Svejsning for begyndere - hvor starter man?

Jeg synes metal ofte er bedre og pænere materiale til gds projekter, særligt i haven. Jeg kan bare ikke svejse. Det er en af de ting, jeg aldrig har prøvet eller fået forklaret.

Hvordan kommer jeg i gang med dét uden at slå mig selv ihjel eller komme til skade i forsøget? Findes der værksteder, hvor man kan leje sig ind på timebasis?

Jeg vil gerne kunne svejse firkantede rør til emner, svejse bedkanter, bålfad og sådan nogle ting. 
Jeg synes metal ofte er bedre og pænere materiale... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tips.
Jeg har hjulpet min søn med at lave større løbegård til hunde. Næsten alle tyskere som lejer sommerhus har hunde med, så det fremmer udlejningen. 
Det blev lavet med 6 mm rionet. Når man klipper rionet, så kan enderne være svære at svejse sammen så det bliver pænt. Er der 8 - 10 mm afstand så skal man være ret dygtig for at "mure det op" i så tynd materiale.
Stel kablet blev skruet på en klump kobber, og så et træhåndtag ( den bliver varm). I kobber klumpen lavede jeg en 6 mm rille , og spændte denne klump på så begge ender sad i rillen.
Så er det bare at svejse ned i rillen, og den fineste stykke kommer nu imellem de 2 ender. Det binder ikke på kobber så det er let at tage af igen. Samme metode kan bruges på meget tynd plade. Altså spænde kobber stykke på bagsiden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis