Batteri plæneklipper

Hej

Jeg har en 2,5 år gammel Bosch advancedrotak plæneklipper, der midt i plæneklipningen er stoppet med at virke. Der sker intet, når jeg trykker på startknappen.

Jeg har nu haft den skilt ad og fjernet en masse tørt græs omkring motorstyringen. Jeg har samlet den igen, og når jeg trykker start på håndtaget er der en svag klikken fra motoren - så noget tyder på, der er forbindelse. Den kan dog ikke sparke motoren i omdrejninger.

Det er en brushless motor. Kan den slags stå af, og kan man selv gøre noget for at reparere den? Den er desværre uden for garanti.

https://www.bosch-diy.com/dk/da/p/advancedrotak-36-950-06008b9901

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Virker batteriet?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, og har testet med to forskellige
Nu kan jeg lugte, at det lugter brændt ved motoren, når jeg trykker på Startknappen... Der var ellers ikke noget at se, da jeg havde skjoldet pillet af. Kniven kan fint drejes med hånden.

Mystisk. Det kalder måske på en ny maskine
Hvis det kan trøste dig, så er du ikke den første, der har problemer med den maskine. Prøv at søge forummet efter "rotak", og se hvad der kommer frem.

Hellere leje end at bo på gaden.
Sådan en har jeg også stiftet bekendskab med, nøjagtig samme problem. Den endte på dumpen i elektronik afdelingen. Bosch må siges at være bedre til håndværktøj såsom boremaskiner og stiksave.
Annonce
Finn Gevind skrev den 06-08-2023 21:50:47

Sådan en har jeg også stiftet bekendskab med, nøjagtig samme problem. Den endte på dumpen i elektronik afdelingen. Bosch må siges at være bedre til håndværktøj såsom boremaskiner og stiksave.

Tak - ja, jeg køber ikke den samme igen. 

Hvilken akku-plæneklipper kan så anbefales? Det ville være rart ikke at skulle tilbage til benzin

Jeg har en Makita som denne, og den fungerer upåklageligt på 4. år nu. Den er ikke vildt god til vådt græs, da det klumper fast i rotorhuset, og så får den ikke smidt afklip langt nok bagud, så af og til skal jeg have hånden ned og rense udkastet, hvilket ikke er det store problem. Jeg forsøger kun at slå græsset, når det er tørt, og så er der så godt som ingen problemer. Hvis græsset er meget højt, skal jeg gå lidt langsommere for ikke at kvæle den, men det er vist gældende for alle batteriklippere.

Makita har også nogle klippere med kulfri motor (brushless), og de er stærkere end de gamle modeller, men koster også noget mere. Har du pengene, så kunne det være et godt bud.

Hellere leje end at bo på gaden.
Nu ved jeg ikke hvor stor en klipper du vil have, men denne her fra Skil har fået god omtale, den er med 2 stk. 4ah batterier og lader til lige knap 2500 kr LINK
Der er også modellen større også, som har fremtræk, med batterier og lader til knap 3500 kr LINK

Hvis du vælger en Makita, kan du få et års ekstra garanti, ved at registrere produktet på Makitas hjemmeside.

Vi prøver igen, i morgen --
Min datter som havde rotak maskinen har også købt en Makita plæneklipper og den er hun meget tilfreds med. Konstruktionen er også meeget bedre end Bosch Rotak idet der ikke er åbent ind til motoren.
https://www.makita.dk/product/dlm532.html
Hej igen,

Jeg bruger 35-40 minutter på at klippe plænen, så det må gerne være en maskine, der holder batteri så længe. Det gør Makita vist ikke? Men så må jeg jo købe to ekstra batterier - den bruger to ad gangen, ikke?

SKIL-maskinen må jeg se nærmere på

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis