GodeVen skrev den 28-09-2023 12:11:16
Hvis pumpen styrer sin hastighed ud fra flowet, må den være beregnet til et et-strenget system. Til et to-strenget system, bør den være styret på et bestemt tryk. I et et-strenget system løber vandet altid, i et to-strenget er der altid et tryk, så vandet kan løbe hvis en termostat åbner.
Hvis installationen er lavet som en to-strenget, hvor termostater kan lukke helt for flowet, vil pumpen gå op i effekt for at holde flowet, når den sidste termostat lukker og støjen vil stige.
I et et-strenget system skal der altid være flow, så der giver det mening at styre på flowet. Det kræver at varmtvandsbeholderen har et ”by-pass” så vandet kan løbe forbi beholderen, når termostaten lukker. Kan du se om du har det?
1,9 m/s lyder som en høj hastighed. Men når man ikke kender diameteren på røret, er det svært at sige om fx halv hastighed er nok til at give nok varme i huset. Hvis røret er 10-12 mm indvendigt svarer 1,9 m/s cirka til hvad der kommer ud af en haveslange ved fuldt åbnet hane. Det vil jeg mene er i den høje ende. I manualen nævnes tilslutning på ¾”, hvis det er der hastigheden måles, er det mange flere liter pr minut.
Da der reguleres for vandtemperatur, vil jeg ikke mene at det er et problem at regulere flowhastigheden ned. I værste fald kan det betyde at det kniber med at få varme i den anden ende af huset, når det er meget koldt.
Jeg ville prøve at sætte hastigheden ned fra 1,9 m/s til 1,4 m/s. Hvis det giver en hørbar forskel i lydniveauet, ville jeg prøve at gå længere ned. Hvis det kniber med varmen en kold vinterdag, må du skrue op igen. Når man læser om et-strengede systemer, står der normalt at man skal prøve sig frem med flowet.
Det lyder lidt som om du har et to-strenget system. Hvis det er tilfældet vil jeg mene at styringen i ovnen ikke er egnet. Almindelige cirkulationspumper med styring, skal også omstilles fra to- til en-strenget afhængig af hvad de bruges til.
Tak for meget fyldigt og brugbart svar.
Som jeg forstår vores system kører der to rør (til og fra) ovnen. Dette har 3 stikledninger:
- vvb som styres af en fjvr (lukker ned ved ~60-65°)
- gulvvarme kreds 1: styres af termostat og er sat på 3.5
- gulvvarmekreds 2: samme styring som 1
Strengen fortsætter til radiatorer i 4 rum, som styres med normale radiatorventiler.
Dvs jeg kan i princippet lukke vvb ned og stadig sende varme ud i resten af huset. I princippet. I praksis er erfaringen at ovnen så overopheder fordi der ikke kan aftages nok varme i huset, hvis vvb ikke er med til at aftage varme.
Jeg ringede også til servicecenteret som foreslog udluftning og kommenterede på at trykket virkede for højt (2bar). Jeg har i frokostpausen udluftet vvb (virkede mest som vand uden luft - ca 600 ml). De bad mig også udlufte ovnen, men den udlufter tror jeg sidder helt inde bag sidepaneler osv. - og så skal ovnen lige være helt kold først og jeg have tid nok. Og jeg satte flowet lidt ned som du også forslog.
Umiddelbart suser det stadig og susen kommer alene fra vvberen. Skruer jeg ned for termostaten og inflow til vvb, så forsvinder lyden helt.
Så nu prøver jeg at skrue lidt mere ned for flowet henover de kommende dage, så det får tid til at virke / ikke virke og jeg tid til at monitorere det tættere.