Monteret en kontakt som kan vende omløbsretning på en 230 volt symaskinemotor

Har anskaffet mig en lille drejebænk med symaskinemotor og fodpedal.Jeg har brug for at kunne vende omløbsretning på motoren fra højre til venstre og tilbage igen,altså en kontakt til at vende omløbsretning.Den skal bruges når jeg skærer gevind så jeg undgår at udløse tilspændingen så jeg bliver i samme gevindskæring,der er ikke noget gevind ur på bænken.Hvilken kontakt skal jeg bruge og hvordan med montering.På forhånd tak

J.J.Larsen
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer meget an på hvilken type motor det er. 
De små symaskiner kører med en motor mel kul til ankeret, og det kan ikke umiddelbart vendes, men man skal have fat i ledninger inde i motor og vende alene til kul.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg gætter på at det er en motor som denne:
https://electronics.stackexchange.com/questions/521921/reverse-universal-motor-from-a-sewing-machine

Du skal gøre som ev elmand skriver. I paksis betyder det at de to blå ledninger og de lakerede ledninger skal skilles ad. En dobbelt omskifter skal så indsættes, så de to forbindelser kan byttes.

Det er super vigtigt at der bruges en omskifter der er egnet til formålet (bryde før slutte), da der elles er risiko for kortslutning.




Hej Bent hvor mange forskellige symaskine motorer findes,det er jo ikke en 3 fase motor,men en almindelig lille motor med kul .og fodpedal ,Jeg har før vendt omløbsretning på sådan en med kul,bare ved at bytte om på ledningerne til kulbørsterne og det virkede optimalt. Men problemet er at jeg skal kunne vende ledninger med en kontakt,så bænken kører den anden vej. Billeder kommer senere.på forhånd tak vh Johnny

J.J.Larsen
Hvis det blot er ledningerne til kullene der skal byttes, må en “krydsningsafbryder” principielt kunne bruges.

Søren O
Annonce
Billeder af kontakt og diagram den kontakt må da kunne bruges

J.J.Larsen
Søren O skrev den 24-10-2023 15:10:15

Hvis det blot er ledningerne til kullene der skal byttes, må en “krydsningsafbryder” principielt kunne bruges.

 Ja, det kan den. Men det giver et ryk, hvis motoren ikke stoppes først.


fase
S. Fabrin skrev den 24-10-2023 16:04:46

Søren O skrev den 24-10-2023 15:10:15

Hvis det blot er ledningerne til kullene der skal byttes, må en “krydsningsafbryder” principielt kunne bruges.

 Ja, det kan den. Men det giver et ryk, hvis motoren ikke stoppes først.

Enig - hvad hvis der luses med en modstand i midterste position?

 


 

cdp skrev den 24-10-2023 16:19:48

S. Fabrin skrev den 24-10-2023 16:04:46

Søren O skrev den 24-10-2023 15:10:15

Hvis det blot er ledningerne til kullene der skal byttes, må en “krydsningsafbryder” principielt kunne bruges.

 Ja, det kan den. Men det giver et ryk, hvis motoren ikke stoppes først.

Enig - hvad hvis der luses med en modstand i midterste position?

 

 Der er ingen midterposition på en krydsningsafbryder. Det er lige på og hårdt, når der skiftes retning.


fase
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis