ikke var helt korrekt.Det, der virkelig undrer mig, er, at det er hele træværket og lægterne, der ser sådan ud. Sandsynligheden for, at det er utæt overalt, må være meget lille, men næsten alle lægter "svedte" eller var våde.Kan kondens forårsage så meget? Og de steder, hvor de var våde, var præcis der, hvor de to eternitplader rammer hinanden.

Har du købt huset ?
Hvis der er tilstrækkelig udluftning, kommer der ikke så meget kondens.
Men ellers er det op og kik, en regnvejrsdag. (eller en tur med vandslangen)

Har set der er nogle der får brændt tagpap direkte ovenpå pladerne, en billig løsning.
Om det er en god ide, er der sikkert mange meninger om?



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hej Jens,
Nej, jeg har endnu ikke købt huset. Jeg kan få en afgørelse med advokatforbehold senest på fredag. Min mavefornemmelse siger mig, at træet, lægterne og spærene skal være kølige, men ikke så kolde, at jeg kan presse vand ud af en lægte.
De nuværende beboere har lavet nye lofter. Hvad tror du, der kunne ske, hvis de har monteret en forkert dampspærre? Jeg synes, det virker usandsynligt, at det har set ud på denne måde i 63 år


Du må have en bygningssagkyndig med ind over, eller droppe at købe...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også