Forsatsvæg - hvor lagt ned?

Jeg vil lave en lydisolerende forsatsvæg mellem soverum og bryggers (hvor rør suser engang imellem - og jeg er lidt lydfølsom).

Jeg havde tænkt at skære hhv træloft og click gulv over så lyden ikke vandrer. Og så stålskellet med skum mod de fire sider. Isoleret, fuget, 2 lag gips. Så er der også plads til indbyggende sengelamper. 

Men gulvet. Der ligger strøer, spån og gulv. Jeg tænkte at sætte på spån. Blev nu i tvivl om det er korrekt? Inden for 5-10 år skiftes det knirkende gulv. 
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du ikke uddybe det lidt. Stål skellet med skum mod fire sider? De sidste 2 linier forstår jeg heller ikke. Men hvis du vil ha max lyddæmpning så skal fortsatsvæggen gå helt ned til betondækket og gulvet i rummet må ikke røre væggen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 26-09-2023 14:12:35

Vil du ikke uddybe det lidt. Stål skellet med skum mod fire sider? De sidste 2 linier forstår jeg heller ikke. Men hvis du vil ha max lyddæmpning så skal fortsatsvæggen gå helt ned til betondækket og gulvet i rummet må ikke røre væggen.

Gerne. Stål reglerne / u formede profiler med skum på bagsiden for bedre lyddæmpning. Så tænkte jeg at blot skære øverste gulv væg og lade væggen stå på undergulvet. Så er det en noget mindre operation end helt ned til dækket. 

Gulvet vil ikke røre væggen uanset (men et fodpanel kommer på) og væggen ikke røre den gamle væg. Det burde give max lyddæmpning uden at det bliver en helt omstændig oplevelse.

Bag nuværende væg (gasbeton) sidder vvb og cirkulationspumpe og rør, som suser derudaf om aftenen / når det er koldt / der er varme på. Gulvet i det rum er klinker, så gasbetonen går helt til betonlaget.

Giver det bedre mening nu?
Jeg ville starte med at undersøge hvorfor den pumpe larmer. Er det en gammel en ? jeg husker den vi havde før de kom med auto adapt. Når alle termostater lukkede om efteråret i solskin kunne pumpen ikke komme af med vandet og det nærmest begyndte at koge.Da vi fik den første auto adpt hørte vi ikke pumpen mere

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
kovas skrev den 27-09-2023 15:31:52

Jeg ville starte med at undersøge hvorfor den pumpe larmer. Er det en gammel en ? jeg husker den vi havde før de kom med auto adapt. Når alle termostater lukkede om efteråret i solskin kunne pumpen ikke komme af med vandet og det nærmest begyndte at koge.Da vi fik den første auto adpt hørte vi ikke pumpen mere

Det er primært vandvarmeren der suser. Og den sidder på den væg, hvor mit hoved ligger imod, når jeg skal sove. 

Den suser, når der er varme på og et godt stykke tid efter indtil den er varm og termostaten lukker for cirkulationen. Der er ikke luft i maskineriet så vidt jeg ved. Der sidder automatudluftere (tror jeg de hedder)  på radiatorstreng, som er samme streng vvb er tilsluttet. Den banker heller aldrig. Kun suser.

Og så snart termostaten begynder at lukke bliver det lidt højere indtil det helt slukker.

Pumperne larmer - i forhold til vvb - ikke ret meget. Havde det kun været dem, gad jeg ikke isolere. Men vvbs susen er svær at falde i søvn for.

Jeg kan heller ikke lige flytte vvb. Det havde ellers været smart. 
Ventiler larmer hvis differenstrykket er for højt. Kan du sænke trykket til din vandvarmer?  En varmtvandsbeholder bør ikke sige noget, en hurtigvandvarmer er nok svær at få lydløs. Hvilken type varme har du?

Annonce
GodeVen skrev den 27-09-2023 16:09:26

Ventiler larmer hvis differenstrykket er for højt. Kan du sænke trykket til din vandvarmer?  En varmtvandsbeholder bør ikke sige noget, en hurtigvandvarmer er nok svær at få lydløs. Hvilken type varme har du?

Øh, hvad er differenstrykket? 👀

Det er en metro term 605c. Den larmer når pilleovnens cirkulationspumpe kører. Vvbs fjvr ventil står til 60 grader. Sænkes den, lukkes der og larmen stopper. Så det er i vvb. Hvis den kan være stille skylder jeg dig en øl  

Der er 1 bar tryk ved vvb og ekspansionstank.

Pilletankens flow står til 1.9 m/s.

Hvis det betyder noget? 
Differenstrykket er trykforskellen f.eks. målt på ind- og udløb på ventilen. Det er cirkulationspumpen der skaber trykket, så prøv om du kan skrue lidt ned for pumpen.

Søren O
det må være pilleovnens pumpe, men den måler i m/s. Hvad er det i bar?

Resten af pumperne står sådan her (der er 3 til hhv gulvvarme kreds 1, kreds 2 og radiatorer). 
Det er helt sikkert at den kan være stille. Vi har også pillefyr og på vores vvb sidder en termostatregulering på fremløbet. Som føler inde i tanken når den åbner eller på hvilket tidspunkt som helst så kan man ikke høre noget som helst. Her i sommer hvor vi har kørt på el kan man høre den summer når den varmer.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også