Gulvvarme med isolering

Hej Lav Det Selv

Hustruen og jeg har netop købt et hus, hvor der er elradiatorer. Dette vil i længden blive rigtig dyrt, og vi vil derfor gerne have noget mere fremtidssikret. Vi tænker derfor på at installere en luft til vand varmepumpe.

Problemet er jo, at der hverken er radiatorer eller gulvvarme. Jeg har hørt, at gulvvarme er bedre med varmepumpe, grundet den lavere fremløbstemperatur. Derfor har vi i første omgang tænkt at lave gulvvarme.

På nuværende tidspunkt ligger der under gulvet i det meste af huset 100 mm. isolering og i stue og et værelse 150 mm. isolering. Spørgsmålet er, om dette vil være tilstrækkeligt i forhold til gulvvarme. Da indervæggene står på gulvet er vi blevet frarådet brække gulvet op. Under isoleringen ligger 100 mm. beton og 200 mm. singels sten.

I stedet kan man lægge gulvvarmeslangerne i plader, hvor gulvet godt nok vil blive hævet et par centimeter, men tilgengæld vil det være meget nemmere og jeg tænker også meget billigere. Fordelen vil også være, at der hurtigere vil blive varmt, da betonen ikke først skal varme op (varmen forsvindet også hurtigt igen, når man slukker).

Mange siger dog, at dette ikke er den rigtige måde, at gøre det på. Har nogen erfaring i forhold til, om det er værd at spare de penge i forhold til at få slangerne lagt ned i fundamentet. Herudover om der er tilstrækkeligt med isolering til at det reelt kan betale sig uden for meget varmespild.

Hilsen
Cozco

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her kan i se oplysningerne: Gulv nybyg er i stuen og et værelse (42 m2), men Gulv opringeligt er i resten af huset (129 m2)
Personligt synes jeg at folk gør alt for mange krumspring for at lave gulvvarme. Vil gerne pege på at feks Gaboterm laver nogle fodpaneler med to rør i. så kan man sætte traditionelle radiatorer op og beregne størrelsen ud fra fremløbstemp.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis du på sigt får varmepumpe - så kan du med et tungt betongulv opvarme et tungt betongulv i perioder hvor strømmen er billig og dermed opmagasinere varmen der. Du kan også potentielt spare din bufferbeholder til varmepumpen (Du skal stadig have en varm brugsvantank).
Hvis du selv kan anlægge et tungt betongulv så kan du lave det for relativt få penge - måske 700 kr/m2 med slanger, rionet, beton, sundolit m.v. Det vil også give en meget bedre isolering end dit nuværende gulv.

En årsag til ikke at vælge betongulv er hvis du har store vinduesflade mod syd - som kræver hurtig regulering af varmen i rummet - så er en let konstruktion bedre. 
Det var også mere, om nogen havde erfaring gulvvarmeplader
Jeg ville gå med gulvvarmeplader. I har ikke 400mm under gulvet, men pladerne isolerer og effekten er hurtig. Gulvvarme er nr. 1 til varmepumper, ellers ødelægger du SCOP værdien og det kan blive en dårlig investering.  

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Tænker ikke at man kan lave det for 700 kr per m2. Måske hvis man selv kan lave det meste men Bolius skriver at det bliver omkring 3000 - 3500 per m2. Havde en vvs ude og han sagde at det er et stort arbejde at fjerne 100 mm beton og 200 mm sten for at grave ud til ekstra isolering. 

Fordelen ved ikke at lægge det i beton udover prisen er jo også at vi har mange svingende dage. Altså forår og efterår, hvor den ene dag er kold og næste varm eller der er koldt om morgenen indtil solen kommer. Her vil temperaturen hurtigere kunne reguleres, hvis slangerne ikke er i betonen. Har haft et hus hvor det var i betonen og her tog det omkring otte timer, før man mærkede effekten ved at skrud op eller ned på termostaten.

Min største frygt er dog, at varmespildet ved varmepladerne er meget stor. Har fået et tilbud på lidt over 800 kr per m2 af en vvs men her er pladerne så ikke inkluderet.
Man banker ikke et gulv op, for at spare penge. Det er alt for dyrt. Jeg vi anbefale varmeplader og nyt gulv. Med gulvarme vil du opleve en større komfort og skulle du tabe energi til gulvet, vil oplevelsen stadig være bedre, med gulvvarme. Jeg er ikke sikker på det er det du spørger til?

it is better to burn out than to fade away
Jo lige præcis. Det lyder til, at gulvvarmeplader om end ikke svarende til 400 mm isolering, så har de stadig en rigtig positiv indflydelse på, at varmen ikke forsvinder ned i jorden. 
Hej hos jer
jeg har et gulvvarmesystem for `gør det selv folket`, desværre må jeg ikke reklamere her på siden; men prisen er `økonomisk`(ca.350,00/m2) + nyt gulv/fliser ovenpå. (isolering under, ikke interessant og lægges direkte på ekst. gulv.
de varmebesarelser der har være ca. 30-50 %
prøv at ringe til nogle der har ffået det....28.603235-40.560407-93.801892

B.....dan49.....held og lykke

Det er nok lidt religion.. du vil opnå et større varmetab, med gulvvarme, end med radiatorer,  da du varmer fladen op, som er i kontakt med jorden, kun brudt af et mindre lag isoleringsmateriale.. gulvvarmeplader gør det bedre, men ikke godt🙂
Jeg vil skulle se mere dokumentation, fra Dan-49s løsning, før jeg tror på han har brudt fysikkens love 😜

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis