Ny ejendomsvurdering, men intet om den kommende bolig beskatning endnu?

Så er der udsendt nye ejendoms vurderinger, enten midlertidige, eller mere permanente.
Men da kommunerne jo ikke har meldt noget ud om beskatningsprocenterne endnu, ja så ved vi som boligejere INTET om hvilken bolig beskatning vi bliver opkrævet fra næste år!

Men hvis min kommunes beskatnings procenter fastholdes stiger min boligbeskatning fra ca 3500 / måned i 2023, til ca 6000 / måned i 2024.
Det flytter godtnok betragteligt på min privat økonomi......
Hvis ikke kommunens skatteprovenue på boligerne skal øges (og det må den vist ikke iflg loven) Så bør boligbeskatningsprocenterne falde med noget der ligner 40%, men er der nogen kommune der har så meget som antydet at det er hvad vil ske?

Hvordan ser gisningerne ud i andre dele af landet?

Er der nogen måde vi alm borgere kan se de kommende vurderings summer samlet for kommunerne plus de tilsvarende tal for 2023? Og dermed det skatteprovenue det giver i den enkelte kommune?

MVH Njord
Så er der udsendt nye ejendoms vurderinger, enten... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
“Grundværdien er værdien af grunden i ubebygget stand”
Ja, men det er jo kommet frem at grundværdien i de nye vurderinger er den potentielle værdi af grunden.
Altså hvad den kan indbringe i bedste fald.
En historie i nyhederne handler om en stor grund med et pænt hus der ikke kan sælges for 12 mio. Så river man huset ned, deler grunden i tre, og sælger de tre grunde for samlet over 20 mio. De 20 mio var altså den potentielle værdi af grunden før opdelingen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
I det gamle system fik vi en stigning ud af det blå på 250000. Dette var anført som “løbende forbedringer af ejendommen”. Det var mit indtryk at ændringen i ejendomsvurderingerne skulle gøre en ende på hvad der føltes som arbitrær skruen på ejendomsskatten.
10 år og fire milliarder senere står vi i en situation hvor tallene virker endnu mere tilfældige end før. Utilfredshedens bål over offentlig IT har fået endnu et par pinde.
Tjek www.vurderingspris.dk, hvis i vil se ejendomsvurderingerne på et kort.
I mit område har nogle med havudsigt lavere grundværdi end nogle 10m fra banen, fordi der på dem ved banen, er mulighed for at lave etagebyggeri jf. lokalplanen. Det er jo HELT i hampen.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Man kan gå ind på dingeo.dk
indtaste adressen, og bagefter vælge punktet “boligskat”.
her er et bud på den nye ejendomsværdiskat og grundskyld ( samtidig vises den gamle værdi af samme tal).
😁

Træd ikke på mine ledninger :o)
AllanE skrev den 15-09-2023 09:00:30

Man her få en indikation af hvad skatten reelt ender på via beregneren her: https://www.vurderingsportalen.dk/ejerbolig/nye-boligskatteregler-i-2024/faa-en-ide-om-din-boligskat-i-2024 

Det har givet lidt mere ro på herhjemme, efter et par dages hyperventileren over de meget høje vurderinger og min egen beregning af den nye skat   . Vi ender i en mindre stigning (på nogle tusinde), så det er til at klare.

Boligskatterne burde jo ikke stige, i og med man i de tilfælde får en skatterabat - efter hvad jeg kan læse mig til.   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis