Svejsning for begyndere - hvor starter man?

Jeg synes metal ofte er bedre og pænere materiale til gds projekter, særligt i haven. Jeg kan bare ikke svejse. Det er en af de ting, jeg aldrig har prøvet eller fået forklaret.

Hvordan kommer jeg i gang med dét uden at slå mig selv ihjel eller komme til skade i forsøget? Findes der værksteder, hvor man kan leje sig ind på timebasis?

Jeg vil gerne kunne svejse firkantede rør til emner, svejse bedkanter, bålfad og sådan nogle ting. 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så ville jeg vælge en co2 svejser med gasfri tråd, den er god udendørs, og man slipper for at have en flaske med beskyttelsesgas.
Svejsning er slet ikke så farlig, brug altid en svejsehjelm når du svejser, rør ikke ved svejsningen når den er varm.

Jeg vil anbefale denne her, der er alt hvad du skal bruge for at komme i gang, udover du skal købe en rulle fluxtråd, den koster knap 1500 kr + fragt LINK TIL Svejser      LINK Til Fluxtråd
Den er fra Tyske Stahlwerk (som får maskinerne lavet i kina)  som giver 7 års garanti, og har en god support og service. Jeg har to andre typer maskiner fra dem, jeg lavede en fejl 40 på den ene, og troede maskinen var defekt, jeg sendte den til Tyskland, og fik den retur i løbet af en uges tid, de tog ikke noget for at teste maskinen, og de betalte også retur portoen.
Dog ville jeg udover svejseren købe en elektronisk svejsehjelm, det er så meget nemmere, men du kan fint starte med håndskærmen som er med.

Det er en lille fiks maskine der ikke fylder alverden..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak! Hvordan ville du starte ud med det - YouTube tutorials?

Det, jeg er mest usikker på, at få stød (måske overdreven frygt) og hvilket tøj der er passende, så man undgår den risiko.  
HrT skrev den 03-08-2023 17:30:07

Tak! Hvordan ville du starte ud med det - YouTube tutorials?

Det, jeg er mest usikker på, at få stød (måske overdreven frygt) og hvilket tøj der er passende, så man undgår den risiko.  

Med en co2 svejser er det nærmest umuligt at få stød, der er kun strøm på tråden, når du svejser, og spændingen er under 30 volt..

De gammeldags elektrodesvejsere, kørte med 70 volt i tomgang, og der var strøm på hele tiden, de kunne virkelig give stød. (de er ikke lovligere mere, må i hvert fald ikke bruges til erhverv)

Du får absolut ikke stød. Det eneste du skal være opmærksom på er tildækket hud og øjne. Svejsning udsender utrlig meget ultraviolet lys på kort afstand. Så hvis du ikke bruger svejsehjelm og opknappet skjorte, så bliver du rød som en kogt krebs. 
Efter min erfaring er det ikke så slemt på hænderne, men for en sikkerheds skyld så brug handsker. Og ja også for ikek at brænde sig på det ny svejsede materiale. Men det skal du nu nok opleve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super. Ville jeg med en sådan maskine eksempelvis kunne svejse cortenstål (renset i samlingen) sammen?

Det ville ihvertfald være fedt at kunne lave egne kreative ting til haven 😁
Annonce
HrT skrev den 03-08-2023 23:32:37

Super. Ville jeg med en sådan maskine eksempelvis kunne svejse cortenstål (renset i samlingen) sammen?

Det ville ihvertfald være fedt at kunne lave egne kreative ting til haven 😁

Ja det kan du sagtens svejse, med den maskine jeg linker til..

Sig mig, har ingen hørt om "aftenskole" her? Der er masser af svejsekurser. Et af dem ville jeg besøge før "købsanbefalingerne" kommer i spil.

Ved en hurtig søgning fandt jeg et kursus i Århus til 1600kr. så til den pris ville jeg spare kurset. købe maskinen og gå i gang. Spørg her der er mange som kan svejse.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kiggede også på aftenskoler, men nærmeste jeg fandt (udover kurser for rigtige svejsere) lå 45 min væk henover 12 uger. Det virkede lige uoverskueligt nok.

Udover maskine er udfordringen at finde billigt materiale, kan jeg se. Konen har forelsket sig i cortenstål, som tilsyneladende er dyrere i plader end i udskårne mål - og så går fidusen jo lidt af dét.

Derudover kæmper jeg med at finde en tabel eller lignende for bæreevne for stålemner, eks firkantede rør i 3 mm gods. 
HrT skrev den 04-08-2023 09:38:17

Jeg kiggede også på aftenskoler, men nærmeste jeg fandt (udover kurser for rigtige svejsere) lå 45 min væk henover 12 uger. Det virkede lige uoverskueligt nok.

Udover maskine er udfordringen at finde billigt materiale, kan jeg se. Konen har forelsket sig i cortenstål, som tilsyneladende er dyrere i plader end i udskårne mål - og så går fidusen jo lidt af dét.

Derudover kæmper jeg med at finde en tabel eller lignende for bæreevne for stålemner, eks firkantede rør i 3 mm gods. 

Du kan sagtens nå langt med en maskine som den der er linket til, lidt skrot stål og en masse youtube videoer vedr. Svejsning. Det er alligevel 90% håndværk og noget man bare skal øve sig i at blive god til.

Du kan altid prøve at spørge en lokal smede virksomhed om du må "kigge" lidt i deres skrot container, tag gerne kage med 😉

Der er ingen grund til at regne på bæreevne med mindre du bygger store konstruktioner som skal have stor eller speciel bæreevne. Hvis du skal bygge trapper, skur eller lignende, så kig på lignende konstruktioner og brug lignende dimensioneret materiale eller gerne overdimensioneret. Det er alligevel næsten med garanti din svejsning der bliver det svageste led, så det er selvfølgelig også vigtigt at du øver dig grundigt inden og udøver nogle destruktive test på nogle test emner i samme materiale som du vil bygge med. Når nu det altså kun handler om hobby projekter til privaten og du selv tager ansvar for hvad du bygger, og evt. Personer der måtte færdes på og omkring det. 

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis