Forkert rør til gulvvarme!

Hej 
Jeg har lige fået min vvs'en til at laver min gulvvarme...
Men nu han er færdig, også fundet jeg ud af at der blev lagt rør der kan holde kun til 6 bar, og mit anlæg er 10 bar! 
Han mener det er bare en fejl, og det kan løses ved at lægge en varmeveksler eller en trykreduceringsventil, hvad synes I? Har I nogle forslag eller ideer?
Og rørene lægger i betonen, så kan ikke bare skifte som sådan:/
Tak på forhånd 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare udskifte sikkerhedsventilen fra 10 bar til f.eks. 3 bar - så du er sikker på at der er ventilen der løfter sig - og ikke rørerne der sprænger.
Når det er direkte fjernvarme kan du kontrollere differenstrykket, altså trykforskel mellem indgående og udgående fjernvarmevand. Men det hjælper ikke noget for rørene i gulvet, da de er udsat for det absolutte tryk.

Du kan derfor ikke løse problemet med en anden sikkerhedsventil. Fjernvarmevandet ville til tider blot sprøjte igennem.

Hvis du får reduceret trykket, er der risiko at trykket bliver lavere end afgangstrykket, og så har du ingen gennemløb af fjernvarme. En varmeveksler kan løse problemet. Men det giver dig et mere komplekst varmesystem.

Reelt burde håndværkeren, der har lavet fejlen, betale for at gulvene bliver hugget op og slangerne udskiftet. Men som et minimum skal han betale for et system med varmeveksler.

Hvordan ser du, at anlægget og fjernvarmekravet er 10bar og ikke fx 6bar? :-)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

GodeVen skrev den 26-10-2023 11:42:38

Når det er direkte fjernvarme kan du kontrollere differenstrykket, altså trykforskel mellem indgående og udgående fjernvarmevand. Men det hjælper ikke noget for rørene i gulvet, da de er udsat for det absolutte tryk.

Du kan derfor ikke løse problemet med en anden sikkerhedsventil. Fjernvarmevandet ville til tider blot sprøjte igennem.

Hvis du får reduceret trykket, er der risiko at trykket bliver lavere end afgangstrykket, og så har du ingen gennemløb af fjernvarme. En varmeveksler kan løse problemet. Men det giver dig et mere komplekst varmesystem.

Reelt burde håndværkeren, der har lavet fejlen, betale for at gulvene bliver hugget op og slangerne udskiftet. Men som et minimum skal han betale for et system med varmeveksler.

Ja, det kan jeg se desværre:/

Og ja, det må han ihvadfald!!!

Annonce
CHRISVES skrev den 26-10-2023 12:14:45

Hvordan ser du, at anlægget og fjernvarmekravet er 10bar og ikke fx 6bar? :-)

Du kan se det på billede nr.  2 også har jeg jo talte med fjernvarmen 😅

Man vil normalt kunne finde oplysninger om maksimaltryk på fjernvarmeleverandørens hjemmeside.

Min leverandør (Fjernvarme Fyn) siger at trykket kan være op til 6 bar. Medmindre man er i et område med direkte tilslutning på transmissionsledning. Der er der et krav om indirekte fjernvarme, da trykket kan blive op til 16 bar.

GodeVen skrev den 26-10-2023 12:32:42

Man vil normalt kunne finde oplysninger om maksimaltryk på fjernvarmeleverandørens hjemmeside.

Min leverandør (Fjernvarme Fyn) siger at trykket kan være op til 6 bar. Medmindre man er i et område med direkte tilslutning på transmissionsledning. Der er der et krav om indirekte fjernvarme, da trykket kan blive op til 16 bar.

Ja præcis... min er også indirekte fjenvarme som kan komme helt til 10 bar... ellers er den normalt på 4,5 som de selv siger... 

Abdul skrev den 26-10-2023 12:44:10

GodeVen skrev den 26-10-2023 12:32:42

Ja præcis... min er også indirekte fjenvarme som kan komme helt til 10 bar... ellers er den normalt på 4,5 som de selv siger... 

Hvis du har indirekte fjernvarme kommer dit tryk ikke op på over 3 bar med mindre dit hus er 30 m højt. Hvis du virkelig har indirekte fjernvarme og dermed en varmeveksler, hvor er den så på dine billeder. 

Hvis du har direkte fjernvarme er det mindste VVS'eren skan installere uden omkostning for dig en varmeveksler.
Hvad er det der skal skjules under de blå markeringer?

fase
Nu hænger det ikke sammen hvad du skriver. Hvis du har indirekte fjernvarme, har du aldrig et tryk på 10 bar i dine varmerør.

Hvis der risiko for et meget højt tryk vil fjernvarmeleverandøren stille et krav om indirekte fjernvarme. For at få indirekte fjernvarme, skal du have en varmeveksler til din gulvvarme. Den du har, tror jeg er til brugsvand.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis