Højvandslukke - hjælp!

Hejsa. Jeg har en kælder som er lavet til “beboelse” dog ikke godkendt. Der et værelse og et badeværelse, samt et beskedent bryggers.

Vi har oplevet den anden dag, at kloaken slog baglæns, pga skybrud. Vi har undersøgt pris på den “rigtige” højvandslukke løsning - men puha 30.000 mindst

Der er to riste/afløb der skal sikres. Vi har set om man kunne bruge de ikke godkendte boldløsninger, for en simpelt installation. Har i nogen erfaringer med dem?

Tak på forhånd.
Hejsa. Jeg har en kælder som er lavet til... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bredker skrev den 23-08-2023 18:20:31

je_ns skrev den 23-08-2023 17:12:26

bredker skrev den 23-08-2023 16:55:02

Superdiy skrev den 23-08-2023 07:54:50

Den løsning med bolden du viser bliver svær at få til at fungere på et toiletafløb.

Der findes løsninger der kan monteres i en eksisterende 315mm gennemløbsbrønd. De koster under 10.000 kr.
Om din kloakmester vil bruge sådan en løsning ved jeg ikke.

der er kommet nye regler , for at lave det lovligt vik det koste 35500 bare for højvandslukket

har selv lige fået pris på den til en kunde
Er det så ikke billigere med en pumpebrønd, selv om der er vedligeholdelse. Men det er der vel også med en højvandslukker?

nok noget overdrevet , den skal jo så pumpe alt spillevand , og kræver en pumpe med kniv , pris ca 20000

der er ikke højvandslukke i den , men hele systemet kan kun komme i kloakken via pumpen

Tænkte den kun skulle tage kælderen..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 23-08-2023 18:39:58

Tænkte den kun skulle tage kælderen..
så kan det klares for ca 12000 + arbejde , hvis der ikke er toilet på

Bredkær: 
Hvis alt overflade vand løber i et rør og alt spilde vand løber i et andet rør, så vil der være langt mindre chancer for at vandet står op i kloakken. Det kommer jo ofte fra højere beliggende steder i byen. Der hvor der ikke er separeret kommer det hel jo i et rør. 
Desuden er kælder afløb jo spildvand, og når skybrud kommer er det regnvand fer bliver mere belastet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 23-08-2023 22:54:00

Bredkær: 
Hvis alt overflade vand løber i et rør og alt spilde vand løber i et andet rør, så vil der være langt mindre chancer for at vandet står op i kloakken. Det kommer jo ofte fra højere beliggende steder i byen. Der hvor der ikke er separeret kommer det hel jo i et rør. 
Desuden er kælder afløb jo spildvand, og når skybrud kommer er det regnvand fer bliver mere belastet. 

teoretisk har du ret , men desværre ikke i praksis i alle tilfælde da de nye rør tit er langt mindre til spildevand

Jamen skybrud kommer jo ikke ret meget  i spildvands rørene. Jeg har jævnlig ( ca. hver andet år) denslags oversvømmelse i kælder. Nu er separering i gang her i kvarteret. Jeg har haft besøg af planlægnings ingeniør ved Herning vand. ( kloak enheden) Han gav mig den forklaring. Så må vi se de næste år om det hjælper.
Je_ns: Jeg har pumpebrønd i kælder til drænvand. Den rækker overhovedet ikke til noget i forhold til den mængde der kommer udefra. Desuden pumper den jo op i samme kloak som lige netop er i gang med at fylde mon kælder. 

Annonce
Normalt er der jo en kontraventil i en pumpe, så vandet ude fra systemet, løber ikke tilbage.

Det er ret forskelligt hvordan det lykkes med separat kloakeringer, og hvordan det er lavet. Vi fik separeret vores system for et par år siden, her bruges den gamle spildevandshovedledning stadig til spildevand, selv om den er fra 1982, så kom der ny regnvandsledning. Vi bor sidst på ledningen og ligger højst, og har ingen kælder, så vi har aldrig haft problemer, heller ikke da det var fælleskloakeret.
Det forsyningsselskab jeg høre under, mener ikke det er deres opgave at sikre at folks kældre ikke oversvømmes, det må folk selv sørge for.

Sakset fra deres hjemmeside
" Dit ansvar som boligejer
 Som boligejer har du selv et ansvar for at holde din kloak i orden. Du har ansvar for den del af kloakken, der ligger inde på din grund. Det betyder, at du selv skal sikre, at dine stikledninger fra din bolig og ud til det offentlige kloaksystem er vedligeholdt. Hvis du har kælder med afløb fx fra bad, toilet, håndvask og vaskemaskine, er det også dit eget ansvar at aflede spildevandet fra din kælder uden problemer. Du er altså selv ansvarlig for at undgå oversvømmelse i kælderetagen."

Je_ns:
Din forklaring om pumpe genkender jeg overhovedet ikke. Oversvømmelse strømmer op af håndvask, samt fylder vaskemaskine i kælder. Det hjælper drænpumpe ikke på. 

ev elmand skrev den 23-08-2023 23:59:05

Je_ns:
Din forklaring om pumpe genkender jeg overhovedet ikke. Oversvømmelse strømmer op af håndvask, samt fylder vaskemaskine i kælder. Det hjælper drænpumpe ikke på.

Jeg har da vist aldrig nævnt at trådstarteren skulle have en drænpumpe, hans problem var to gulvafløb, som jeg foreslog kunne løses med en spildevandsbrønd med pumpe, så alt vandet fra kælderen altid pumpes op, således er rørsystemet i kælderplan ikke er i direkte forbindelse med en offentlige kloak.

Det vil da være et fint alternativ, hvis man ikke ønsker en større dyr løsning.
Hvis man rengør den 1-2 gange om året, vil den sandsynligvis også virke efter hensigten, eller i det mindste, begrænse den indtrængende mængde vand betragtelig.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis