Højvandslukke - hjælp!

Hejsa. Jeg har en kælder som er lavet til “beboelse” dog ikke godkendt. Der et værelse og et badeværelse, samt et beskedent bryggers.

Vi har oplevet den anden dag, at kloaken slog baglæns, pga skybrud. Vi har undersøgt pris på den “rigtige” højvandslukke løsning - men puha 30.000 mindst

Der er to riste/afløb der skal sikres. Vi har set om man kunne bruge de ikke godkendte boldløsninger, for en simpelt installation. Har i nogen erfaringer med dem?

Tak på forhånd.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker de virker. Men det giver et pres på jeres kloakker under gulvet i kælderen. Hvis de gamle rør er lidt utætte i samlingerne så kan det være et problem.
Har hørt flere eksempler på at det ikke virker i praksis - bolden sluttter ikke altid tæt - hvis der flyder et eller andet i overfladen...

Jeg ville selv skrue en plade med en pakning på afløbet som udgangspunkt - og så når der er brug for at lede noget ud - så skrue låget af.
Den sikre måde er en brønd med pumpe, men det giver så lidt vedligeholdelse.
Det sætter ikke rørsystemet, under pres, og du får alt højvandsikret, det bliver jo kun værre med "monster regn"

Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand
ev elmand
25303 7480
Hvis i har en kloak separerings plan for området så ville jeg vente. Når regnvand og spildvand separeres er disse problemer ofte løst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
bredker
bredker
2313 9760
ev elmand skrev den 22-08-2023 22:34:27

Hvis i har en kloak separerings plan for området så ville jeg vente. Når regnvand og spildvand separeres er disse problemer ofte løst. 

på ingen måde folk med kælder skal selv sørge for den sikring

derimod får mange problemer med indsivning af grundvand pga at rørene bliver tætte i samlinger
Annonce
Superdiy
Superdiy
687 4200
Den løsning med bolden du viser bliver svær at få til at fungere på et toiletafløb.

Der findes løsninger der kan monteres i en eksisterende 315mm gennemløbsbrønd. De koster under 10.000 kr.
Om din kloakmester vil bruge sådan en løsning ved jeg ikke.

Selvbygger med stort S. 
Søger selv efter en udendørs Brøndalarm, og her har jeg faldet over løsninger der kan varsle, om ikke andet:
https://www.legtech.dk/
(Du bør ikke vælge SMS alarmereing, baseret på 2G nettet)
bredker
bredker
2313 9760
Superdiy skrev den 23-08-2023 07:54:50

Den løsning med bolden du viser bliver svær at få til at fungere på et toiletafløb.

Der findes løsninger der kan monteres i en eksisterende 315mm gennemløbsbrønd. De koster under 10.000 kr.

der er kommet nye regler , for at lave det lovligt vik det koste 35500 bare for højvandslukket

har selv lige fået pris på den til en kunde
bredker skrev den 23-08-2023 16:55:02

der er kommet nye regler , for at lave det lovligt vik det koste 35500 bare for højvandslukket

Er det så ikke billigere med en pumpebrønd, selv om der er vedligeholdelse. Men det er der vel også med en højvandslukker?

Vi prøver igen, i morgen --
bredker
bredker
2313 9760
je_ns skrev den 23-08-2023 17:12:26

bredker skrev den 23-08-2023 16:55:02

Er det så ikke billigere med en pumpebrønd, selv om der er vedligeholdelse. Men det er der vel også med en højvandslukker?

nok noget overdrevet , den skal jo så pumpe alt spillevand , og kræver en pumpe med kniv , pris ca 20000

der er ikke højvandslukke i den , men hele systemet kan kun komme i kloakken via pumpen
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis