Ny ejendomsvurdering, men intet om den kommende bolig beskatning endnu?

njord
njord
6267 7120
Så er der udsendt nye ejendoms vurderinger, enten midlertidige, eller mere permanente.
Men da kommunerne jo ikke har meldt noget ud om beskatningsprocenterne endnu, ja så ved vi som boligejere INTET om hvilken bolig beskatning vi bliver opkrævet fra næste år!

Men hvis min kommunes beskatnings procenter fastholdes stiger min boligbeskatning fra ca 3500 / måned i 2023, til ca 6000 / måned i 2024.
Det flytter godtnok betragteligt på min privat økonomi......
Hvis ikke kommunens skatteprovenue på boligerne skal øges (og det må den vist ikke iflg loven) Så bør boligbeskatningsprocenterne falde med noget der ligner 40%, men er der nogen kommune der har så meget som antydet at det er hvad vil ske?

Hvordan ser gisningerne ud i andre dele af landet?

Er der nogen måde vi alm borgere kan se de kommende vurderings summer samlet for kommunerne plus de tilsvarende tal for 2023? Og dermed det skatteprovenue det giver i den enkelte kommune?

MVH Njord
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også modtaget ny vurdering, min grundpris er steget til det 3 dobbelte, den samlede vurdering er kun steget ca 10 %
Så bliver grundskyldspromillen ikke nedsat stiger betalingen til kommunen, mener den pt. er 28 promille.
Men der er forskellige undtagelser, som er sendt ud sammen med den nye vurdering, har ikke nærstuderet det.

Vi prøver igen, i morgen --
cdp
cdp
886 5792
1 ud af 5 vil stige ifølge beregninger. Men det jeg hører fra venner og bekendte med landhuse med jordtillæggende er, at der ikke helt er afklaret mht. .jord/grundskat. Det ene par har en ejendom med 10 Ha, som pt er udlejet til afgræsning - efter hendes vurdering vil denne jord også stige, da grænsen til erhverv/landbrug er sat til 15 Ha. I så fald vil de frede jorden, for at mindske stigningen. Da vil jeg så mene, en sådan ejendom  falder i udbudspris, når brugsværdien af jorden mindskes af fredning. Min bror har ca. 12 Ha, udlejet til landmand, dyrket med sædskifte, under gældende EU tilskudsregler osv. - hvis det også " parcel " vurderes, er der reel kun salg eller forhøjet leje tilbage..?
Vh. Carsten

JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
Det er en smule kryptisk heromkring, vedlagt vurderingen på to bebyggede naboejendomme. På den dyre er huset tilsyneladende ca 300.000,- værd, på den anden trækker huset tilsyneladende grundværdien ca 300.000,- ned, eller har jeg misforstået noget?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen
JohnLarsen
1612 3500
njord skrev den 11-09-2023 18:33:32

Så er der udsendt nye ejendoms vurderinger, enten midlertidige, eller mere permanente.
Men da kommunerne jo ikke har meldt noget ud om beskatningsprocenterne endnu, ja så ved vi som boligejere INTET om hvilken bolig beskatning vi bliver opkrævet fra næste år!

Men hvis min kommunes beskatnings procenter fastholdes stiger min boligbeskatning fra ca 3500 / måned i 2023, til ca 6000 / måned i 2024.
Det flytter godtnok betragteligt på min privat økonomi......
Hvis ikke kommunens skatteprovenue på boligerne skal øges (og det må den vist ikke iflg loven) Så bør boligbeskatningsprocenterne falde med noget der ligner 40%, men er der nogen kommune der har så meget som antydet at det er hvad vil ske?

Hvordan ser gisningerne ud i andre dele af landet?

Er der nogen måde vi alm borgere kan se de kommende vurderings summer samlet for kommunerne plus de tilsvarende tal for 2023? Og dermed det skatteprovenue det giver i den enkelte kommune?

Rolig nu, der er adskillige ekstra informationer som du vist ikke har læst, prøv at gå på vurderingsportalen og find og læs bl.a. det der linkes til på det viste screenshot.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Nogen der ved hvornår (og om) der kan ses vurderinger på netop overtagede huse. 

Har haft råderet over mit nye hus siden 1. september men er først officielt ejer pr. 01.10.23.

Kan jeg så først se ejendomsvurdering der? 

Har været logget ind her til morgen og der kunne jeg ikke umiddelbart se noget.

Pft. Mika
AllanE
AllanE
2387 2650
Det er ikke alle ejendomme der er færdig-vurderet. Min står stadig og venter på vurderingen i vurderingsportalen.dk
Hvis du Kan du se ejendommen, når du logget ind, så er der sikkert ikke kommet vurdering endnu. Hvis du ikke kan se adressen/ejendommen, så vil jeg tro at det først bliver tilgængeligt, når du juridisk set har overtaget.

Mvh. AllanE
BOFH
BOFH
2395 8600
Hvor herre til hest hvor er de nye vurderinger fladpandede!

Det er samme håbløse udgangspunkt med en flad pris/m2 for et område uden hensyntagen til husenes gennemsnitlige størrelse for området, dvs samme pris/m2 selvom man ved salg af et hus med mange m2 ikke har lineær pris på de ekstra m2 ift resten af området.

Hertil skal så tillægges at man nu så også beskattes af udhuse - selvom der for disse reduceres skatteteknisk ift de faktiske kvadratmeter bliver disse ganget med samme snittakst for området - dvs de reducerede m2 i din garage koster per m2 ligeså meget som skatten på dit køkken.

I eget tilfælde vil jeg hellere sælge igår end i morgen hvis de reviderede priser ift skat skulle gøre sig gældende -  Har fået kreditvurderet til 3,8 for 3 år siden ifm lånomlægning. I de historiske salgspriser kostede det dyreste hus på vejen der blev solgt inden for de sidste 5 år 4,3 mil, vores hus er en smule større men koster iflg skat 6,8 og grunden ca 2 mil mere end den samlede ejendomsværdi hvordan det så end kan lade sig gøre.

Rabatsatsen er mega utilstrækkelig for at kompensere for en åbenlys fejlagtig stigning i værdiansætning til skattegrundlaget, til gengæld har man har frigivet det uden klagemulighed og de har lukket deres telefoner - MAKVÆRK!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis