Batteri plæneklipper

Hej

Jeg har en 2,5 år gammel Bosch advancedrotak plæneklipper, der midt i plæneklipningen er stoppet med at virke. Der sker intet, når jeg trykker på startknappen.

Jeg har nu haft den skilt ad og fjernet en masse tørt græs omkring motorstyringen. Jeg har samlet den igen, og når jeg trykker start på håndtaget er der en svag klikken fra motoren - så noget tyder på, der er forbindelse. Den kan dog ikke sparke motoren i omdrejninger.

Det er en brushless motor. Kan den slags stå af, og kan man selv gøre noget for at reparere den? Den er desværre uden for garanti.

https://www.bosch-diy.com/dk/da/p/advancedrotak-36-950-06008b9901

Hej Jeg har en 2,5 år gammel Bosch advancedrotak... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Her i øvrigt lige en video, hvor I kan høre lyden, når jeg trykker på startknappen - motoren siger "dunk", men kommer aldrig i omdrejninger

https://streamable.com/8pldq0

Når jeg slå græs bruger jeg samlet 20 minutter, hvor maskinen er tændt. An på hvor meget den skal arbejde (hvor tungt / højt græsset er), så forsvinder der 1-2 streger (ud af 4) på batterierne (5Ah). Uden at give en garanti, så vil jeg tro, at du godt kan slå græs i 35-40 minutter, men makinen vil nok have mistet en del effekt til sidst.

Lyden på din video lyder for mig som om, at der kommer strøm til motoren, hvori elektromagneterne/spolerne bliver aktiveret, så der kommer det lille dunk. Det kunne indikere, at enten er lejerne, eller nogle af spolerne, defekte, så der ikke kan opnås en rotation. Hvis jeg har ret, så kan du måske få motoren i gang ved at svinge kniven rundt med en pind, imens der er strøm til motoren - men det er en farlig leg!

Måske en af de huserende elektrikere har et bedre bud! ;-)

Hellere leje end at bo på gaden.
Du skal vælge en der har kulfri motor, de er mere effektive, så der holder batterierne længere.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-08-2023 13:43:19

Du skal vælge en der har kulfri motor, de er mere effektive, så der holder batterierne længere.

Ja, det har den nuværende også. Det er vist heller ikke batterierne, der er problemet med den 

Annonce
Jeg har nu haft motoren skilt ad. Kobberviklingerne ser umiddelbart fine ud. 

Jeg har også målt. Der er strøm fra batteriet, se opmærkning.

Burde jeg ikke kunne måle en spænding på nogle af de tre kabler, der går fra styring til motoren, når jeg trykker startknappen ind?

Håber, en elektriker kan give et bud, inden jeg kører maskinen på lossepladsen:-)

Jeg har haft en, hvor jeg på et tidspunkt også fik problemer - lugtede brændt og ville ikke køre. Kan ikke huske, om den gjorde som din.
Men da var problemet sikkerhedsknappen nede ved batteriet. Altså når man har sat batteriet i og trykker knappen ned for at åbne for strømmen. Der var sket noget nedsmeltning.
Jeg kunne klare det med, at jeg fik ført strømmen uden om sikkerhedsknappen, således at så snart batteriet var sat i, så var der strøm på maskinen. Så kørte den et par år til, inden den helt døde.

Kurt B. Andersen
Halløj Palle.
Det er printkortet der er fosen af, jeg målte også alt igennem på min datters klipperog måtte erkende at det var printkortet der var kaput. Min konklusion blev, at en brushless motor bliver styret af printkortet og når det står af, så er vi færdig med at slå græs. Konklusion er, at Bosch Rotak plæneklipper ser smart ud, men er i virkligheden noget bras.

Når en motor er kulfri / børstefri / brushless, så sidder der flere spoler (elektromagneter) rundt om akslen, som bliver tændt og slukket i serie (tænd1, vent, tænd2, sluk1, vent, tænd3, sluk2, vent, tænd1, sluk3 etc.), for på den måde at trække akslen rundt. Dette styres digitalt via et printkort (kontroller) med diverse komponenter, herunder en styre-chip, hvorfor det også af og til kaldes en digital motor. For at kunne time serien, så sidder der en sensor, der registrerer, hvor meget akslen er drejet.

Denne konstruktion er ret effektiv, da der ikke er spild i kraftoverførsel som på en børstemotor, men der er også flere steder, en børstefri motor kan fejle. Hvis kontrolleren bliver overbelastet og brænder sammen, så vil motoren ikke starte. Hvis elektronikken ikke kan finde ud af, hvor meget akslen er drejet ved hjælp af sensoren, så kan tændingsserien ikke gennemføres korrekt, og derfor vil akslen enten slet ikke dreje, eller den vil dreje til første spole, og herefter gå i stå. Hvis en eller flere af spolerne er brændt af, så vil de ikke kunne hjælpe med til at dreje akslen, hvorfor den enten slet ikke kan dreje, eller kun drejer en smule og så går i stå.

Hvis akslen frit kan drejes manuelt, så vil mit bud derfor være, at enten kontrolleren, aksel-sensoren eller mindst en af spolerne, er ristet. Der kan også være sket en overbelastning af noget kabling, der har smeltet isoleringen, så der er opstået en kortslutning, hvilket kunne forklare den brændte lugt.

Det kunne jo være sjovt at finde ud af, hvad det så præcist er! ;-)

Hellere leje end at bo på gaden.
Har også en der havde samme problem. Printkortet blev skiftet på garantien.
Nu er det ene batteri så også stået af - her er det også styringen der er død. Cellerne virker endnu.
Det bliver ikke en bosch næste gang.....
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis