Hvad er egenligt normalt tryk på varmeanlæg i etplanshus?

Jeg undrede mig over hvad normal tryk skal være i etplanshus.

Vores hus har gulvvarme og radiatorer. Sidstnævnte plus brugsvand forsynes henover loftet. Pumpen til disse har tikket / hikket her efter opstart af varme i huset. Troede først det var luft men så at trykket i anlægget lå på 0.8-1 bar. Nu har jeg fyldt på til 2 bar og nu er den stoppet med at larme. Anlægget har ikke smidt en dråbe vand efter jeg fik ekspansionstank, som - til min forskrækkelse - siger en pop-lyd når trykket stiger (kun fordi jeg stod lige ved siden af den at jeg hørte det men fik et mindre chok).

Er der en norm for tryk i huse og anlæg, eller er det ren trial and error?
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1,5 til 2,5 bar er helt normalt tryk for en bolig.
Under 1-1,5 bar er der mange kedler der stopper, for at undgå at køre tør.

2 bar er helt almindeligt.
Der sidder en plast membran i ekspansionsbeholderen, som måske laver en lyd førte gang den bliver tryksat, da membranen trykkes tilbage.

Hvis du har et fyr, sidder der ofte et trykur i fyret med en markeret zone der angiver normalområdet.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 07-11-2023 10:22:45

1,5 til 2,5 bar er helt normalt tryk for en bolig.
Under 1-1,5 bar er der mange kedler der stopper, for at undgå at køre tør.

2 bar er helt almindeligt.
Der sidder en plast membran i ekspansionsbeholderen, som måske laver en lyd førte gang den bliver tryksat, da membranen trykkes tilbage.

Hvis du har et fyr, sidder der ofte et trykur i fyret med en markeret zone der angiver normalområdet.

 Okay, så har jeg nok haft for lavt tryk en kort periode. Må holde øje og lande på 2.0-2.2, da sikkerhedsventilen åbner ved 2.5. Men ihvertfald ikke ned mod 1 eller under nogensinde igen så 🫣 

Du kan ikke holde helt konstant tryk. Hvis vandet afkøles lidt til foråret hvor der ikke er brug for så meget varme så falder trykket, ligesom det stiger her til vinter når der er varme behov. Ligger det for højt, så fiser der lidt ud ved sikkerheds ventil og så stabiliserer det sig. Man anbefaler oftest 1,5 - 2 bar. Men fra 1,0 . 2,4 bar er også ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-11-2023 22:43:00

Du kan ikke holde helt konstant tryk. Hvis vandet afkøles lidt til foråret hvor der ikke er brug for så meget varme så falder trykket, ligesom det stiger her til vinter når der er varme behov. Ligger det for højt, så fiser der lidt ud ved sikkerheds ventil og så stabiliserer det sig. Man anbefaler oftest 1,5 - 2 bar. Men fra 1,0 . 2,4 bar er også ok. 

 Jeg kan se her til aften, at sikkerhedsventilen smider lidt vand. Som den plejede før ekspansionstanken. Det er nok efter installationen af den, at jeg ikke fik fyldt nok vand / tryk på. Tror jeg fik blandet tryk på beholder sammen med system. Uanset er trykket 2.0 plus minus om det er varmt / koldt. 

Under forudsætning af ekspansionsbeholderen har den korrekt størrelse, med det korrekte fortryk, så burde trykket hverken falde eller stige i anlægget.   
Annonce
Frank Chr. skrev den 08-11-2023 00:01:24

Under forudsætning af ekspansionsbeholderen har den korrekt størrelse, med det korrekte fortryk, så burde trykket hverken falde eller stige i anlægget.   

 Heller ikke mellem hhv ~25 grader og ~65 grader i systemet?

Trykket stiger og falder en smule ved opvarmning og afkøling. Sikkerhedsventilen skal ikke åbne før trykket er over 2,5 bar. 

fase
HrT skrev den 08-11-2023 07:26:05

Frank Chr. skrev den 08-11-2023 00:01:24

Under forudsætning af ekspansionsbeholderen har den korrekt størrelse, med det korrekte fortryk, så burde trykket hverken falde eller stige i anlægget.   

 Heller ikke mellem hhv ~25 grader og ~65 grader i systemet?

 Det skal fortrykket absorbere og optage eller udligne, hvis ekspansionsbeholderen ellers er korrekt dimensioneret.  

Frank Chr. skrev den 08-11-2023 08:37:04

HrT skrev den 08-11-2023 07:26:05

Frank Chr. skrev den 08-11-2023 00:01:24

Under forudsætning af ekspansionsbeholderen har den korrekt størrelse, med det korrekte fortryk, så burde trykket hverken falde eller stige i anlægget.   

 Heller ikke mellem hhv ~25 grader og ~65 grader i systemet?

 Det skal fortrykket absorbere og optage eller udligne, hvis ekspansionsbeholderen ellers er korrekt dimensioneret.  

Pt står den snorlige på 2 bar. Det gjorde den også i går aftes. Jeg formoder det er helt normalt at den falder et par decimaler mellem opfyldning og senere når nu trykmåleren sidder lige efter påfyldningspunktet.   
Det er perfekt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis