Gulvvarme med isolering

Hej Lav Det Selv

Hustruen og jeg har netop købt et hus, hvor der er elradiatorer. Dette vil i længden blive rigtig dyrt, og vi vil derfor gerne have noget mere fremtidssikret. Vi tænker derfor på at installere en luft til vand varmepumpe.

Problemet er jo, at der hverken er radiatorer eller gulvvarme. Jeg har hørt, at gulvvarme er bedre med varmepumpe, grundet den lavere fremløbstemperatur. Derfor har vi i første omgang tænkt at lave gulvvarme.

På nuværende tidspunkt ligger der under gulvet i det meste af huset 100 mm. isolering og i stue og et værelse 150 mm. isolering. Spørgsmålet er, om dette vil være tilstrækkeligt i forhold til gulvvarme. Da indervæggene står på gulvet er vi blevet frarådet brække gulvet op. Under isoleringen ligger 100 mm. beton og 200 mm. singels sten.

I stedet kan man lægge gulvvarmeslangerne i plader, hvor gulvet godt nok vil blive hævet et par centimeter, men tilgengæld vil det være meget nemmere og jeg tænker også meget billigere. Fordelen vil også være, at der hurtigere vil blive varmt, da betonen ikke først skal varme op (varmen forsvindet også hurtigt igen, når man slukker).

Mange siger dog, at dette ikke er den rigtige måde, at gøre det på. Har nogen erfaring i forhold til, om det er værd at spare de penge i forhold til at få slangerne lagt ned i fundamentet. Herudover om der er tilstrækkeligt med isolering til at det reelt kan betale sig uden for meget varmespild.

Hilsen
Cozco

Hej Lav Det Selv Hustruen og jeg har netop købt... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan-49
Nu er jeg blevet nysgerrig ;-)på hjemmesiden står der at der er patent, men der står også at det er patentanmeldt. Betyder det at i har et patent eller er der kun søgt om patent?
Prøvede om jeg kunne finde patentet og der kom jeg forbi 3 punkter.
1. Opfindelsen skal være ny
2. Opfinderhøjde
3. Opfindelsen skal kunne udnyttes industrielt
Hvilken del af jeres løsning er ny (ved godt at i har solgt det siden 2008)
hvilken del af jeres løsning er:
      {Der stilles krav til opfindelseshøjden og det betyder, at din opfindelse skal adskille sig væsentligt fra kendt teknik. I kravet indgår, at din opfindelse ikke må være nærliggende for en fagmand indenfor området. Visse små eller mindre forbedringer i forhold til eksisterende teknik eller en ny kombination af kendte teknologier kan dog sandsynligvis patenteres, hvis man med opfindelsen opnår en teknisk fordel eller virkning, som er ny og overraskende.}

mvh
mini me
hvad er det i jeres løsning der gør at man sparer på energien?

besparelsen på 30% hvordan er det målt?

Ved ikke om du har svaret på dette i en tidligere tråd, men jeg er meget interesseret i at blive klogere.

også kunne jeg godt bruge løsningen på mit kældergulv som ingen isolering har.

hej igen
systemet fungerer ved at man bruger stråleefekten (som i `gamle` dage hvor man satte alufolie bag radiatorerne),
d.v.s. alupladen ikke skal varmes op og derved afgive varme (varmetabet nedaf er minimalt og temperatur loft/gulv ligger på ca. 2 grader lavere ved loft); men ved at alupladen reflekterer varmen opaf (det er det sammen med udformning af plader der er patentet) og samtidig er der kun 20 cm. mellem pex-rør (stort set alle andre har 30 cm. afstand), endvidere er omtalte prudukt det eneste hvor også vendeplader har alu/reflektionsplade.
du kan prøve at rige til de tlf. nr. der er opgivet, de vil nok kunne oplyse dig om effekten samt nok også om arejdet med at lægge det.

Bh....dan-49

Hjemmesidens økonomiberegning virker ikke. Derudover kan man ikke søge cvr nummeret frem, umiddelbart. Det virker lidt specielt 
Den gamle historie med alufolie bag ved radiatorer er en gammel and - og er tilbagevist af fysikere gennem årtier. Selv teknologisk instistut har udgivet rapporter om reflekterende folier til isolering - og de konstatere at det virker ikke. (Grunden til at man til at start troede det virkede var at leverandørerne af alufolierne foreskrev at der skulle være en afstand på 5 cm luft - men det var denne stillestående luft som gav en isolerende effekt - og ikke alufolien :-)  )

Og så er det noget sludder at der er mere varmestråling på den ene side af alupladen end den anden. Boltzmann skrev allerede om varmeudstråling i det forrige århundrede  - og skev at strålingen er afhængig af den absolutte temperatur - og den er ens på begge sider af den tynde aluplade.

Sikke nogen røverhistorier !!
Hej Dan-47

Ved ikke om der var for mange spørgsmål   
Jeg havde ihvertfald ikke spørgsmål til monteringen. Det tror jeg godt jeg kan se ud fra de viste vejledninger på hjemmesiden.

CVR nummeret står på hjemmesiden :-) CVR: 36564261
Firmaet blev oprettet i 2015, men derfor kan løsningen godt være forhandlet af andre før.

Men det er ikke det der bekymre mig. Det der bekymre mig er at der er nogen der kunne vælge denne løsning og at de så bagefter finder ud af at løsningen ikke opfylder gældende lovkrav.

F.eks 30% besparelse er det i forhold til radiator, brændeovn eller bål på gulvet?
Jeg kan stadig ikke forstå hvad der er i løsningen der gør at der kan udtages patent.

God søndag
Mini me
Annonce
hej Mini Me
beklager den sene reaktion, har ligget med en kraftig lungebetændelse.
patentet er p.t. dansk; men ligger i EU og er ved at blive behandlet som EU patent.

patent består af plade med alu under og de `flappper` der er på de to sider.

besparelsen er fremkommet ved at tidligere købere har samlignet varmeudgiften før
og varmeudgiften efter.
derfor var der også vedlagt tlf. nr. så man kunne ringe tidliger brugere op, samt
mit tlf. nr. hvis der er yderlig  ???

Bh.....dan-49

Hej alle

Jeg har fået svar af en fagmand, der siger at der er et kæmpe varmetab ved ikke at isolere terrændækket. Som jeg læser U-værdien vil huset have 0,23 og 0,19 (100 mm og 150 mm) isolering i gulvet med singel sten.

Jeg kan ikke rigtig forstå, hvorfor der vil være en stort varmetab, da 200 mm giver 0,15. Er der nogen som kan forklarer, hvorfor fagmænd alligevel vil grave hele gulvet op?

Jeg kan ikke finde energibesparelse på varmeplader med isolering (svømmendegulv). Er der nogen som kender U-værdi for disse?
Vi har et gulv stort set magen til jeres.
Der står godt nok 5cm mineraluld, men jeg mener der ligger 10cm.
Huset er fra 1978 og på 132kvm, og er skalmuret.

Da vi overtog huset, var huset opvarmet med gas og der var eftermonteret radiatorer, med nogle usandsylige grimme kabelbakker langs væggen i hele huset.
Vi besluttede at vi ville have lavet det om til gulvvarme.
Første legede vi også med tanken om at ligge gulvvarmen ovenpå det eksisterende gulv, da alle det invendige vægge stod på gulvet.
Men for det første ville lofthøjden bliver under 230cm., og vi ville skulle hæve alle døre, så vi besluttede at pille det gamle gulv op, og ligge spånplader med spor i til slanger, på de eksisteren strøer, og så et clickgulv til sidst.

Det er nu 9 år siden, og vi bruger i snit ca. 1000 kbm gas om året, og kan altså godt holde varmen, selvom vores vægge kun har 100mm isolering, og loftet også mangler isolering.

Dog ville jeg nok have valgt den "rigtige" løsning idag, dvs. fjerne strøer, og isolerer op, og så støbe gulv og ligge sporplader ud til gulvvarmen. Grunden til det, er at vores strøer ligger med 60cm afstand, dvs. gulvet giver sig ret meget når vi går på det, og så er det desværre heller ikke lige.
Lige nu knirker gulvet ikke så tænker ikke at det bliver et problem.
i forhold til besparelse er den jo minimal ifølge dette skema

https://info.rockwool.dk/da/guide-til-efterisolering/hjaelpevaerktojer/aflaes-energibesparelse-ud-fra-u-vaerdi-for-og-efter-en-efterisolering/

Best case ville besparelsen blive 9,8 kWh om året pr m2 og det er jo virkelig bedst case. Det kommer jo aldrig til at tjene sig hjem selvom man så lavede det meste selv.

Talte med en vvs der sagde, at mange glemmer at vi ikke kun har sommer og vinter. Mange dage starter måske kolde men bliver varme i løbet af dagen (forår og efterår). Her er varmefordelingsplader grundet lav responstid jo langt bedre end betonopvarmet gulv.

Når nu omkostninger og responstid er bedre ved varmefordelingsplader, hvorfor synes de fleste så stadig at efterisolering og gulvvarme i beton er at foretrække?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis