Forkert rør til gulvvarme!

Hej 
Jeg har lige fået min vvs'en til at laver min gulvvarme...
Men nu han er færdig, også fundet jeg ud af at der blev lagt rør der kan holde kun til 6 bar, og mit anlæg er 10 bar! 
Han mener det er bare en fejl, og det kan løses ved at lægge en varmeveksler eller en trykreduceringsventil, hvad synes I? Har I nogle forslag eller ideer?
Og rørene lægger i betonen, så kan ikke bare skifte som sådan:/
Tak på forhånd 

Hej  Jeg har lige fået min vvs'en til at laver min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En fjernvarmeunit er beregnet til de 10 bars drifttryk fra fjernvarmeværket, så ingen problemer. Det næste du skal have afklaret er om du vil have indirekte fjernvarme i hele huset. Det vil sikkert være det enkleste.
Du bliver dog nok nødt til at afvente din vvs-er hvad han vil foreslå. Det er jo ham det skal betale det hele. Du får jo intet ud af ændringen.

Søren O
Søren O skrev den 26-10-2023 14:58:46

En fjernvarmeunit er beregnet til de 10 bars drifttryk fra fjernvarmeværket, så ingen problemer. Det næste du skal have afklaret er om du vil have indirekte fjernvarme i hele huset. Det vil sikkert være det enkleste.
Du bliver dog nok nødt til at afvente din vvs-er hvad han vil foreslå. Det er jo ham det skal betale det hele. Du får jo intet ud af ændringen.

Jamen så jeg får stadig det problem at min rører er kun til 6 bar?

I en fjernvarmeunit til indirekte fjernvarme er der 2 separate kredsløb. 1 kreds med det høje tryk fra fjernvarmen, og 1 kreds med “dit eget vand”. I ”din egen kreds” kan trykket max. blive 2,5 bar - derefter åbner sikkerhedsventilen. Normalt drifttryk vil være ca. 1,5 bar.
Indirekte anlæg har dog den ulempe at du selv skal efterfylde vand (1- eller 2 gange årligt), og vedligeholde trykekspansionsbeholder og cirkulationspumpe. Ikke noget alarmerende, men dog en ekstra udgift efter en årrække. Du opnår dog bedre sikkerhed mod utætheder, da eventuel læk bliver begrænset til “få” liter.

Søren O
Du kan også "risikere" en bedre økonomi ved indirekte anlæg. Når man har gulvvarme på direkte anlæg kan det være vanskelig at holde en ok lav retur temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand  Ved direkte fjernvarme bruger man i dag en blandesløjfe til gulvvarme. Vandet der løber rundt i gulvet er måske 35 grader varmt. Når det kommer retur fra gulvet er det afkølet en smule, der bliver så tilført nyt fjernevarmevand, der måske er 60-80 grader varm, så temperaturen igen kommer op på 35 grader. Da trykket på det indgående fjernvarmevand er højere end returen, vil det nye varme vand presse en tilsvarede mængde brugt vand ud. Man kan derfor holde en hvilken som helst temperatur i gulvet. Returtemperaturen bliver den samme som returen fra gulvsløjfen. Indirekte fjernvarme vil ikke forbedre dette.

I ældre gulvvarme installationer, typisk i badeværelser, sender man ofte fjernvarmevandet direkte i gulvet. Det er ikke specielt hensigtsmæssigt. Da temperaturen på vandet er meget høj, skal der ikke bruges ret meget fjernvarmevand for at holde temperaturen i badeværelset, så det kan knibe med at få varme overalt på gulvet.
Annonce
I trådstarters tilfælde er der blandesløjfe (og cirkulationspumpe). På billedet kan frem- og returtemperatur også ses på termometrene.

Søren O
Kan se at din forsyning skriver at max tryk kan komme op på 7 bar og anlægget skal testes med 10 bar, så det vil have været bedst med 10 bars slanger, men 6 bars slanger kan også sagtens klare det, de 10 bars trykprøvning ved idriftsættelse er med kold vand, og de 6 bars slanger jeg ved, bliver testet med 12 bars koldt vand (20 grader), og ude i din gulvvarme kører du også kun en temperatur på en 35 grader.
De 6 bar de kan holde til er konstant med 70 graders varmt vand.

Men se hvad din vvs’er vender tilbage med, de skal jo trykprøves, så hvis ikke det går igennem, skal han jo bare betale hvad der skal til.
MagnusH skrev den 06-11-2023 22:12:20

Kan se at din forsyning skriver at max tryk kan komme op på 7 bar og anlægget skal testes med 10 bar, så det vil have været bedst med 10 bars slanger, men 6 bars slanger kan også sagtens klare det, de 10 bars trykprøvning ved idriftsættelse er med kold vand, og de 6 bars slanger jeg ved, bliver testet med 12 bars koldt vand (20 grader), og ude i din gulvvarme kører du også kun en temperatur på en 35 grader.
De 6 bar de kan holde til er konstant med 70 graders varmt vand.

Men se hvad din vvs’er vender tilbage med, de skal jo trykprøves, så hvis ikke det går igennem, skal han jo bare betale hvad der skal til.

Godt input og meget relevant.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis