Monteret en kontakt som kan vende omløbsretning på en 230 volt symaskinemotor

Har anskaffet mig en lille drejebænk med symaskinemotor og fodpedal.Jeg har brug for at kunne vende omløbsretning på motoren fra højre til venstre og tilbage igen,altså en kontakt til at vende omløbsretning.Den skal bruges når jeg skærer gevind så jeg undgår at udløse tilspændingen så jeg bliver i samme gevindskæring,der er ikke noget gevind ur på bænken.Hvilken kontakt skal jeg bruge og hvordan med montering.På forhånd tak

J.J.Larsen
Har anskaffet mig en lille drejebænk med... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den kontakt jeg har afbillede har 3 positioner go stop go så den må da være ok.tak for deltagelse

J.J.Larsen
Johnny jørgen larsen skrev den 24-10-2023 19:54:45

Den kontakt jeg har afbillede har 3 positioner go stop go så den må da være ok.tak for deltagelse

ja, det må være valget. 


fase
Der er midter position på den som Johnny viser. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er jo også lidt med strøm at gøre.Er der nogen her som kender til at kunne regulerer hastigheden på en ac motor,samt vende omløbsretning uden at man mister alt for meget moment.Fandt
 denne lille dag på nettet .Er der nogen som tør
Sige god for sådan en lille dims selvfølgelig fra
Kineserland.Jeg ved godt at en induktions motor har det svært ved lav hastighed på forhånd tak.

J.J.Larsen
Regn ikke med at den 1-fasede udgave kan vende omdrejningsretningen selvom der er knapper til det.
Læs beskrivelsen godt igennem.

Det er utvivlsomt en simpel triac-regulering, som man kender fra lysdæmpere til halogenpærer og glødepære. I runde tal vil halv hastighed give halvt moment (dvs 1/4 kræfter). Men det er afhængig af motortypen.

Den kan ikke bruges til asynkronmotorer med kondensator. Der skal kondensatoren fjernes og der skal bruges en frekvensomformer. En fase ind og 3x230V ud. Det vil give en løsning med rimeligt moment ned til 50% hastighed.

Hvis det skal være bedre, skal man gå efter en løsning, hvor motor og styring er lavet til formålet.

Annonce
Så vidt jeg har forstået, drejer det sig ikke om en trefaset asynkronmotor, men om en simpel seriemotor. hvor man ændrer tilgangen til anker eller stator. For at kunne se, om den viste regulator kan bruge,s er det nødvendigt med et strømskema til regulatoren.

fase
Tænkte nok at det var en fis i en hornlygte,men billede ser jo lovende ud,prøver at se om der er et diagram,men tak for jeres svar.Vh Johnny

J.J.Larsen
Har fået diagram til hastigheds regulering.Hvis
Det giver mening,jeg fatter hat af at se på det
Men jeg er sikker på at i kan hjælpe.På forhånd tak Vh Johnny.

J.J.Larsen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis