Forkert rør til gulvvarme!

Hej 
Jeg har lige fået min vvs'en til at laver min gulvvarme...
Men nu han er færdig, også fundet jeg ud af at der blev lagt rør der kan holde kun til 6 bar, og mit anlæg er 10 bar! 
Han mener det er bare en fejl, og det kan løses ved at lægge en varmeveksler eller en trykreduceringsventil, hvad synes I? Har I nogle forslag eller ideer?
Og rørene lægger i betonen, så kan ikke bare skifte som sådan:/
Tak på forhånd 

Hej  Jeg har lige fået min vvs'en til at laver min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Troede at overtryksventill kunne skiftes - men kan forstå at det er fjernvarme uden veksler - så trykket i dit varmesystem er det samme som i fjernvarme rørene.
Det betyder at endet så sætter du en 5-6 bars reduktionsventil på fjernvarmeindgangen (Så trykket på din installation max. bliver 5-6 bar). Derudover sættes der kontraventil på så der ikke kommer højt tryk fra fjernvarmerøret's afgang.

Alternativt så sætter du en veksler og pumpe på og kører en lukket kreds inde i dit hus - men det er en noget større ombygning.

Jeg ville gå efter en trykreduktionsventil på tilgange + kontraventil på afgangen - og så håbe af afgangstrykket til fjernvarmen er under 3-4 bar.
S. Fabrin skrev den 26-10-2023 13:13:07

Abdul skrev den 26-10-2023 12:44:10

GodeVen skrev den 26-10-2023 12:32:42

Man vil normalt kunne finde oplysninger om maksimaltryk på fjernvarmeleverandørens hjemmeside.

Min leverandør (Fjernvarme Fyn) siger at trykket kan være op til 6 bar. Medmindre man er i et område med direkte tilslutning på transmissionsledning. Der er der et krav om indirekte fjernvarme, da trykket kan blive op til 16 bar.

Ja præcis... min er også indirekte fjenvarme som kan komme helt til 10 bar... ellers er den normalt på 4,5 som de selv siger... 

Hvis du har indirekte fjernvarme kommer dit tryk ikke op på over 3 bar med mindre dit hus er 30 m højt. Hvis du virkelig har indirekte fjernvarme og dermed en varmeveksler, hvor er den så på dine billeder. 

Hvis du har direkte fjernvarme er det mindste VVS'eren skan installere uden omkostning for dig en varmeveksler.
Hvad er det der skal skjules under de blå markeringer?

GodeVen skrev den 26-10-2023 13:19:20

Nu hænger det ikke sammen hvad du skriver. Hvis du har indirekte fjernvarme, har du aldrig et tryk på 10 bar i dine varmerør.

Hvis der risiko for et meget højt tryk vil fjernvarmeleverandøren stille et krav om indirekte fjernvarme. For at få indirekte fjernvarme, skal du have en varmeveksler til din gulvvarme. Den du har, tror jeg er til brugsvand.

Det er en fejl, jeg mente direkte fjenvarme jeg har 😅

Glem alt om trykreduktionsventiler og få det lavet rigtigt.
Eneste rigtige løsning er ny fjernvarmeunit med indbyggede varmevekslere. At koble en “løs” varmeveksler til dit nuværende anlæg er en nødløsning, som også fylder væsentligt mere.

Søren O
Søren O skrev den 26-10-2023 13:42:40

Eneste rigtige løsning er ny fjernvarmeunit med indbyggede varmevekslere. At koble en “løs” varmeveksler til dit nuværende anlæg er en nødløsning, som også fylder væsentligt mere.

Fuldstændig enig. Men vi mangler oplysning om fjernvarmeforsyningens tryk. Hvad hedder selskabet?

fase
Det er et generelt krav at alle dele til direkte fjernvarme skal være godkendt til mindst 10 bar.

Søren O
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-10-2023 13:51:12

Søren O skrev den 26-10-2023 13:42:40

Fuldstændig enig. Men vi mangler oplysning om fjernvarmeforsyningens tryk. Hvad hedder selskabet?

https://www.vokv.dk/?page_id=3483

Værum-Ørum Kraftvarmeværk a.m.b.a.

Søren O skrev den 26-10-2023 13:57:05

Det er et generelt krav at alle dele til direkte fjernvarme skal være godkendt til mindst 10 bar.

Så jeg kan nok ikke ændre i fjenvarme anlægget og lægge en fjernvarmeunit med indbyggede varmevekslere?

Men hvilken varmeveksler skal man have så? Der er sindssyg mange forskellige slags
Kravet hos dit fjernvarmeværk er iflg. deres tekniske bestemmelser pkt. 10.3 10 bar.

Søren O
Søren O skrev den 26-10-2023 14:22:20

Kravet hos dit fjernvarmeværk er iflg. deres tekniske bestemmelser pkt. 10.3 10 bar.

Så jeg kan nok ikke ændre i fjenvarme anlægget og lægge en fjernvarmeunit med indbyggede varmevekslere?

Og kun nøjes med at tilføje en almindelig varmeveksler 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis