Ny ejendomsvurdering, men intet om den kommende bolig beskatning endnu?

Så er der udsendt nye ejendoms vurderinger, enten midlertidige, eller mere permanente.
Men da kommunerne jo ikke har meldt noget ud om beskatningsprocenterne endnu, ja så ved vi som boligejere INTET om hvilken bolig beskatning vi bliver opkrævet fra næste år!

Men hvis min kommunes beskatnings procenter fastholdes stiger min boligbeskatning fra ca 3500 / måned i 2023, til ca 6000 / måned i 2024.
Det flytter godtnok betragteligt på min privat økonomi......
Hvis ikke kommunens skatteprovenue på boligerne skal øges (og det må den vist ikke iflg loven) Så bør boligbeskatningsprocenterne falde med noget der ligner 40%, men er der nogen kommune der har så meget som antydet at det er hvad vil ske?

Hvordan ser gisningerne ud i andre dele af landet?

Er der nogen måde vi alm borgere kan se de kommende vurderings summer samlet for kommunerne plus de tilsvarende tal for 2023? Og dermed det skatteprovenue det giver i den enkelte kommune?

MVH Njord
Så er der udsendt nye ejendoms vurderinger, enten... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Miwala skrev den 12-09-2023 11:15:04

Nogen der ved hvornår (og om) der kan ses vurderinger på netop overtagede huse.

Har haft råderet over mit nye hus siden 1. september men er først officielt ejer pr. 01.10.23.

Kan jeg så først se ejendomsvurdering der?

Har været logget ind her til morgen og der kunne jeg ikke umiddelbart se noget.

Pft. Mika

Det har intet med overtagelsen eller ejerskab at gøre, du kan checke vurderingen på alle de adresser du ønsker. Hvis den er udført.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har du virkelig betalt 3500 om måneden. det er ca hvad vi betaler om året. vores grundværdi er steget ca 200%.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 12-09-2023 18:32:19

Har du virkelig betalt 3500 om måneden. det er ca hvad vi betaler om året. vores grundværdi er steget ca 200%.
Forhåbentlig en fejl   

Ellers var jeg sgu flyttet.

Vores grund på ca. 800m2 er nu vurderet til 4½ mio (400% stigning). Det er mere end vi gav for huset for 3 år siden...

Men grundskyld falder markant, så jeg kan se, at vi ender på cirka det samme som i dag: ca. 3000 kr. om måneden. Bare for grunden..... så kommer ejendomsskatten oven i. Ejendomsværdien er i mit tilfælde steget med 300%   

Nogen der ved om man med de nye regler betaler skat af grunden to gange? Dvs. skal man både betale grundskyld (af grundværdien) og ejendomsværdiskat (af hele ejendomsvurderingen)?

Mvh. AllanE
Annonce
AllanE skrev den 13-09-2023 16:09:17

Vores grund på ca. 800m2 er nu vurderet til 4½ mio (400% stigning). Det er mere end vi gav for huset for 3 år siden...

Men grundskyld falder markant, så jeg kan se, at vi ender på cirka det samme som i dag: ca. 3000 kr. om måneden. Bare for grunden..... så kommer ejendomsskatten oven i. Ejendomsværdien er i mit tilfælde steget med 300%   

Nogen der ved om man med de nye regler betaler skat af grunden to gange? Dvs. skal man både betale grundskyld (af grundværdien) og ejendomsværdiskat (af hele ejendomsvurderingen)?

Der er vist så meget fokus på disse ubrugelige tal som der kan være, så jeg har nogenlunde tiltro til at alt bliver rettet til et system hvor ikke mange skal på overførselsindkomst pga denne midlertidige vurdering.

Vores er faldet med ca. 30%!

Hvordan er man stillet hvis hovedstolen er større end værdien?
Jakob M. skrev den 13-09-2023 18:45:27

Vores er faldet med ca. 30%!

Hvordan er man stillet hvis hovedstolen er større end værdien?

I nogen situationer dårligt.

Men da det er en foreløbig, og tydeligvis i mange tilfælde forkert, vurdering vil jeg vælge at vente på noget mere pålideligt.

Og kun i tilfælde af opkrævninger baseret på denne vurdering, vil jeg rette henvendelse med henblik på korrektion. Der er givetvis travlhed på de relevante kontorer, med at hjælpe i akutte situationer.

Ja Allan, den del er der ikke ændret på. Og derfor beskattes parcelhuse med en ejendomsværdi på fx 5 mill langt højere end en ejerlejlighed med den samme ejendomsværdi. Dette skyldes at grundværdien (andelen af hele grunden for en ejerlejlighed er lille) for ejerlejligheder er lav, med mindre man reelt ændrer på de faktorer en grundværdi fastsættes på.
Det kan der så være nogle roner der indikerer, fx ses eksempler på ejendomsvurderinger der er lavere end grundværdien, og her har argumentet fx været at grunden ville kunne splittes i fx to, og dermed få en højere samlet værdi.

I mit nabolag var et hus sat til salg til ca 12 mill og efter et år uden salg blev huset fjernet og der blev i stedet udbudt 3 grunde til ca 6 mill og 7,5 mill for de to sidste, altså en samlet værdi for grundene der var højere end den store grund incl hus var udbudt til.

MVH Njord

Ejendomsværdien er værdien af hele din ejendom – både grund og bygninger. Den bruger vi til at beregne din ejendomsværdiskat. Grundværdien er værdien af grunden i ubebygget stand. Den bruges til at beregne din grundskyld. Saxet fra vuderingsportalen  Så ja i princippet kommer du til at betale skat af grunden 2 gange.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind