Hej Lav Det Selv
Hustruen og jeg har netop købt et hus, hvor der er elradiatorer. Dette vil i længden blive rigtig dyrt, og vi vil derfor gerne have noget mere fremtidssikret. Vi tænker derfor på at installere en luft til vand varmepumpe.
Problemet er jo, at der hverken er radiatorer eller gulvvarme. Jeg har hørt, at gulvvarme er bedre med varmepumpe, grundet den lavere fremløbstemperatur. Derfor har vi i første omgang tænkt at lave gulvvarme.
På nuværende tidspunkt ligger der under gulvet i det meste af huset 100 mm. isolering og i stue og et værelse 150 mm. isolering. Spørgsmålet er, om dette vil være tilstrækkeligt i forhold til gulvvarme. Da indervæggene står på gulvet er vi blevet frarådet brække gulvet op. Under isoleringen ligger 100 mm. beton og 200 mm. singels sten.
I stedet kan man lægge gulvvarmeslangerne i plader, hvor gulvet godt nok vil blive hævet et par centimeter, men tilgengæld vil det være meget nemmere og jeg tænker også meget billigere. Fordelen vil også være, at der hurtigere vil blive varmt, da betonen ikke først skal varme op (varmen forsvindet også hurtigt igen, når man slukker).
Mange siger dog, at dette ikke er den rigtige måde, at gøre det på. Har nogen erfaring i forhold til, om det er værd at spare de penge i forhold til at få slangerne lagt ned i fundamentet. Herudover om der er tilstrækkeligt med isolering til at det reelt kan betale sig uden for meget varmespild.
Hilsen
Cozco