Størrelse på stikledning i forbindelse med tilbygning

Hej LDS

I forbindelse med en kommende tilbygning, sidder og regner på hvorvidt der skal tilkøbes ekstra AMP hos forsyningsselskabet, pt. er min ejendom forsikret med 35A. Hvilket er mere end rigeligt til vores nuværende ejendom, men tilbygningen får eget køkken og varmepumpe.

Det er selvfølgelig noget som installatøren skal beregne og fasefordele - men jeg kan lige have det groft skitseret i mit projekt.

Sagen er den, at det slår mig at det også kræver stikledningen kan klare det ekstra tryk - jeg er næsten sikker på det er en 10 kvadrat, men blev alligevel lidt usikker, jeg spørger selvfølgelig installatøren når vi skal planlægge strømmen i tilbygningen.

Huset er fra 71, jeg har vedhæfter billede af de ledninger der går fra måler til HFI.

Hej LDS I forbindelse med en kommende tilbygning... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 10-10-2023 16:59:05

På et tidspunkt blev kravet til stikledninger ændret fra 6 mm2 til 10 mm2. Det nøjagtige tidspunkt husker jeg ikke, men at du har en stikledning på 10 mm2, betyder ikke nødvendigvis at du har betalt for 35 A. Der var tit, at der blev betalt for 25A, men at sikringen i kabelskabet var 35A. Du kan sikkert få oplyst, hvor mange A der er betalt for, hos din elleverandør. For dig er det sikkert Andel, du skal spørge.

 Jeg har zeanet, og de har bekræftet at jeg har 35A.

Snakkede dog med en elektriker i forbindelse med noget måler udskiftning og han fortalte mig der sidder en 50A tarrifsikring i gravstenen - det har den der har sag den i, vel ikke gjort med mindre der er trukket en 10mm2?
ev elmand skrev den 10-10-2023 23:12:05

Det sidste kan man ikke sige noget fornuftig om med sikkerhed. 

 Det er da ikke så betryggende, man må antage at de mennesker der arbejder med det og er uddannet, ikke foretager arbejde der er direkte farligt for forbrugeren

emil_carlsen skrev den 10-10-2023 23:20:02

ev elmand skrev den 10-10-2023 23:12:05

Det sidste kan man ikke sige noget fornuftig om med sikkerhed. 

 Det er da ikke så betryggende, man må antage at de mennesker der arbejder med det og er uddannet, ikke foretager arbejde der er direkte farligt for forbrugeren

Det er korrekt, som ev-elmand skriver. Den 50A sikring i kabelskabet er i øvrigt ikke en tarifsikring, som elektrikeren har fortalt dig, men en kortslutningsbeskyttelse af din stikledning. En tarifsikring ville i øvrigt sidde i din gruppetavle. Der er ikke foretaget arbejde, der er farligt for forbrugeren.


fase
S. Fabrin skrev den 11-10-2023 07:34:04

emil_carlsen skrev den 10-10-2023 23:20:02

ev elmand skrev den 10-10-2023 23:12:05

Det sidste kan man ikke sige noget fornuftig om med sikkerhed. 

 Det er da ikke så betryggende, man må antage at de mennesker der arbejder med det og er uddannet, ikke foretager arbejde der er direkte farligt for forbrugeren

Det er korrekt, som ev-elmand skriver. Den 50A sikring i kabelskabet er i øvrigt ikke en tarifsikring, som elektrikeren har fortalt dig, men en kortslutningsbeskyttelse af din stikledning. En tarifsikring ville i øvrigt sidde i din gruppetavle. Der er ikke foretaget arbejde, der er farligt for forbrugeren.

 Men, er idéen ikke at den 50A som er placeret i kabelskaber, både beskytter mod kortslutning samt overbelastning af stikledningen?

Annonce
 Men, er idéen ikke at den 50A som er placeret i kabelskaber, både beskytter mod kortslutning samt overbelastning af stikledningen?
Sikringen i kabelskabet skal beskytte stikledningen ved kortslutning før måleren. Kortslutninger efter måleren skal dine gruppesikringer tage sig af.
Med hensyn til overbelastning af stikledningen har du købt adgang til, at du må bruge de 35A , du har købt adgang til. Skulle du bruge de 50A, som sidder i kabelskabet, har du et stort forbrug.
S(35A) = 24,15 kW   ved 50A er S(50A) = 35,5 kW

fase
Min tarifsikring sidder ude i gravstenen, er det ikke meget almindeligt?


Vi prøver igen, i morgen --
S. Fabrin skrev den 11-10-2023 12:13:23

 Men, er idéen ikke at den 50A som er placeret i kabelskaber, både beskytter mod kortslutning samt overbelastning af stikledningen?
Sikringen i kabelskabet skal beskytte stikledningen ved kortslutning før måleren. Kortslutninger efter måleren skal dine gruppesikringer tage sig af.
Med hensyn til overbelastning af stikledningen har du købt adgang til, at du må bruge de 35A , du har købt adgang til. Skulle du bruge de 50A, som sidder i kabelskabet, har du et stort forbrug.
S(35A) = 24,15 kW   ved 50A er S(50A) = 35,5 kW

 

Ja, vi er enige so far, men teoretisk kan jeg jo sagtens “belaste” med over 35A, hvilket jo vil belaste stikledningen med for meget, hvis det er en 6 mm2.

Min tavle kan holde til 50A, der sidder en 50A i kabelskabet. Det betyder vel at det kabel mellem min tavle og skab, skal være 10 mm2, ellers risikere jeg at belaste det kabel for meget(er godt klar over at det er urealistisk)

Pt. Belaster jeg ca. hver fase med 3A pr. Time gennemsnitligt over en dag, det er med fuld knald på elbil(kun om natten) og varmepumpe samt alt andet forbrug, så tænker ikke det bliver noget problem ift. tilbygningen.
emil_carlsen skrev den 11-10-2023 14:04:49

S. Fabrin skrev den 11-10-2023 12:13:23

 Men, er idéen ikke at den 50A som er placeret i kabelskaber, både beskytter mod kortslutning samt overbelastning af stikledningen?
Sikringen i kabelskabet skal beskytte stikledningen ved kortslutning før måleren. Kortslutninger efter måleren skal dine gruppesikringer tage sig af.
Med hensyn til overbelastning af stikledningen har du købt adgang til, at du må bruge de 35A , du har købt adgang til. Skulle du bruge de 50A, som sidder i kabelskabet, har du et stort forbrug.
S(35A) = 24,15 kW   ved 50A er S(50A) = 35,5 kW

 

Ja, vi er enige so far, men teoretisk kan jeg jo sagtens “belaste” med over 35A, hvilket jo vil belaste stikledningen med for meget, hvis det er en 6 mm2.

Min tavle kan holde til 50A, der sidder en 50A i kabelskabet. Det betyder vel at det kabel mellem min tavle og skab, skal være 10 mm2, ellers risikere jeg at belaste det kabel for meget(er godt klar over at det er urealistisk)

Pt. Belaster jeg ca. hver fase med 3A pr. Time gennemsnitligt over en dag, det er med fuld knald på elbil(kun om natten) og varmepumpe samt alt andet forbrug, så tænker ikke det bliver noget problem ift. tilbygningen.

Har du 35 amperes tarifsikringer inde ved din eltavle?


Vi prøver igen, i morgen --
Det er langt fra alle forsynings selskaber som kører med tarif sikringer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis