Udveksling af spær ifbm ovenlys

Hej LDS

Jeg er ved at lave loft. Kort sagt - vil I vurdere at jeg uden videre kan lave en udveksling mellem de 2 spær markeret med grønne pile, så jeg saver det markerede med rød pil over? De har et spænd på 4,2 meter. De hviler på hhv væggen og jernbjælken (bag gipskassen) markeret med blå pile på det andet billede. Det er til et ovenlys på 150x100 cm

Info: spærene har cc 77 cm og er 45x195. Taget er et Build up tagpaptag. Dvs der er rupløjede brædder, lidt kileskåret isolering og tagpap på toppen (den kileskåret isolering er kun 10 cm og fungerer alene for at de kunne lave hældning, da de brændte ny pap på i 2000).

Jeg har tænkt mig at udveklse spærene med lignende størrelse spærtræ og nogle kraftige vinkelbeslag plus beslagskruer.

Mvh Emil
Hej LDS Jeg er ved at lave loft. Kort sagt - vil... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er som tillæg til ovenstående i tvivl om, hvor vidt det er nødvendigt med 50x50-lægten som primært tjener at sikre, at der er kontakt mellem brædder og spær. I min optik er det ikke denne "kontakt", der giver styrken, men alene at hjælpespæret er med til at bære vægten, da det netop er solidt forankret i det oprindelige spær og dermed aflaster trykket.
GSH skrev den 22-08-2023 15:17:19

Har du overvejet blot at spæret ligger blotlagt under Ovenlysvinduet?
Det kan udmærket laves pænt, man ser mange steder hvor spær er blotlagt.
Du sparer en masse arbejde.

Det er en løsning. Men det er bestemt ikke lige så sjovt som at lave en udveksling og forstærke spær. Det har jeg endnu ikke på mit ellers lange DIY cv. 😊


Når nu loftskonstruktionen er helt blottet om lidt (skifter/tilføjerisolering, dampspærre og forskalling også), så er der nu ikke så meget arbejde i det. 2 forstærkninger og en udveksling.

Jeg er også lige kommet til at bestille 480cm C24 spærtræ. 
Hej igen

Så fik jeg fjernet isolering mv. Det ligner altså den nemmeste opgave. Jeg kan fint komme til at lægge to nye spær op til forstærkning.

Første billede er der, hvor de hviler af på rem (over den grønne bærende væg).

Andet billede er modsatte side, hvor de hviler på jern (taget helt tæt på). 

Målte lige nuværende spær. De er i øvrigt 195x75 hvis det gør en forskel. 
Superdiy skrev den 22-08-2023 19:12:07

Det gør en gigantisk forskel, så er de eksisterende spær korrekt dimmensioneret.

Men vi er enige om, at hjælpespær til forstærkning inden udveksling stadig er godt, ikke sandt?

Mere præcist er de nuværende spær mellem 75 og 85mm bredde. Præcisionshøvling gjorde man vist ikke i 1963. 
Jeg ville ikke lægge hjælpe spær ind, når de er så brede. 
Vil du have hjælpespær så er det kun for at forstærke, den behøver ikke at være lige så høj som den eksisterende, og du behøver ikke at komme op imod tagbrædder med den. 
Det er ganske fint at skrue dem sammen med spånskruer det kunne være 6  x 80 mm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-08-2023 22:23:53

Jeg ville ikke lægge hjælpe spær ind, når de er så brede.
Vil du have hjælpespær så er det kun for at forstærke, den behøver ikke at være lige så høj som den eksisterende, og du behøver ikke at komme op imod tagbrædder med den.
Det er ganske fint at skrue dem sammen med spånskruer det kunne være 6  x 80 mm 

Nu har jeg købt dem og smider dem op. Det tager ingen tid. Tak for præciseringen af metodikken.

Sådan går det når man som Trådstarter ikke starter med at komme med vitale fyldestgørende info  

Forskellen på 45 mm og 75 mm burde være set/målt mere korrekt fra starten.
I 1963 var der ikke nogen kvalitet betegnelse på spær træ, f.eks. C18 eller C 24, og dimensionerne var, alt andet lige, opgivet efter tommer. Dimensionen har, alt andet lige, været,  3,5"x8" (88x200 mm), 
Ligeledes er der væsentlig forskel på om der ligger sten på taget eller ej.
Dog lyder det ligeledes lidt atypisk at lægge nyt tagdækning oven på sten.

Nu har Trådstarter desværre forspildt changen for at f.eks. jeg lavede en korrekt beregning, fra starten.
De beregninger, som går ud på at stikke en våd pegefinger i vejret, når det gælder vitale konstruktioner, betragter jeg som decideret Bjørnetjenester.  
GSH skrev den 23-08-2023 09:36:52

Sådan går det når man som Trådstarter ikke starter med at komme med vitale fyldestgørende info  

Forskellen på 45 mm og 75 mm burde være set/målt mere korrekt fra starten.
I 1963 var der ikke nogen kvalitet betegnelse på spær træ, f.eks. C18 eller C 24, og dimensionerne var, alt andet lige, opgivet efter tommer. Dimensionen har, alt andet lige, været,  3,5"x8" (88x200 mm),
Ligeledes er der væsentlig forskel på om der ligger sten på taget eller ej.
Dog lyder det ligeledes lidt atypisk at lægge nyt tagdækning oven på sten.

Nu har Trådstarter desværre forspildt changen for at f.eks. jeg lavede en korrekt beregning, fra starten.
De beregninger, som går ud på at stikke en våd pegefinger i vejret, når det gælder vitale konstruktioner, betragter jeg som decideret Bjørnetjenester.  

Du har helt ret GSH. Jeg vurderede vist lige lidt for hurtigt med våd finger i luften. Det skyldes primært de så smallere ud forneden, hvilket de også er pga de ikke er høvlet i siderne, men på midten er de mere ens dog. Beklager dårlig info fra start. 

Jeg takker uanset hvad for din tid.

Planen er nu at forstærke de to spær - nødvendigt eller ej - og så laver jeg en udveksling hvor jeg limer/skruer 2 45x195 sammen som vekslere.

En gang om nogle år får taget så en større omgang, hvor jeg bl.a også vil til bunds i de sten og lave mere korrekt fald, evt ved påforing af kileskåret træ oven på spær. Synes ikke det er helt optimalt, det de lavede for 20 år siden da de opdaterede det. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis