Størrelse på stikledning i forbindelse med tilbygning

Hej LDS

I forbindelse med en kommende tilbygning, sidder og regner på hvorvidt der skal tilkøbes ekstra AMP hos forsyningsselskabet, pt. er min ejendom forsikret med 35A. Hvilket er mere end rigeligt til vores nuværende ejendom, men tilbygningen får eget køkken og varmepumpe.

Det er selvfølgelig noget som installatøren skal beregne og fasefordele - men jeg kan lige have det groft skitseret i mit projekt.

Sagen er den, at det slår mig at det også kræver stikledningen kan klare det ekstra tryk - jeg er næsten sikker på det er en 10 kvadrat, men blev alligevel lidt usikker, jeg spørger selvfølgelig installatøren når vi skal planlægge strømmen i tilbygningen.

Huset er fra 71, jeg har vedhæfter billede af de ledninger der går fra måler til HFI.

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De hvide ledninger kommer netop nede fra måler og er 10 mm2 . De siger desværre intet om stikledningens størrelse. Denne ender nede i klemkassen under måler. De viste ledninger er monteret fra fabrikken da man købte målertavlen og kan klare det maksimale man kan bruge denne tavle til. 
Du kan oftest klare dig med samme stikledning og sikringer. Man kan faktisk ikke regne ud om det kan køre. Det kommer an på hvordan jeres forbrug fordeler sig over dagen. Nu er lav energi fryser og køleskabe jo næsten et must. Og forbrug til belysning er med LED pærer kommet ned på 10% pr lampe ( der installeres så flere lamper.) 
Så alt i alt vil det næsten altid gå an med de 35 A. 
Undtagelsen er hvis du planlægger en stor lader til 1 eller 2 elbiler. De har et større forbrug over flere timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-10-2023 23:29:51

De hvide ledninger kommer netop nede fra måler og er 10 mm2 . De siger desværre intet om stikledningens størrelse. Denne ender nede i klemkassen under måler. De viste ledninger er monteret fra fabrikken da man købte målertavlen og kan klare det maksimale man kan bruge denne tavle til.
Du kan oftest klare dig med samme stikledning og sikringer. Man kan faktisk ikke regne ud om det kan køre. Det kommer an på hvordan jeres forbrug fordeler sig over dagen. Nu er lav energi fryser og køleskabe jo næsten et must. Og forbrug til belysning er med LED pærer kommet ned på 10% pr lampe ( der installeres så flere lamper.)
Så alt i alt vil det næsten altid gå an med de 35 A.
Undtagelsen er hvis du planlægger en stor lader til 1 eller 2 elbiler. De har et større forbrug over flere timer. 

 Tak for svar!

Har forsøgt at Google mig til hvad den normale størrelse er fra huse i 70erne.

Huset er “født” med 35A - derfor jeg mistænker en 10kvadrat, da tidligere ejer havde forberedt huset til en tilbygning med opvarmet pool m.m.

Jeg må lige få min installatør forbi og tjekke om det er en 10 kvadrat, da jeg jo så for “kun” 23.000,- kan opgradere hvis der nogensinde skulle være problemer.
 
På nuværende tidspunkt, har vi varmepumpe i hovedhuset og det trækker jo en smule, da der også skal en varmepumpe på tilbygningen(noget mindre) er min tanke at det vil optage ret mange A i vinterperioden, dertil har vi en elbil og en 11 kw lader, den bruges dog kun fra 00 til 06.
Hvor har du de 23.000 fra ? Næste trin er 50 A.  Så det er en stigning på 15 A Det er en meget billig tilslutnings afgift hvis det kun er 1533 kr / A 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-10-2023 23:46:10

Hvor har du de 23.000 fra ? Næste trin er 50 A.  Så det er en stigning på 15 A Det er en meget billig tilslutnings afgift hvis det kun er 1533 kr / A 

 Zeanet tager 1575,- pr. A udover de 25A, da jeg allerede har 35 er det kun de 15 ekstra.

emil_carlsen skrev den 09-10-2023 23:49:34

ev elmand skrev den 09-10-2023 23:46:10

Hvor har du de 23.000 fra ? Næste trin er 50 A.  Så det er en stigning på 15 A Det er en meget billig tilslutnings afgift hvis det kun er 1533 kr / A 

 Zeanet tager 1575,- pr. A udover de 25A, da jeg allerede har 35 er det kun de 15 ekstra.

Det lyder da billigere en det jeg har hørt, men alligevel en del kr. hvis det ikke er nødvendigt.



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 09-10-2023 23:59:41

emil_carlsen skrev den 09-10-2023 23:49:34

ev elmand skrev den 09-10-2023 23:46:10

Hvor har du de 23.000 fra ? Næste trin er 50 A.  Så det er en stigning på 15 A Det er en meget billig tilslutnings afgift hvis det kun er 1533 kr / A 

 Zeanet tager 1575,- pr. A udover de 25A, da jeg allerede har 35 er det kun de 15 ekstra.

det lyder da billigere en det jeg har hørt.

 Ja, det er vel ret beset okay prissat, når ser nu er en engangsudgift.


Så er spørgsmålet bare om det er en 6kvadrat eller 10kvdrat, som jeg læser tabellen må en 6kvadrat trække 36A, hvilket jo kan betyde at det er den størrelse de har valgt.
I min tid som elektrikker ( fra 1967 ) har jeg ikke prøvet at lægge 6 mm2 stikledning ind til en familie huse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-10-2023 13:48:52

I min tid som elektrikker ( fra 1967 ) har jeg ikke prøvet at lægge 6 mm2 stikledning ind til en familie huse. 

 Hvilken størrelse var det typisk?

På et tidspunkt blev kravet til stikledninger ændret fra 6 mm2 til 10 mm2. Det nøjagtige tidspunkt husker jeg ikke, men at du har en stikledning på 10 mm2, betyder ikke nødvendigvis at du har betalt for 35 A. Der var tit, at der blev betalt for 25A, men at sikringen i kabelskabet var 35A. Du kan sikkert få oplyst, hvor mange A der er betalt for, hos din elleverandør. For dig er det sikkert Andel, du skal spørge.

fase
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis